Vad har du gjort för din hälsa idag? (i det lilla eller stora)

Är exakt likadan, 6 timmar på natten, efter det vaknar jag av mig själv pigg. Men, jag tar nästan dagligen också en tupplur på 20-30 min efter lunch.

Jag kan sova längre men blir då helt groggy, typ “bakfull”. Tar halva dagen innan jag är normal igen. Tar inga tupplurar, blir samma effekt då för mig, zombiekänsla resten av dagen. Vissa hävdar förresten att behovet av att ta tupplurar korrelerar med ohälsa…

Aldrig hört detta, vad för ohälsa skulle det vara?

2 gillningar

Jag åker buss till jobbet och hoppar av fyra stationer tidigare vilket ger mig en rask promenad på ca 20 min dagligen.
Går även på lunchen ca 40 min vilket är skönt, rensar tankarna och gör att jag är på alerten resten av arbetstiden.
Går även minst en timme då jag kommit hem och sen blir det gymmet ca 4 dagar i veckan, blandar styrka och kondition.

Försöker äta nyttigt, kör oftast tallriksmodellen plus extra grönsaker men unnar mig glass, någon kaka och annat gott på helgerna. Tackar oftast nej om det bjuds på fika på jobbet om det inte är något särskilt gott som jag har svårt att stå emot. Typ semlor.

Tar hand om min psykiska hälsa genom att prata med goda vänner och utvalda kloka kollegor på jobbet. Försöker tänka positivt och känna tacksamhet för det jag har. Sover ca 7-8 timmar.

Sköter min tandhälsa med elektrisk tandborste och sköljer med fluor alla vardagar. Har gjort till en rutin att skölja så fort jag kommit till jobbet medan datorn kommer igång. Tandtråd på kvällen.

Det man kanske talar minst om i samband med hälsa är den sexuella hälsan som är minst lika viktig för välbefinnandet. Försöker få till lite vuxenmys ett par gånger i veckan. :white_check_mark:

6 gillningar

Minns inte exakt men det var ganska nyligen. Korrelerar, alltså inte kausalitet. Inte så konstigt egentligen, har man sjukdomar så blir man tröttare och har större behov av tupplur. Vilket då kan tolkas som ett möjligt tecken på ohälsa.

Googlade lite.

Tack för tippsen! Är väl medveten om att vägen tillbaka kan bli väldigt lång om man går över gränsen.

Har idag tränat fotboll, vilket även är en av mina sätt att koppla av, så känns bättre i både knopp och kropp. Ett litet framsteg :relaxed:

2 gillningar

Jag skulle kunna få dåligt samvete … men det får jag inte. Så mycket vill inte jag träna. Motion i vardagen passar mig bättre.

För en vecka sedan “tvingades” jag använda kostym. Min finaste kostym är från 1984 och den passar fortfarande.

Det finns ingen anledning att få dåligt samvete. Och jag ser det ju inte ens som träning. Träning är något som jag skulle se som “jobbigt” som man gör lite motvilligt. Vardagsmotion på en bra nivå är det för mig, inget annat.

Jag skulle ha sprungit en halvmara nästa helg men drog på mig en löparskada för lite mer än en månad sedan och har inte kunnat löpträna sedan dess. Så nu har istället cyklingen kommit igång på allvar. På en nivå där jag måste passa mig för att inte sugas ned i ett svart hål där man köper på sig fler cyklar. Till skillnad från löpning finns det inga övre gränser här. Cyklar kan i princip bli hur dyra som helst.

Hur som helst, idag blev det en tur ut i det Skånska landskapet (på mountainbike). Strava-appen är guld värd när det kommer till att upptäcka nya rutter men idag misslyckades den något. GPS rutten pekade rakt ut i vildmarken och till slut satte ett staket stopp för mitt äventyr. Fint var det däremot.

2 gillningar

Strava har varit en av de allra viktigaste faktorerna för mig att lyckas med min träning och att hålla motivationen uppe. Det är toppen att se hur andra har kört och sporras av att inte vara “sämre” :slight_smile:

Inte för att det var speciellt krävande fysiskt, men jag hjälpte granntanten att tvätta hennes fönster och sätta upp en hylla som hade rasat ned.
Efteråt blev det kaffe och mazarin.

