Jag har “jobbat” i trädgården och tackat nej till en glass.
Varit ett dygn hos min mamma i Vejbystrand och fick med mig svägerskan på besök fr UK på ett plurr i havet både igårkväll efter middagen OCH imorse!
Ljuvligt skönt - har föresatt mig att (från och med nu) NÄR jag är hos kära mor så ska jag minsann plurra, oavsett vilken tid på året det är (är kallbadare så det e ingen stretch direkt), eftersom hon bor så nära vattnet!
Min rekommendation till dig är att söka hjälp. Finns ofta bra och billig hjälp att få av terapeut/psykolog på vårdcentralen.
Det är viktigt att stoppa den nedåtgående spiralen så fort som möjligt innan du kraschar helt och hamnar i en utmattningsdepression. Att hamna i akutfasen är den värsta mardrömmen för alla som kommit dit. Där och då finns det inte heller så mycket att göra och det tar tid att återhämta sig. Kan bli fråga om lång sjukskrivning.
Stoppar du det innan dess så finns det god chans att genom att förstå mekanismer och göra beteendeförändringar vända ditt mående.
Kolla gärna om du hittar KEDS självskattningsskala på nätet och fyll i den. Där kan du få en bra uppfattning på var du befinner dig.
Lycka till!
Rolig tråd! ![]()
Jag älskar att träna och jag gör någon form av fysisk aktivitet varje dag. Min primära träning sker på cykel, främst mountainbike (tränar och tävlar i XCM vilket innebär långlopp 5-10mil på mtb).
Vad gäller mat så äter jag helt vanlig husmanskost till lunch och till middag varje dag. Vad gäller frukost så blir det oftast gröt och någon smörgås. Utöver detta så äter jag 1-2 frukter som mellanmål.
- Sömnen är ju också väldigt viktigt för hälsan. Jag försöker få till 7-9h sömn varje natt. Inga tupplurar under dagen.
- På helgerna unnar jag mig fikabröd, chips, godis, hämtmat och annat gott och onyttigt.
- Tackar aldrig nej till nåt onyttigt om jag blir bjuden, livet är för kort för det tycker jag.
- Jag jobbar bara 4 dagar i veckan och är alltid helt ledig fredag-söndag samt ledig alla förmiddagar vilken gör att jag har mycket “egentid” som gör att jag kan lägga många timmar på träning.
Om jag skulle beskriva en normal träningsvecka på cykeln så ser det ut ungefär såhär:
- Måndag - 2h intervaller (t.ex 4x10min, 2x20min, 3x15min)
- Tisdag - 1h lugnt återhämtningspass
- Onsdag - 2h intervaller (t.ex 6x4min, 20x1min, 5x5min)
- Torsdag - 1h lugnt återhämtningspass
- Fredag - 4h distans
- Lördag - 3h distans
- Söndag - ingen cykling
Utöver detta så gör jag dessa styrkeövningar för mage/bålen varje dag 10 minuter samt stretch/rörlighet för rygg/nacke 20min varje dag efter jobbet på kvällen.
På tisdagar, torsdagar och söndagar så kör jag utöver dessa övningar även detta programmet som är ca 20min träning för hela kroppen:
Lägg därtill ca 30-60min promenad varje dag med hund och barnvagn.
Kort och gott, jag älskar att röra mig och jag älskar även att äta mycket och god mat ![]()
Dagens pass 23/8 var ca 60 minuter cykling på lätta växlar med låg ansträngning (50-60% av maxpuls eller runt 50% av FTP) samt att jag hunnit göra de båda passen för bål/mage och träning för hela kroppen. Ikväll när jag kommer hem från jobbet blir det även mitt vanliga program med övningar för ryggen och hållningen.
Dagens maträtt var potatis, stekt fläsk, löksås, morötter, lingonsylt och en knäckemacka.
Jag tror det här kan bli en toppentråd att hämta inspiration ifrån, och kanske även lockas att testa något nytt. ![]()
Denna resan gjorde jag förra året som 37 åring.
Det tog mig 8 månader med strikt kost och kostschema.
Jag lärde mig grymt mycket påvägen, både om crossfit och kost osv men extremt mycket om mig själv o vad min kropp faktiskt klarar av.
Jag är både snabbare o starkare, uthålligare, rörligare.
Men framförallt så mår jag extremt mycket bättre och är mycket piggare o fräschare om dagarna.
Vill man så kan man 
Det är bara att lägga upp en plan o sen följa den.
Imponerande! Det är en fantastisk känsla när man känner sig snabbare, starkare och mer uthållig än innan. Och framförallt, man klarar så otroligt mycket mer än vad man ibland tror. Man får försöka hitta alla knep för att hålla uppe motivationen och nyckeln till framgång är oftast kontinuitet.
Jag har inte använt bilen för annat än att färdas mellan orter sedan jobbet började om efter semestern. Jag cyklar överallt bla till och från jobbet. Tar typ 20min hem i en brant uppförsbacke från jobbet, 15min från affären. Bra trött blir man.
