Vad har du gjort för din hälsa idag? (i det lilla eller stora)

Mjo, alla slags möten passar inte riktigt att motionera till.
Men laptop brukar jag ha med mig vid motionscykeln, så i det har jag ingen ursäkt.

För att hålla mig till ämnet, cyklade in till kontoret idag, mest för att få cykla.

1 gillning

Jag hade ambitionen att gå ner 15 kg under sommarmånaderna, träningen har gått bra och jag har bara 25 kg kvar…

1 gillning

Fy vad det gjorde ont att läsa igenom denna tråden. Sitter nu och våndas över att jag kom ifrån min träning för 7 år sedan. Är idag 67 år och inser att jag är inne på sista 1/5-delen av livet och att träning är A och O för att få en aktiv ålderdom.
Senaste avsnitten om pengar, fritid och hälsa i kombination med denna tråden har gett mig en välbehövlig spark i ändan.
Imorgon ska jag börja träna och ska aldrig göra ett uppehåll igen.
Utgångsläge: bmi 21.5
Mål: 4-5 kg muskler på 1-2 år

9 gillningar

Denna morgon klev jag upp klockan 06.00 för att köra ett 50 minuters CrossFit-pass. Jag jobbade sen en halvdag för att åka tillbaka till gymmet och träffa min PT vid 14.30. Vi tränade gymanastik med ringar och i riggen.

För 3 år sen hade jag aldrig rört en skivstång, eller varit på gym. Jag drack en hel del alkohol för att lindra min stress. Idag dricker jag inte längre, jag går upp 06 varje dag och jag tränar 5-6 gånger i veckan. Jag har också lärt mig otroligt mycket om mig själv, har börjat fasta i perioder, har testat duscha kallt, har provat olika koster och hur det påverkar mig, har provat sova olika mycket och testat hur olika “workouts” påverkar min recovery. Allt för att lära känna mig själv.

Sen har jag blivit stark också. När jag började träna för 2,5 år sen tog jag 115kg i marklyft, idag tar jag 175kg. Jag kan göra en frivändning med 97,5kg och en frontböj med 105kg. Jag har tappat 9% kroppsfett, byggt 6,5 kilo muskler. Jag kunde inte göra en enda pull-up för 3 år sen, nu kan jag gör 10 stycken eller 1 viktad med 25kg. Min kondition idag är exceptionell och det känns som att min kropp klarar vad som helst.

Det är en sjukt cool känsla att bli sitt bästa jag. Både för en själv och för personer runt omkring en. Det är också väldigt mäkligt att kunna lyfta väldigt tunga saker i vardagen. Vi bor på våning 3 och jag tänker inte på att vi har trappor, jag bär extremt tunga kassar från ICA utan att känna att varken grepp, rygg eller uthållinghet är ett problem. Springa bakom en barncykel, bygga extrema snökojor med barnen, you name it.

Är egen företagare och har familj men just träningen är det första jag bokar varje vecka. En slags bas, en rutin som aldrig bokas av på grund av mycket jobb eller andra faktorer. Hälsan kommer först.

8 gillningar

Kul att så många hakar på tråden! Härligt att se att vi är på så olika ställen, även i vårt investerande i vår hälsa! :smiley:

Efter dagens konserter och efter-konsert-öl så hamnade jag på soffan. Nu vid 21 så tröttnade jag lite på mig själv och plockade fram lite kettlebells och lite hantlar. Inget superalvarligt utan “bara” lite rörelse framför tv:n. Som sagt tidigare: Kontinuitet över intensitet :wink:

2 gillningar

2h på cykeln inomhus på trainer idag. Hemma själv med lillgrabben och då får man göra det bästa av läget. Passade på när han kollade på barnprogram och sedan sov i nästan 2 h mitt på dagen.

Muay Thai idag :boxing_glove: Imorgon lite styrketräning och några km joggning är planen :muscle:

2 gillningar

Tog mig i kragen och sprang en mil för första gången sedan 2018 :muscle: Riktigt nöjd över att jag tog mig runt även om det inte blev under timmen :sweat_smile:

10 gillningar

Snyggt! Skit i tiden och fira att du faktiskt tog dig ut! :grin:

3 gillningar

Jag ska ut i skogen å köra enduro typ en timme snart…

5 gillningar

Hur går det för alla? Hoppas inte tråden ska dö ut! :slight_smile: Idag började jag med en mysig frukost med färska frallor och sedan 30min styrka/rörlighet. Efter det blev det 1h mountainbike med 4x9min intervaller kring tröskel.

