Vad kör du för en bilmodell?

Jag åker med buss, fötter och tåg! Det gäller ju att utnyttja kollektivtrafiken när man bor centralt :oncoming_bus:

2 gillningar

Elcykel cirka tio månader om året och buss i övrigt. Kan inte motivera för mig själv på ett ärligt sätt att skaffa bil igen.

2 gillningar

Kanske lite off-topic, men ni som valt att inte äga någon bil såsom @Inaina, @IndexKramarn och @Botvid, hur tar ni er ut i naturen, till badplatser eller till bekanta som bor/har sommarhus avlägset där det antingen inte går någon tät kollektivtrafik eller andra förbindelser överhuvudtaget?

Hyr bil om det inte går på annat sätt!

3 gillningar

Siffran 10 räddade liv per år är bara tack vare själva bytet till säkrare bilar. Resterande faktorer du nämner bidrar ytterligare.

“Trots ett relativt långsamt utbyte av fordonsflottan (cirka 7 procent varje år) beräknar vi att cirka 10 liv räddas varje år, bara genom utbytet till nya säkrare bilar.”

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Valj-en-saker-bil/

Tar cykeln till badplatsen o naturen, ja kommer ju lättare in i naturen med cykel😊

Bor i en förort till en storstad så här är det ok förbindelser till vänner mm. Till vänner som har stugor mm som vill ha besök av oss hämtar de oss vid stationen.
Men självklart kan vi inte ta oss till en del platser, men vi kan å andra sidan göra en hel del annat som vi inte skulle kunnat göra om vi haft bil o ej denna cykel exempel en massa roliga utflykter med fullastad låda med barn/ kommpisar som skrattar hej vilt :grin: och så spara pengar som annars inte hade gått som ensamstående mamma med hus o ingen stor lön

5 gillningar

Låter lite för meckigt för mig :sweat_smile:

Hade hoppats att det fanns något smart lifehack eftersom jag bor ett stenkast både från arbete och butiker, och därför egentligen enbart har bilen för fritidsändamål :tired_face:

1 gillning

Ventilenheten sitter mycket riktigt bakom stötfångaren bak.
Sitter med två 10mm muttrar, 3 slangar och en kabel. Behöver ej demontera något för att komma åt denna.

Sitter även en ventil på själva kompressorn som du finner under täckkåpa, denna sitter i 4 stycken plastmuttrar, på vänstersida bak under bilen.
Denna har vi haft flera kabelbrott på genom åren då dom sitter tight mot täckkåpa från fabrik.
Under denna täckkåpa finner du förutom kompressorn även luftintaget och filtret om du ville kika på det. :+1:

Vid andra funderingar så skicka ett PM så behöver vi inte ta över denna tråd med Mercedes snack. :smiley:

1 gillning

Alla Porsche Panamera-, Cayenne- eller Bentley Benteyga-åkarna har nog så pass mycket på kontot eller i någon stiftelse att de inte känner att de behöver hänga här.

1 gillning

Skoda Octavia 2015. Mycket prisvärd familjebil :slight_smile: har en lite ford fiesta också, typ 2010 eller nå sånt.

1 gillning

Oftast går faktiskt kollektivtrafiken dit vi ska.
Om inte så hyr vi en kärra.
Har en bra liten firma där man hyr för 400-500 per dygn och 2000-3000 per vecka beroende storlek och mil.
Blir extremt mycket billigare. Bara att parkera året runt hade kostat mer än det vi lägger på hyra.

1 gillning

Har precis beställt en elbil, en Skoda Enyaq. Otroligt spännande då jag aldrig ägt en ny bil förut och kände att familjen numera är mogen för ett mer miljövänligt alternativ. Har läst på en hel del men det är ändå nervöst att ge sig in i Ev-branschen😬

Nuvarande bil, Peugeot 508, 2011. Nöjd framförallt för att den hållt ihop så bra trots att det är en Peugoet🤗

Första gången jag är här på forumet, önskar er alla en härligt afton!

8 gillningar

KIA cee’d från 2010. Plastigt och bullrigt elände jag köpte av en släkting för 34’ för snart 2 år sedan. Har nog igen pengarna när jag säljer den i vår för att köpa en volvo V40 D2 2014.

Pendlar 7 mil enkel till jobb varje dag och saknar lite komfort.

1 gillning

Snart får någon göra en sammanställning kanske? :slight_smile:

1 gillning

Jag försöker ta kloka beslut rörande privatekonomi i stort som så många andra här men det här med bil touchar något hos mig som få andra saker.
Det väcker intresse, ha begär och jag hänger med i vilka nya bilar som lanseras och av vilken tillverkare.
Reflekterar över varför bilen är så himla intressant när jag inte ens är i färd med att byta och varför just bilen skulle kunna få mig att överge mina principer om kloka beslut i min ekonomi. Fin bil är ju ekonomiskt hål i huvudet hur man än vrider och vänder på det. Det är andra känslomässiga värden som styr. Intressant för att jag håller mig i balans i så många andra avseenden i min ekonomi men om något skulle få mig att balla ur så är det just en fin bil…

Lite luddigt inlägg…Någon mer som känner igen sig?

6 gillningar

Det handla precis som allt annat vad man personligen ”värdesätter”.

Har t ex själv en entusiastbil och MC i garaget som värderas till mer än de båda bruksbilarna tillsammans.

1 gillning

Seat ibiza privatleasing, med byte vart 3:e år. Har kört privatleasing i många år och är nöjd. Men har aldrig kalkylerat i detalj kostnader jämfört med att köpa bil.

1 gillning

Jag kör en XC40 årsmodell 2020

Häftigt! Jag har sneglat länge och mycket på den men har idag en vad jag tycker för ny och fräsch bil för att motivera byte + att jag tycker elbilar fortfarande är lite för nytt (fegis).

1 gillning

Sist jag ägde en bil var 2003, en röd Toyota Corolla!
Men bor man i en storstad så funkar det smidigt med kollektivtrafiken faktiskt :slight_smile: