Oktober 2019 köpte vi en Volvo V40 CC (T3) från 2018 (uttagen December). Varken jag eller frun pendlar till jobbet utan bilen används till 100% för okynnesåkning och rullar således inte jättemånga mil varje månad.
Det som får mig att byta blir blir dagen vi skaffar barn och behöver en större bil. Jag har kikat på en större Volvo, en av de större Subaru-modellerna, samt Mercedes.
För att alltid ha bilpendlat och successivt bytt upp mig har jag vandrat från billigare till lite finare bil.
Droppen blev dock nu när jag endast jobbat hemifrån i ett år och såg att hela bilen var rostig runt om, inget stort men många olika ställen.
Sålde bilen och bytte ner mig till en bil som fungerar men ändå kan stå, en Citroen C3 1,6 hdi -12 6000mil.
Då vi är beroende av bil har vi även en “familjebil” som nyligen byttes lite onödigt från en V60 D3 -12 12000mil till en V60 D4 CC -2017 3000mil. Men det är ju fruns
Det gör ont i själen när man byter ner sig som jag gjorde, men det är sköna onödiga pengar man slipper bli av med.
Det visade sig att jag kunde få rätt bra betalt för Audin som inbyte. Igår “spontanköptes” en BMW 5-serie Touring från 2019. Det är helt klart den finaste bilen jag haft hittils. Lyxig och tech-tung. Bil och cykelbyxor de enda grejerna jag kan komma på som utgiftsmässigt följt min inkomstkurva. I övrigt är jag en väldigt enkel man. Eller inte.
Kör en Golf 7 1.2 TSI (2017). Köptes begagnad 2018 för 30k under marknadspris. Kommer säljas snart för samma pris som den köptes för och det är man glad över.
Kör just nu Volvo XC60 T8 och en SAAB 9-5 Biopower, men kommer göra mig av med dem innan sommaren pga flytt.
Har kommit på en grej jag vill tipsa om nu när jag läser på vilken bil vi ska ha efter flytt - titta på en MPV istället för SUV om er respektive tycker det är viktigt med stor bil. Tex BMW Grand Tourer, VW Touran, Renault Espace, Ford S-max. Min fru vill sitta högt och ha en stor och bekväm bil för långfärder. MPVerna kostar max hälften av en stor SUV, men man får mer lastutrymme och sittplatser, och man sitter hyggligt högt. Inte sexigt, inte sportigt, inte superbra driftsekonomi, men en bra kompromiss som inte kostar 500k plus för bättre begagnad som stora SUVar ibland gör, utan snarare hälften.
Ngn annan med bra förslag på hur man får bra bilekonomi?
Kör just nu en Mercedes Benz E-klass kombi 220 CDI från 2018. Köptes begagnad när den gått runt 5000 mil. Körde tidigare en BMW 520D kombi från 2013. Köper man 2-3 år gamla bilar får man mycket bil för pengarna. Jag gillar storleken på denna större kombityp, väldigt rymliga, bekväma att åka i och naturligtvis dragkrok när man ska till tippen efter att ha röjt i trädgården.
Har köpt alldeles för många bilar och motorcyklar i mina yngre år, men har samtidigt haft väldigt roligt och ångrar ingenting. Kört mycket Alfa Romeo!
Dock är jag en ekonomisk bilentusiast och skulle jag någon gång köpa en lyxbil blir det en Porsche som är både hållbar, pålitlig och förhållandevis enkel att serva jämfört med tex. en Ferrari.
Jag är väl egentligen ingen riktigt bilentusiast mer än att jag gärna betalar extra för att köra en välbyggd Mercedes istället för en billigare modell som gör jobbet lika bra. Det ger mig mervärde i livet!
Jag kör en Kia Picanto 2015. Köpte den helt ny för ca. 110 000, vilket var extremt dyrt för mig då jag inte har något intresse alls i bilar. Men ångrar inte mitt köp alls eftersom den inte krånglat, betalar ca. 400 kr i skatt och den är väldigt bensinsnål.
Ford Focus FlexiFuel 2013
Billig skatt, gör inte många mil så är ganska så nöjd. Ägt den sedan 2016 tror jag det var.
Egentligen en skittråkig bil, men den gör det den ska. Tar mig dit jag vill när det är dags. Saknar dragkrok, men funderar på att installera det istället för att köpa ny bil, då jag precis kostat på ett kamremsbyte.
Kör en volvo v60 cross country -2020, förmånsbil. Reser väldigt mycket i mitt jobb så behöver en bra o säker bil. Aldrig haft bil förut så kändes lite magiskt att få börja med en ny bil.
Hade jag ej haft förmånsbil skulle jag nog satsa på en några år gammal japansk kvalitetsbil (nissan, toyota, honda, lexus).
För nästa förmånsbil funderar jag lite mot mercedes glb.
Hej!
Nej inget tak. Betalar enbart skatten på förmånsvärdet.
Regeringen gör det inte så enkelt för någon att förstå vad en förmånsbil kommer att kosta, min nya bil får jag om två veckor, dock registrerad i Mars.
Vad en XC90 kostar i förmånsvärlde vrs en V60 tror jag enklast att jämföra på skatteverkets hemsida.
Får jag killgissa kanske det är 1500-2000kr netto (55% marginalskatt) beroende på utrustning.
Jag kör en KIA Ceed SW 2019 bensin.
Köpte ny när den var på ett erbjudande och nu är planen att behålla den 5-6 år för att kräma ut varenda korvöre. 7 års nybilsgaranti.
Bra kombi som går relativt billigt. Servicarna är helt ok i pris också.
Kör ett gäng adidas skor, byter dom regelbundet! Inte så snabba men kräver ingen försäkring. Sen har jag en elcykel för att komma upp i lite större hastigheter. Blir nog en bil när barn blir större, men inget jag ser fram emot att äga.
Toyota Proace Verso (2016). Kostade 200K och hade bara gått 14 mil (!) då det var ett visningsexemplar.
Vi är sex i familjen med många yngre barn varför vi behövde en container på hjul. Galaxy, Alhambra eller Sharan är för små med tre babyskydd/barnstolar.
Går som ett urverk men är alldeles för dyr med tanke på hur litet vi åker. Men, när vi åker behöver vi ett stort fordon.
Hade gärna haft en VW Multivan men de är alldeles för dyra, plastiga och kräver mer underhåll än en Toyota.