Vad har du gjort för din ekonomi idag (i det lilla)?

Ser det som en god gärning, om de står i “gratishyllan” är nästa anhalt pappersåtervinni gen. Jag personligen hade aldrig tagit skänkesprylar för att sälja (oavsett om det gäller böcker eller något annat), men anser inte att du gör något fel.

4 gillningar

Fick precis arvodet utbetalt för jag suttit med som styrelseledamot i min BRF! En liten bonus som flyger rätt in till långsiktiga investeringarna! :money_with_wings:

4 gillningar

Inte fel men absolut inte rätt att plocka på återvinningen för att sälja.

1 gillning

Lyckades äntligen hitta och köpa ett fint begagnat trädgårdsbord till kolonilotten och idag så lyckades mamma och jag få in det i hennes lilla bil. Många hundralappar i prisskillnad mot ett nytt! :partying_face:

Sen vann jag en blomma på Instagram idag och köpte en pelargon på rea för 20kr. Bra start på veckan! :cherry_blossom:

17 gillningar

Jag ringde vår bank idag och fick lägre ränta. Spara typ 6000 kr per år.

8 gillningar

Bytt Comviq 16GB för 219kr till Halebop 100GB för 199kr. I 12 månader, sedan får man väl byta igen.

4 gillningar

Det blir bara 150 kr denna vecka. 3 sticklingar…

Uppdatera: Det blev faktiskt 282 kr denna vecka. 5 sticklingar. 2 sticklingar var sålda i sista sekund.

3 gillningar

Jag laddade ner Klarna appen idag. Vi köper kläder på Lindex ofta och det står att man får cashback på 8,5% om man köper via appen.

Finns någon som har erfarenhet kring cashback med Klarna appen?

Hallon har kampanj 4 månader 29 kr i månaden. Sen vimla 4 månader för 25-60 kr i månaden sen efter det Fello 4 månader för 30-60 kr i månaden. Betalat typ 300 kr på ett år

2 gillningar

Jag förstår poängen men jag skulle kalla det 100% ok så länge som det bedrivs av privatpersoner i liten skala. Personen som skänkte vill bara att prylen ses som mer värdefull än skräp, och genom att lyckas sälja prylen har du ju ökat dess värde.

Enda gången det vore fel vore om det var en affärsidée där företag kommunicerade att sakerna man skänkte skulle skänkas men att det istället såldes.

Tack så mycket.

Jag slutade ta och sälja böcker. Då kändes det inte helt rätt för mig.

Men jag ser nu att jag inte läser lika mycket som förr när jag tog böcker från återvinning. Jag hade en rutin att gå igenom böcker innan jag la annons. Ibland fastnade jag i någon bok och läste hela boken.

1 gillning

Kanske frågan är ställd tidigare - men hur skickar du sticklingarna eller avhämtas dom och hur säljer du dom?

Jag säljer på Tradera och brukar skicka via Post Nord. Man kan skicka via DHL och ett fraktbolag till men jag väljer Post Nord som ligger nära mitt jobb.

Tack för svar. Men åter en dum fråga - hur förpackar man sticklingar så att dom håller sig fräscha? Kanske jag missat något? Sålde böcker och de var klart enkla att packa … :slight_smile:

1 gillning

Det är lite konst med att packa sticklingar. Speciellt när man packar på vinter. Man kan lägga värmepåse i kartongen men det kostar.

Jag tittade på youtube. Det finns många som visar hur man packar. Kolla där.

Det är mycket enklare med böcker. Man blir färdigt på typ 2 minuter. Jag skulle satsa mer på böcker om jag hade tid (köpa, åka, hämta). Det var en gång jag köpte ett gäng 40st Lasse Maja för typ 10 kr/st och sålde lokalt de för 25-35kr/st. Det går snabbt att sälja barnserier.

3 gillningar

Inte klarna, men använt refunder mycket.
De räknar cashbacken före moms och utan ev. frakt men annars inga konstigheter, pengarna trillar in och går att få via swish.

Har sålt mycket böcker och det var både kul och lönsamt.
Fick efter tid problem med att lagra böckerna så jag sålde allt på rot och avvecklade.
Men saknar ibland “bokperioden”. :slight_smile:

( Ja, barnböcker och fantasy var de enklaste böckerna att sälja ).

2 gillningar

Kom på att jag har presentkort från gogift liggande INNAN jag åkte till IKEA. :sunglasses:

9 gillningar

Tack. Jag kollar på refunder.

Bytt hemförsäkring, blir ca 650 kronor billigare per månad. Drygt 700 på själva försäkringen, men några andra går upp lite när bonusen minskar

1 gillning