Vad kör du för en bilmodell?

KIA Ceed SW, från 2018. Hade en 2012 av samma modell innan.

Populär, billig och lagom stor

1 gillning

En pedantskött VW Passat 2005, köpte den i fjol och då var den 15 år gammal. La ut 27.000kr. Jag har alltid haft ett stort bilintresse, men har alltid känt att det är onödigt att lägga ut så mycket pengar på något som tappar så mycket i värde.

Jag tror att det var Dave Ramsay som sa “Don´t ever make monthly payments on something that decreases in value”.

3 gillningar

Själv kör jag Subaru, men har tidigare kört SAAB

Lite nyfiken på vilken Enyaq du valde och varför du valde den över motsvarande ID4. Gillar utseendet på den men blev lite förvånad när jag såg priserna. Nån var och kollade på en 2WD variant med bra utrustning och den låg på 680’, samtidigt kunde man köpa en fullutrustad ID4 1st Max för 615.

Vi flyttade till Sverige i slutet av mars förra året och då det gick lite snabbare än planerat körde jag hem vår privatleasade XC60 T5 genom ett öde Europa (lång historia men i korthet pga att bostadsmarknaden höll på att stänga i Storbritannien och vi behövde avsluta husförsäljningen för att inte bli fast, så hann inte fixa med bilen). Det var en kul resa med fritt fram på autobahn, allmänt öde, och t ex sammanlagt fyra andra fordon på färjan till Rödby!

Efter några månader körde jag tillbaka till London och lämnade tillbaka bilen. Vårt val blev att köpa en BMW 318d som var ett par år gammal. Funkar helt okay men är inte så spännande direkt. Funderar vidare på vad det ska bli, kanske en sista begagnad fossilbil eller avvakta lite och vänta tills det finns en vettig el-Range Rover.

1 gillning

Det var delvis en kostnadsfråga. För den bilen jag ville ha så var det absolut billigare med Skodan. Till viss gillar jag utseendet på Enyaqen bättre dessutom.
En ID4 säljs i två ex, antingen basutbud eller max. Det går alltså inte att modifiera bilen enligt eget önskemål som med Enyaqen. Jag skulle vara tvungen att ta Max, dessutom göra en del tillägg.

Ett tips om man funderar på ex Enyaq, eller en annan bil för den delen, är att ta reda på om det finns ett ramavtal kopplat till bilmärket.
Hittade en hel del ramavtal där det enda som krävs är ett medlemskap, ibland t.o.m. kostnadsfritt. Väl värt!

1 gillning

Det är med bas eller Max gällde ju bara 1st Edition, nu finns det en radda olika konfigurationer tillgängliga. Men verkar som om man kan “skräddarsy” Skodan lite mer fortfarande kanske.

Volvo XC60 laddhybrid

550! Var är det någonstans? Här i fina hufvudstaden kostar det 950 kr/mån. Fast då är de blåa eller röda förstås :slight_smile:

Där himmeln, havet och laget är himmelsblått :slight_smile:

2 gillningar

Volvo XC70 från 2017 och Toyota Avensis från 2011, båda köpta i begagnat skick men hittills har de inte svikit oss!

Kör en BMW 330i 2009 inköpt för 85tkr, går som en dröm och kostar 24:-/mil enligt Motormännens bilkostnadskalkyl. (Har bara ägt den 1 år, framtiden får visa vad utfallet blir). En drömbil för en låg kostnad. 1700:-/år i skatt, drar 0,72 blandad körning och toppar 270km/h på autobahn. (Lågt CV-värde).

4 gillningar

Har ingen bil. Gång- och cykelavstånd till allt så har valt bort det. Gjort bra saker för kroppen och psyket att vara “tvungen” att anstränga sig fysiskt i vissa lägen.

2 gillningar

Just nu en V60 T8 -2020, men får snart en V90 T8 -2021 (förmånsbil)
Samt en V40 D2- 2016

Värdesätter som så många andra att åka säkert och bekvämt.
Skulle inte sätta familjen i en billig “liten” bil helt enkelt.

Wow, det var en läcker färg. BMW gjorde verkligen snyggare bilar förr.

1 gillning

Tack, jag håller med dig, har inte kört den nyaste generationen av BMW 330, men E90 generationen (2005-2012) känns definitivt bättre än efterföljare F30, mycket trevligare och kommunikativ med en välljudande rak 6:a och hydraulisk servostyrning.

En silverfärgad Bentley Continental GT årsmodell 2020.

Tänker jag när jag glider fram i min bil och jag drömmer lite…verkligheten för folk runtomkring är nog snarare att de ser en silverfärgad sliten 12 år gammal Volvo. :wink:

8 gillningar

SAAB 9-3 nästan 20 år gammal. Kör den av nostalgiska skäl. Har inga jättebehov av bil men kör till Coop och handlar där en gång i veckan.

1 gillning

Kör en Land Rover Defender 130, årsmodell 2002. Initialt kanske inte den mest ekonomiska bilen man kan tänka sig, men faktum är att jag får lika mycket betalt för den idag som när jag köpte den för 5 år sen. Kanske till och med mer. Första gången en bil gått plus efter 10000 mil. =)

3 gillningar

Kör Volvo V70 med 12000 mil på mätaren. När barnen blir större blir det en elbil. Denna duger gott för oss att slita på nu när man har små barn med allt vad det innebär…

1 gillning