Jag räknar för närvarande kalorier varje dag och har gått ner 2kg, jag la på mig ett tjockt lager späck under semestern, ska verkligen försöka inte göra om det nästa gång.
Tack
ja det har verkligen skapat en helt annan livskvalitet
o det känns som att man har förlängt livet ett par år 
Be proud!
Själv har jag mycket svårt att hålla mig till kostscheman och striktare kost. Personligen är jag inte beredd att göra den, för mig, stora uppoffringen att avstå de saker jag tycker är gott.
Med kontinuerlig träning, god sömn, bra balans i livet, lagom och god mat så tror jag man kan göra underverk med kroppen 
Men jag är fortfarande mycket imponerad av dig! 
Tack
o precis det som du säger räcker gott o väl 
Starkt jobbat.
För min egen del har jag haft en massa recept på god och näringsrik mat, så för mig har jag känt att mat har fortfarande varit njutbart o gott och då har hela upplägget känts hållbart, jag har inte levt på ris o torsk o kyckling 
O dessutom har jag ”grisat” på helgerna med pizza o ost och annat gott som jag inte kan hålla mig ifrån
man kan uppnå bra resultat ändå
med rätt plan 
Grymt jobbat!!!
Det är nog för att jag börjar bli gammal men jag tycker att du ser mycket “friskare” ut på den första bilden!
Det viktigaste är förstås hur du känner dig så grattis ändå! Bra jobbat!
Vilken bild är före och vilken efter …?
Allvarligt talat kan jag beundra din disciplin. Jag hade aldrig klarat det. När det gäller vikt hänger nästan allt på kosten. Träningen är försumbar för det syftet. Sen är ju träning bra för en massa annat. Man kan få en “snyggare” kropp till exempel.
Jag har lite genetiska sjukdomsbilder i familjen och börjat få besked från undersökningar som pekat år fel håll i relativt ung ålder. Då jag var den som tjänade mindre så plockade jag bort stress och den största delen ansvar och gick ner ca 15 kSEK / mån i lön. Istället tog jag VAB ansvar och annat på hemmafronten. Vi har även gjort andra livsjusteringar, små och stora för att förbättra hälsan för oss båda. Resultatet hittills är jättebra och vi har det bättre än någonsin
vi prioriterar “resurserna” tid och hälsa över pengar. Men det kan tilläggas att vi alltid tidigare prioriterat pengar och karriär, så det fanns lite försprång där.
Jag kan inte svara för om jag har några sjukdomar som jag ej vet om på bilden till höger.
Men sett till hur jag mår och hur jag sover och vad mina testresultat visar så har jag en tydligt ”friskare” kropp på bilden till höger (efter) än bilden till vänster (före) 
Som jag sa, hur du mår är det viktigaste.
Samma här, fast tränar och tävlar främst landsväg. En del cyclocross med.
Jag har varit ganska målmedveten med min träning innan, men för lite mer än ett år sedan så inträffade ett sjukfall i familjen som gjorde att jag prioriterat om livet lite.
Träningen är ett område som har fått prioriterats ner, inte så att jag slutat träna, men träningen har blivit mindre av en “fix ide” än den var innan, nu är det mer bara för att jag tycker att det är kul.
Sen börjar jag kanske bli lite gammal (även om jag inte vill erkänna det) för att tävla på nivån jag gör, men jag kommer hålla på så länge det är roligt (och det är det).
För att vara on-topic, jag kom just hem från att varit ute och kört ett träningspass på cykel på ett par timmar med ett par kompisar.
Tagit min dagliga löptur, utomhus. Är närmare 60 men har bättre kondition än mina vuxna barn och bättre än vad jag själv hade i skolåldern. Klarar milen under 45, vilopuls 35-40. Står upp och jobbar ett par timmar varje dag på jobbet. Håller på med dans flera dagar i veckan. Kör minst 30 armhävningar varje dag. Cyklar till/från jobbet året runt, vanlig cykel och inte elcykel som jag ser som lite av ett folkhälsoproblem då det fått många cyklande att slöcykla på elcykel istället för att få bra vardagsmotion.
Anser inte att jag “tränar” trots att jag är väldigt fysiskt aktiv, ser det som vardagsmotion och friskvård, och något som är kul.
Normalviktig, BMI22. Bra blodtryck, kollar regelbundet hemma och tar ingen medicin.
Äter frukt och grönt varje dag, nästan alltid matlåda med mat jag lagat själv istället för fet och salt restaurangmat.
Röker inte, snusar inte, dricker i princip ingen alkohol även om jag inte är absolutist.
Psykiskt… Håller hjärnan i trim med korsord, soduku, programmering, schack, läser böcker, umgås med folk, spelar olika instrument.
Sover normalt bara 6h men det är den mängden jag mår bäst av, enligt mina erfarenheter.
Imponerande 

Trevligt med en cyklist till