Beställde denna nu då min “att-läsa-hylla” är nästintill tom. Beställde också “The art of War” av Sun Tzu då jag tänkte försöka få in fler klassiker i min bokhylla. Tack för tipset!
![]()
![]()
![]()
HUUUUR är det möjligt?!
Min att-läsa-hylla hemma är typ fem löpmeter böcker… ![]()
(Favoritstället att shoppa böcker är Better World Books - så skänker de en per bok jag köper. Tror jag skänkt, o därmed köpt, 80 böcker där senaste tre åren eller så. ![]()
Tack för tipset ![]()
![]()
Haha, när det kommer till skönlitterära verk kör jag till 90% ljudboksformat och tro mig, min digitala bokhylla är enorm
Just nu lyssnar jag på Kelly Bowens böcker som utspelar sig i Frankrike och Polen under andra världskriget.
“Flum-böckerna” som min mamma kallar dem (allt utom just skönlitterära verk) läser jag gärna live och där är målet en bok i månaden. Min man har påpekat att det kanske vore bra att läsa ut alla jag har innan jag beställer nya, så nu har jag en lista på böcker jag vill läsa och stryker dem eftersom. Ska titta på Better World Books!
Jag fortsätter min " resa" genom att plöja böcker kring Ryska så kallade Imperiet och Sovjetunionen. Nu är jag inne på Jelena Kostiutjenko och hennes “Mitt älskade land”. Hon lever nu i exil och jobba(de) för Novaja Gazeta. Vilken jäkla härdsmälta och “faild state” Ryssland är!
“Äg din morgon” - gillar verkligen titeln för det gör jag verkligen nu som pensionär
Har dock inte läst boken så kanske misstolkar författarens narrativ.
Jag lästa precis ut invandrarna, tänkte börja på nybyggarna efter nyår ![]()
Otroligt bra böcker som väcker många känslor.
Jag ser Hans Roslings Factfulness i din bokhylla. Just nu läser jag hans Hur jag lärde mig förstå världen.
Man får perspektiv på tillvaron när man läser den och inser att man tar mycket för självklart vad gäller basala behov i livet.
Det finns mycket tänkvärt i boken än så länge. En fyndig formulering jag bär med mig är:
Om man ska lära känna människor och bara har tre dagar ska man tillbringa två av dem ihop och sedan återförenas på den tredje, 42 år senare.
Oh.
Har precis börjat läsa nyöversättningen av Rainer Maria Rilkes Letters to a young poet. Ser så fram emot det, då jag läst Reginald Snells översättning från 1945 varje år under 4-5 år. Älskar den översättningen så är nu väldigt nyfiken på skillnaden mot denna!
Factfulness står högt upp min ”läsa lista”. Gillar även den boken du läser nu, fantastiskt bra.
Innan jag började intressera mig av nationalekonomi var jag väldigt fördomsfull och trodde att saker och ting var sämre vice versa. Sättet Hans förklarar hur mycket världen har blivit bättre är helt ofattbart. Hur u-länder växer, barndödligheten minskar, barnens läskunskap osv. Tycker man borde lära ut mycket mer sånt i skolan. Jag är 90 talist och visste inte vem rosling var förrän tidigt 20 års åldern. Hans retorik är helt magiskt, har man tid över en söndag kväll skulle jag verkligen rekommendera att kolla in hans klipp på YouTube.
Håller med - hans sätt att berätta, både live och i bokform fångar en och ger verklig Aha-känsla. Rekommenderas varmt, saknar hans kloka ord!
Just nu fortsätter jag min “resa” med Ryssland/Sovjettema. Har journalisten AnnaLena Lauren på bordet; “Sammetsdiktaturen”. För rent nöjes skull plöjer jag även literatur kring akvarellmålning. Måste tanka lite vackert också parallellt med allt elände kring Kreml/Ryssland.
The Art Of War
Ha en fin dag …
Började läsa denna för någon vecka sedan. Har redan fastnat för GTD, speciellt att man bara kan dumpa ner alla random tankar och sedan kan släppa det till senare! ![]()
Ja, det är en klassiker onekligen. Läste den för många herrans år sedan och mycket finns där, inte minst som jag också under många år följt och inspirerats av Struktören David Stiernholm som i grunden är en GTD-förespråkare, om än på sitt eget vis.
(Kan inte lägga in länken i texten så testar att länka direkt:)
Jag börjar tro att jag och du har samma boksmak.
Vad tyckte du om 5am club?
Kul att det finns fler som gillar bra böcker! ![]()
Gillar den skarpt! Precis som “Munken” så är det personlig utveckling förtäckt i en liten historia. Lite märkligt på ett sätt, men man törstar hela tiden efter att få följa karaktärerna och storyn, trots att det tills sist handlar om sitt eget växande… om det nu make sense…? ![]()
Såhär, man kan på en kort sammanfattning få ut all den info man behöver för sitt “självarbete”, men jag ville lika mycket läsa och bli kvar i den berättelsen, precis som när munken talar om sitt äventyr och sin lära. ![]()

Har precis fått den levererad! Peppad!
Läst alla yval Noah harrais böcker nu, den senaste var cool med Ai perspektiv och forskning på det o olika teorier om olika möjliga utgångar för Ai tids åldern. Var massa mer om massa annat som också var bra, rekommenderar denna
4/5 i betyg