Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?

Åker upp i listan :slight_smile:

Tycker du även kan skriva upp, planera för att använda vårt naturliga kylskåp utomhus i höst/vinter.

3 gillningar

67% sparar man genom att köra en full maskin vs två halvfulla maskiner.

Samt energiförbrukning för olika program,

4 gillningar

Done! (10 tecken)

Tog upp de 67%en också. Rejält! :slight_smile:

Helt rätt! Även om ni inte ser det på räkningen så hjälper det hela situationen. I förlängningen lägre inflation och minskad risk för fler räntehöjningar. Föredömligt! :slight_smile:

6 gillningar

Tack! Plockade upp vädra smart i listan som kortsiktiga åtgärder. Resten tror jag var intäckt.

2 gillningar

Samt ställ in ventiler på vinterläge (om de inte har automatisk temperaturkontroll)

1 gillning

Taget! (10 tecken)

Utlys en familjetävling med pris för den som kan duscha kortast tid. Målet bör vara att slå Gunde Svans tid på 1 minut och 23 sekunder, vilket även inkluderar att klä av sig, torka sig och klä på sig igen.

1 gillning

Är det sant? :joy:
Nog för jag är snabb men det måsta vara ett av Gundes världsrekord!

1 gillning

Ja det ska vara sant. Finns ett klipp med hans torkteknik också.

https://www.hn.se/nyheter/halland/fortsätt-spara-vatten-duscha-som-gunde-1.2418121

3 gillningar

:joy::+1: kommer med under kvällen :slight_smile:

Jag har klarat det på 1m30s, men det hade ingenting med besparing att göra, utan ett vad under studenttiden.

3 gillningar

Bra lista med allt jag gör redan. :slight_smile: Fyller på efterhand om jag kommer på mer:

Gör storkok.
Laga mat på eftervärme (gäller både spis och ugn).
Stäng av köksfläkten så snart du kan.
Badar/duschar du i badkar - låt varmvattnet stå och värma rummet efteråt.

3 gillningar

Plus alltid locket på kastrullen när det går. Jag minns att man förr lärde ut att man skulle koka pasta utan lock men jag har alltid locket på utom en kort stund precis när det kokar upp. Ganska snart kan jag dra ner till näst lägsta läget och det fortsätter att småkoka tills det är klart.

6 gillningar

Bra tråd!, att lägga in i listan? :

Ta fram fryst mat i god tid och låt tina i kylskåpet istället för att tina i rumstemp eller i värsta fall microvågsugn.

Ingen extra energi går åt för micro, eller rumsuppvärmning, dessutom minskar energi behovet för kylskåpet. (Förutom då att maten också mår bättre)

5 gillningar

Min kaffebryggare har varmhållning relativt länge via en platta, vilket är onödigt. Numera stänger jag av via knappen så fort bryggaren är klar.

2 gillningar

Bytt tätningslister vid behov är också ett bra spartips.

3 gillningar

Våran kaffebryggare har termos, har man inte det är det ju ett tips att hälla över i en sådan om man av någon anledning kokar mer kaffe än man ämnar dricka för stunden.

3 gillningar