Har också funderat på det där, och kommit fram till att svaret beror på om jag vill behöva förklara mer i detalj för den jag pratar med. Det är bara ett fåtal vänner som redan nu känner till vårt mål, och två av dem har samma mål visade det sig
För tillfälliga bekanta kommer jag att säga ”utan jobb, och har varit det ett tag nu”. Förhoppningsvis blir det sån pinsam situation att de inte vill prata mer om det.
För släkten kommer jag att ljuga rakt av, och säga att jag jobbar. De har väldigt annorlunda uppfattning än mig om det mesta så där vill jag verkligen inte säga något. Att jag gör så handlar mest om att hålla släktfriden på högtidsdagar, inte för att jag skäms för det liv jag har valt.
Jag tänkte mig egentligen att hitta ett begrepp som inte nödvändigtvis innebär att man är förmögen eller ens finansiellt intresserad, utan bara att man av en eller annan anledning valt/prioriterat att inte jobba.
Kanske vänt mig till fel forum med den utgångspunkten
En kapitalist är en person som investerar och tjänar sitt levebröd genom att nyttja kapital, i olika tillgångar direkt (i skog eller andra naturtillgångar, fastigheter, fabriker, arbetskraft eller andra rörelser och så vidare) eller indirekt (i aktier eller annan spekulation) och därmed söker öka sitt kapital genom att skapa avkastning.
Fast det känns som om det eventuellt skulle kunna vara något lite provocerande för delar av omgivningen
”- Jag hörde du skulle sluta.”
”- Mm, jag vill göra lite annat med min tid”
”- Vad ska du då göra???”
”- Jag blir kapitalist framöver”
”- Vaaaa?”