Taget! …………
Stäng av spabad -2500 kWh har jag hört
Stäng av poolvärmare ca -1000 kWh
I värsta fall stäng av poolfiltret -2500 kWh, kanske köra på halvfart -1250 kWh
1 kubik viljaolja ger ca 7000kwh vid en verkningsgrad på 70%
Vilket då ger ett pris på ungefär 2,60:-/kWh inklusive allt.
Oljan äger ut elen i vinter när det gäller värme och varmvatten eller?
Bra där! Taget……
Och varje gång jag gör några energismart i vardagen så tänker jag långfinger åt Putin ![]()
Se över driftstrategier, dvs har du alternativa sätt att värma fastigheten så fundera på att välja bort uppvärmningsalternativ som använder el.
Har du en gammal oljepanna som du för närvarande använder el så fundera på att köra olja i vinter, blir billigare och frigör el till nätet.
Det är många exempelvis BRF:er som har värmepumpar i kombination med FJV, lite beroende på elhandelsavtal så är det inte nödvändigtvis lönsamt att köra dessa längre, definitivt inte om man har rörligt elpris, då är FJV i de flesta fall billigare. Har man bundna elhandelsavtal som är lite större så kan det vara värt att sälja den el man köpt för 50 öre, för 3 kr och köra FJV istället. Ni som bor i BRF kan kontakta er styrelse och fråga om man sett över driftstrategin om man har värmepumpar i fastigheten.
Håller för närvarande på med att se över driftstrategin i flera större fastigheter där det finns FJV i kombination med värmepumpar, i flera fall ser det ut som att vi kommer stänga av värmepumparna och köra fjärrvärme i vinter. Vi pratar relativt stora värmepumpsanläggningar från 500 kW och uppåt. Det som kommer att hända är att det frigörs miljontals kWh el till nätet och vi använder FJV som lokalt kan produceras med exempelvis spillvärme eller skogsflis, eller till nöds lite olja kallaste dagarna.
Genom att ändra driftstrategi så kan man i många fall med några knapptryckningar frigöra el till andra ändamål.
Har inget så har inte koll. Kan man eller ska man stänga av pool/spa bad över vintern helt tänker jag?
Tömma helt, stänga av, starta om till sommaren? Eller hur funkar det?
Minns med värme
diskmasinstråden från i vintras.
Eko-programmet
Öppna luckan på ugnen efter den används för att släppa ut värmen.
Fick en airfryer i present för något år sen, används till det mesta som tidigare gjordes i ugn (pommes, Nuggets och sånt som barnen älskar).
Pommes tar 15 min mot 30-40 min i ugnen efter att den värmts upp till 225 grader.
Poolvärmaren stänger man av när det inte är säsong (för mig maj-aug). Filtret får man hålla igång längre för att det inte ska alga igen.
Spabadet håller man igång året om annars fryser det sönder.
Så från en basförbrukning av 20 000 kWh
Kan man bestämma sig för att inte behöva ha ett spabad, då är man nere på 17 500 kWh (-12%)
Sen kan man bestämma sig att solvärmt poolvatten är good enough -1 000 kWh till 16 500 kWh
Man kan fixa och trixa med filtret som bara ska behöva köra halvtid 15 250 kWh, nästan -25%
Eller sluta helt med badandet och hamna på 14 000 kWh -30%.
När filter och värmare går sönder kan de bytas mot effektivare och man håller sig på ca 15 500 kWh (-22%) utan spabad.
Låt badvattnet svalna till rumstemperatur innan man släpper ut det, OM man ens badar.
Blötläggning är också något som kan förkorta koktiden.
Och så kan man välja exempelvis röda linser i stället för gröna om man vill halvera koktiden.
Riset ligger med fördel i från start. Sedan stänger man plattan när det kokar och käkar 25 minuter senare. Jasminris är fina grejer! 
Bara ett exempel på hur snålheten bedrar visheten.
Fuktskador är sådär halvbilliga att åtgärda.
När vi ändå sportjagar kwh. Varför tillaga mat? Råa ägg, en banan och en overnight oats är väl en utmärkt frukost?
Smart! Om luckan är stängd så händer… ja vad händer då egentligen? ![]()
Absolut. Själv tänkte jag stänga av all värme och låta familjen ro roddmaskin i stafettpass. Det alstrar en hel del värme. ![]()
Mäta. ![]()
Tvåtimmarsskift natten igenom, man sover gott av kroppsvärmen, roddmaskinens sövande ljud och framförallt utmattningen.
Det går förvisso åt många kalorier men det tar man igen på att äta okokt blötlagt ris köpt i jättesäck på nån orienthandel.