Dagens lunch hemma blev rester från gårdagen. Pankopanerad kyckling, sötpotatis, grönsallad, sweetchili/koriandermarinerad mango och tsatsiki. Mycket gott :slight_smile:

Senare i eftermiddag så blir det nog en promenad med barnvagnen och hunden. Riktigt skön septemberluft ute idag :+1:

3 gillningar

Idag satt jag i fem-timmars online-Zoom-utbildning, så innan tog jag en barfota-promenad och på de små breaken under tiden körde jag lite vild dans och efteråt tog jag ännu en barfotapromenad. Skönt!

Inte minst att faktiskt gå ut och promenera efteråt - helt slut i rutan och supertrött… men samtidigt medveten om att det bästa för mig i det läget är att få frisk luft och lite rörelse istället för att kasta mig på sängen. Mycket riktigt, efter 1,5 timmes promenad där jag dessutom plockade både nässlor och vildplommon, så var jag pigg och alert igen!

2 gillningar

Är inte mycket för lopp/eller andra stora idrottssammankomster men signade i våras upp mig på 70 km traillöpning på västkusten under tre dagar.

Nu är det gjort! Inga tider att skryta med men tog mig runt utan skador och har fått väldig respekt för distanserna. Därtill lite mersmak på att träna ordentligt inför något liknande framöver. :slight_smile:

4 gillningar

Jag nöjde mig med 18 km cykling, hälften i skånsk motvind.

2 gillningar

Jag vart otroligt pizzasugen tidigare idag. Istället för att gå till pizzerian som har sin igång precis bredvid min portingång. Så gick jag 2,5 km enkel väg till en annan pizzeria. Med handen på hjärtat så var jag faktiskt lite stolt över mig själv :smile: :sweat_smile:

4 gillningar

Idag har jag både gått i terapi, varit på kallis och plurrat och bastat, ätit lunch med en vän, cyklat sammanlagt 23 km (lite skånsk motvind här med @angaudlinn :muscle:), suttit och haft (digitalt) läsretreat och ett Zoommöte i solen och sen varit på kör-övning.

Allt klockar in på tema *hälsa i det lilla och stora i mina ögon!

4 gillningar

I helgen firade jag och min fru att vi i år har varit gifta i 20 år :blush: Genom att leva i en långvarig monogam relation istället för att ha tillfälliga sexuella förbindelser så har vi ur hälsosynvinkel sluppit riskera sexuellt överförbara sjukdomar som aids, apkoppor, gonorre, syfilis, klamydia, hepatit, etc. Dessutom bidrar vi inte till samhällskostnaden på tiotals miljarder, kanske hundratals, som dessa sjukdomar kostar samhället varje år.

Sen finns det många många fler fantastiska saker med att leva tillsammans så klart. :blush:

5 gillningar

Helrätt! Cykling idag också. RT-podd i lurarna dessutom. :slight_smile: Toppat med rockringspass ikväll. Vegomiddag blev det också.

3 gillningar

Någon sa att träning ska vara som tandborstning; ska ske varje dag. Om jag i yngre dagar tränade för det estetiska, tränar jag idag för styrka, uthållighet, resiliens och ett så långt liv som möjligt. Personligen gör jag det bäst med kettlebells och sandsäckar.

Studier visar att om du är 65+ och faller, med efterföljande höft- eller lårbensbrott är din risk att dö inom 12 månader 25-50%, beroende på studie. Jag vill göra allt för att öka min styrka och balans så att det inte sker. Och om det sker vill jag ha de bästa möjliga förutsättningarna för återhämtning.

Kan man ha en sexigare inställning till träning?

9 gillningar

4 timmars islandshästridning. Träning och mindfullness på samma gång :slight_smile: stukade foten förra veckan, och har inte kunnat träna, och visst gjorde det ont ont, men samtidigt skönt för kroppen att få röra sig. Lovely!