Mer en känsla av psykiskt välbefinnande att hjälpa en äldre människa som mestadels sitter ensam hemma.

13 gillningar

Intressant, hittade den här när jag själv sökte lite:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598771/#!po=60.4167

Korrelationen verkar vara större för äldre människor.
Hursomhelst, det finns ju studier som visar på mängder med hälsosamma effekter av tupplurar, och som du säger även om det finns en korrelation men inte kausalitet så kan de effekterna finnas för de med ohälsa med.

För mig är det så att jag är produktivast timmarna efter jag vaknat, sen blir jag segare och segare i huvudet framåt lunch. En liten tupplur efter lunch gör att hjärnan får en reset och jag blir lika produktiv som de första timmarna på morgonen.
Det här gäller främst på vardagarna som består mer av mentalt utmattande aktivitet än helgerna.
Ganska sällan jag tar en tupplur på helgen.

Man kan inte generalisera och säga att en tupplur är skadlig. Det finns många anledningar till att man tar en tupplur. Gör man det av medicinska skäl kan det förstås kopplas till sjukdom men de flesta, inkl mig själv, gör det för att det är skönt, vilsamt och uppiggande.

Folk har i alla tider tagit tupplurar men jag tror inte att det är därför som snittåldern inte är högre än den är.

Skogen- vistas i den & vara närvarande för att verkligen ta in den i själ & sinne
Jogga i naturen- varierar mellan uthållig löpning, explosiv löpning & kondition.
—> Styrketräning- fokus är uthålliga muskler, men förebyggande kring ländrygg för god hållning, starka knän & vrister för att kunna springa som en idiot när jag känner för det :sweat_smile: utöver det även rörlighet med längre stretchingpass titt som tätt.
—> Innebandy samt aktiv militär för att det är kul men även för att ha fler syften än hälsa med min träning.
—> Bra sovrutiner
DOCK
-Borde bli bättre på att äta nyttigare samt promenera mer men även försöka göra ännu mer varierande träning, typ cykling, andra sporter etc.

-Borde göra mer yoga, yin-yoga tycker jag är den form av yoga som är roligast.

-Unna sig mer massagepass för att koppla av mer.

-Inte stressa

2 gillningar

Idag visste jag att det var en heldag i TEAMSmöten liksom igår, men idag sörrni var jag förutseende! Tog en halvtimmes barfotapromenad i morse INNAN mötesmaraton påbörjades, och när ett av eftermiddagens möten blev inställd tog jag ut spikmattan o gjorde en kvarts yoga nidra på den i gräset. Så skönt!

3 gillningar

Cyklat två mil om dagen i veckan. Behövde bilen på jobbet idag så jag har kompenserat med promenad och rockringssession.

2 gillningar

Är inte TEAMSmöten till för att man ska motionera samtidigt? :thinking:
Jag har i alla fall tagit ett otaligt möten på motionscykeln, och jag vet med säkerhet att min chef varit ute i skidspåret under åtminstonde ett möte.

4 gillningar

Haha - bra idé!
Jag kör ju väldigt mycket walk n talk’s men teamsmöten med 15-20 pers utspridda över världen med halvkass uppkoppling och projektdokument som delas på skärm… gör det åtminstone svårt att vara alltför långt från datorn.

Men brukar å andra sidan rulla en hård boll under fötterna samtidigt och/eller sitta vid mitt lilla på-golvet-skrivbord. Idag tog jag mötena ute i trädgården dock, så jag har åtminstone fått frisk luft!

För alla kontorsarbetare eller som har stillasittande jobb så är träningen extra viktig. Samt övningar för rörlighet och hållning.

Dagens träningspass blev 2:15h cykling distans. Utöver det även lite styrkeövningar för bålen/magen och ikväll när jag kommer hem från jobbet så blir det 20 minuter rörlighet/hållning-övningar.

Åt nån slags köttfärsgryta med grönsaker och pasta.
Till frukost blev det en tallrik blåbär med mjölk, två smörgåsar med rostbiff och potatissallad, juice och en kaffe.

Ledig från jobbet men hemma med sjukt barn. Körde 40 min cirkelträning på tomten innehållande hopprep, burpees, sit-ups, pull-ups. Nu ikväll fnular jag på en lugn jogg en stund efter middagen i det härliga vädret.

1 gillning