Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?

Jag fryser in från storkok i plastpåsar för en lagom portion. Plattar till dem innan jag lägger dem i frysen så att de tar mindre plats och får större yta. Mina matlådor till jobbet gör jag oftast på morgonen. Typ kokar pasta med locket på kastrullen. I en matlåda lägger jag det otinade innehållet i påsen direkt från frysen. När pastan är klar häller jag av vattnet och häller pastan över maten. Det varma tinar det frysta så att det inte behövs något extra för att tina sen på jobbet.

5 gillningar

Apropå kaffebryggare…
Jobbar mestadels hemifrån, så jag utövar nu mera :

Brygg dagens kafferanson och häll direkt upp på termos.

Tidigare byggdes kaffe och därefter stod bryggaren på eftervärme i både en och två timmar, dessutom värmdes eventuellt kvarvarande kaffe på både en och två gånger.

3 gillningar

Jag har också locker på vid pasta kokning, precis som du säger så går det att koka på väldigt låg effekt, vet inte varför man lärt in sig att ha locket av vid just pasta…

1 gillning

Misstänker att det har att göra med att det är lättare att det kokar över annars. Man får ju passa och dra ner värmen i början men sen sköter det sig själv resten av tiden. Moderna spisar har koksensor som ska reglera detta automatiskt men någon sådan har inte jag.

Har även slow cooker, Crockpot Express. En sådan är rätt energisnål då man har locket på hela tiden under tillagningen och den är väl isolerad.

Tillagt (inte tillagat) :joy: torrt jag vet

Klassiskt misstag som min fru gör hela tiden :slight_smile:
Lägger till det :slight_smile:

1 gillning

En del campingar och hotell har infravärme i badrummet. Den värmer bara precis när man är där. Kanske idé att sänka badrumsvärmen och montera en infralampa i taket. Förutsätter dock att man har vanlig belysning också så att man hittar ut igen och att ventilationen är fullgod.

1 gillning

Lägg även till att diskmaskinen ska vara full när man kör och med energisparprogram.

2 gillningar

Taget …. :slight_smile:

Jag har torktumlare men har aldrig använt den.

Har även elektrisk handdukstork men den kör jag inte längre, onödigt. Har satt upp ett stående torkställ i badrummet som står nära elementet, det torkar lika bra där.

2 gillningar

Taget! …….

Bra där! Taget ….

Ni tycker inte ni tangerar till att vara snåljåpar nu :smiley: Det känns ju inte som om ni verkligen måste spara in på varje kW :wink::sweat_smile:
Men förstår sporten att bränna så lite som möjligt.
Men jag tänker iaf inte dra ner på att kunna leva ett bra varmt liv i vinter :fire::fire:

1 gillning

Matlagning. Om man inte har för bråttom och du vill koka ris/pasta/quinoa,etc, så behöver inte spisen vara på under hela koktiden. Det räcker att man häller i riset/pastan, osv när vattnet har börjat koka och sen stänger av spisen och har locket på. Det tar kanske några extra minuter då än vad som står som koktid i förpackningen men resultatet är samma. Har jag lärt mig detta under mina fjällvandringar där jag behöver ransonera gaset. Så koka upp vattnet, stäng av spisen, vänta.

Dusch. Duscha på jobbet om man kan eller det passar eller på gymmet efter träningen istället för att duscha hemma.

3 gillningar

Fast det är ju lite kul.

För oss är egentligen bara det här som kommer göra någon märkbar skillnad:

Jag tittade bakåt i tiden, runt 2016 var vi tydligen inte så bekväma av oss och hade inte lika varmt på vintern, eftersom vi hade en årsförbrukning på 17 000kWh då jämfört med 32 000kWh förra året… :flushed:

3 gillningar

Taget med termos :slight_smile:

Termosen var knske inte så mycket till besparing som sådant , snarare att det var energislöseri innan…och att kaffet inte var så gott efter att ha stått på halva dagen :joy:

Done :grinning::+1: ……

Ha ha :grinning: Ja jag får revidera att jag trodde att alla minst kan spara 10%, kanske 20% …. Till 80-90% :rofl:

Seb är det ju en brutto-lista mer för inspiration men om man gör allt så blir det nog rejäla besparingar

1 gillning

Som student körde vi vatten i vattenkokaren sen i med pasta och låt pastan bli varm på eftervärmen.

Gjorde även samma med kokkorv men sen använde vi vattnet för att göra potatismos.

1 gillning