I lurarna kör jag Änkan
Fysisk bok som plöjs parallellt är Anne Applebaums Röd Hungersnöd
Åh tack snällt för tipset ![]()
Fasans Makt av Julia Kristeva
Den ger svar på var normer, utanförskap och tabun kommer ifrån. Perfekt i relation till frågor som; “Bryter Fire mot samhällskontraktet”, och “Vad ska man säga när folk frågar vad man jobbar med?”
Hon ser ett slags mönster som liknar “uncanny valley”, alltså att man blir äcklad och rädd för saker som är mellan två kategorier. Mellan subjekt och objekt. Hon kallar gränslandet för ‘abjekt’. Särskilt mellan liv och död eller saker som inte längre är en del av koppen.
Sedan drar hon en parallell till samhällsnivå där det finns saker som faller mellan kategorier. Som på ett liknande sätt inte längre är en del av samhällskroppen, samhällets ordning och därför väcker liknande äckel och oro.
Har precis läst ut Flugornas herre skriven av William Golding. Det är ju lite av en klassiker, så jag läste den med syfte att bli mer allmänbildad.
Intressant bok som enligt min mening kan anses vara en metafor för många saker. Säkert därför den blivit så populär.
Inte särskilt upplyftande, brukar pendla mellan romaner och uppbyggande böcker så nästa får bli en positiv bok ![]()
Ja, det är sannerligen en klassiker. Det enda jag känner till om den är namnet och att den väntar på mig i bokhyllan ![]()
Snubben ser ju rätt svår ut på omslaget, så jag vet inte riktigt om jag är redo ännu ![]()
Gör det bara!
För mig hade ordet ”klassiker” länge en air av bottenlös tråkighet runt sig. Tills jag en dag bara plockade upp en och läste. Och insåg att klassiker är klassiker av en anledning.
Så sjukt bra litteratur! Och som en lång, skön stretch för hjärnan.
Rekommenderar särskilt Selma Lagerlöf, Per Anders Fogelström, John Steinbeck, Fjodor Dostojevski, Erica Jong, Nabokov, jamen listan är ju oändlig. Högen bakåt är stor.
Just nu: nyare, ”Vi är inte här för att ha roligt” av Nina Lykke. Fnissar.
Håller med om klassiker! Läs gärna arbetarförfattarna kring förra sekelskiftet och A Strindberg, V Rydberg och H Söderberg. Finns också många sentida kvinnliga författare såsom Elsie Johansson som är läsvärda.
Just nu läser jag en deckare av Viveca Sten, har glömt titeln men är en i serien om Åremorden.
Påbörjat denna idag. Sedan jag läste ”Munken” (en kanonbok!) så har jag sett fram emot att läsa denna av samma författare! Gillar verkligen konceptet ”personlig utveckling” i formen av fiktion! Känns kanske lite krystat ibland när något ska sägas av en karaktär, men jag gillar’t ändå! ![]()
Tragglar fortfarande med Anne Applebaums Röd Hungersnöd. Den är tidvis vedervärdig att läsa men viktigt att ta in för att förstå svält katastrofen i Sovjet under början av 1930-talet och hur sjukt regimen hanterade det. Folkmordet på Ukrainarna kallades även Holomodor om du vill söka vidare på ämnet. Men varnar för eländet.
Har precis börjat på
Yuval Noah Harari - Nexus
Spännande! Har du läst dom tidigare böckerna också?
Detta påminde mig om de lite mer obskyra titlarna jag sett i Libby (bibliotekets app), så nu har jag lånat Strindbergs Om det allmänna missnöjet, dess orsaker och botemedel mest för titelns skull.
Senast imorse läste jag klart Damon Galguts Löftet och har nu börjat på Cheffe av Marie Ndiaye.
Har försökt ta mig igenom den ett par gånger (fast på engelska). Upplever att den är rätt kompakt, persongalleriet är ju större än i A Song of Ice and Fire.
Har lagt den åt sidan för tillfället och jobbar nu på Catherine Ashtons And Then What?.
Yes, tycker han har en bra förmåga att förklara komplexa saker på enkelt sätt.
Har lyssnat en del på poddar med Harari ex: Samtal med Sam Harris och Your Ndivided Attention ![]()
Håller med, det gäller även Järnridån som hon också skrivit. Men jag upplever att jag inte behöver lägga så stor vikt vid persongallerierna som är mer än rikliga i bägge böckerna. Böckerna är ju indelade i år (Röd Hungersnöd) och land/regering/år i Järnridån. Lite kuriosa; läste just att Ungern firar revolutionsdagen i morgon den 23 (1956).
På min att göra lista
Hur mäter man vackert
Bo Eneroth
Grundbok i kvalitativ metod
Omöjlig att få tag på
Så du vet
Dels för att få mer nyanserad verktygslåda
Mental utveckling
Lära sig lyfta fram unika aspekter med tal och skrift
Och för att aplicera på annat i livet
Läser just nu: The Courage To Be Disliked – Ichiro Kishimi • Fumitake Koga – Pocket | Akademibokhandeln
Handlar om en konversation mellan en äldre filosof och en ung student där de diskuterar Adlers lära. Har bara kommit 1/3 av boken men tycker den är väldigt bra än så länge.
Anledningen att jag började läsa den är för att jag ältar väldigt mycket om dåtid och framtid vilket gör att jag har svårt att ta tag i saker här och nu.
Tänkte läsa denna efter: The Power of Now – Eckhart Tolle – Pocket | Akademibokhandeln
Stor insikt att få om sig själv! ![]()
Ja, jag har också Power of now i bokhyllan och väntar på mig. Tack för påminnelsen! ![]()
Vad kul! Du får gärna berätta vad du tyckte om den sen ![]()
Friheten att välja av Milton Friedman
Jag tror en stor del av ideerna som drivit vår nutida samhällsutveckling kommer därifrån.