Läser just nu ”Rich dad, Poor dad” och är nyfiken på andra halvan av boken efter att ha tuggat mig igenom den första på en vecka.
Den smakar lite unket men ger också några tankenötter.
Läser just nu ”Rich dad, Poor dad” och är nyfiken på andra halvan av boken efter att ha tuggat mig igenom den första på en vecka.
Den smakar lite unket men ger också några tankenötter.
Den är bra och bör läsas istället för att damma i hyllan.
Annars kanske något av följande är intressant:
Genombrottet, graeber
Sprickan i skapelsen, doudna
Here be dragons, häggström
Någon av ellerviks böcker, t.ex. ond kemi,
Fermats last theorem, singh.
Hehe, den köptes för dryga veckan sen, så den har inte hunnit damma sååå mycket! Håller på med annan bok just nu, så den får allt stå ett litet tag! ![]()
Köpte två receptböcker till mig själv i Julklapp.
Bok ett
Bok två kommer bild på när den kommit hem. ![]()
Alltid kul att få inspiration och testa nya recept.
Fler som läser receptböcker innan läggdags?
För länge sedan så läste jag böcker, inga mängde med en handfull om året. Men efter många år med mobilskrollande och internetsurfande fanns inte tålamodet att börja på en bok att läsa längre. Men i somras på semestern bestände jag att jag skulle läsa en kvart om dagen. Så jag ställde timern på 15 min. De första dagarna var lite motiga men ganska snart stängde jag av timern och bara fortsatte läsa.
Snyggt!
Det känns som att läsning är en bra träning för en sönderscrollad hjärna! Att sitta och läsa och behålla fokus på boken är ju inte alltid helt lätt, speciellt om man har en lös tanke som man inte hunnit bearbeta ännu!
The molecule of more - om dopamin
Den femte delen i den episka fantasyserie Stormlight Archive har nyligen kommit och jag är helt hänförd… De 1300 sidorna kommer tyvärr gå åt alldeles för snabbt.
Som tur är har jag laddat upp med en ~10 andra fantasyböcker, vilket ju borde räcka ett litet tag tycker man.
Ojojoj - måste beställa på bibblan!!!
Tillägg: ![]()
![]()
De har inte tagit in den än. Får lägga ett inköpsförslag när jag vaknar!!
Riktigt bra bok! Lyssnade på ljudboken.
Läser nu: ” What Happens When You Get What You Want?: Success and the Challenge of Choice”
https://www.amazon.com/What-Happens-When-You-Want-ebook/dp/B00LEUL2RU
Hej!
Ska läsa om The Art Of War.
Göra anteckningar och ha samtal med I Ching.
Idag har jag köpt boken The Lost Art Of War.
Om någon med djupare och bättre vetande kan förmedla något.
Så tar jag gärna emot förslag.
Läst att både Carl Gustav Jung och Hermann Hesse använt sig av I Ching.
Att gå i någons fotspår, känns lovande.
Ha en fin dag!
Läste precis ut “12 Rules for Life: An Antidote to Chaos” av Jordan B Peterson.
Ganska tungläst självhjälpsbok. Varje regel är enkel, men eftersom det är JBP svävar han ut rejält och ofta hinner man igenom utdrag från gamla & nya testamentet samt Dostoevsky och Solzhenitsyn innan poängen är klar.
Läsvärd, men inte för alla.
Nu blir det spännande!
Inväntar en mer hårdförd bok än The art of war.
Lost art of war!.
Dessa två med I Ching ger en ofantlig bredd.
Med rätt avsikter.
Där två är rättmätiga och medgörliga i att vara korrekta med sin kunskap.
Den tredje ser sanningen i vitögat och den råa verkligheten när det gäller med andra intentioner.
Även de två förstnämnda men inte med alla tillåtna medel, vilket gör att den tredje tillåter extraordinära tillvägagångssätt för uppnå syftet.
Ha en fin kväll!
Läser just nu om ”brott och straff” av dostojevskij. Läste den för många år sedan, så ska bli intressant att se vad jag tar med mig av den, den här gången.
En bok jag velat läsa länge. Har den hemma men mitt läsande är riktigt halvhattig. Återkom gärna vad du tycker.
Efter lite juluppehåll i läsandet är jag nu igång igen.
“Brave New World” av Aldous Huxley. Första två kapitlena gick bra att läsa men det tredje var oerhört svårläst. Flera parallella konversationer och händelser samtidigt som inte är tydligt åtskiljda i paragrafer. Ögonen stod i kors efteråt och min study buddy Chat GPT fick agera bollplank för att det jag läst skulle sjunka in.
Det är i övrigt ett tips jag kan skicka med er i tråden. Prova att ha en löpande diskussion med en AI när ni går igenom en bok, det har för mig varit oerhört givande!
Enchantment av Katherine May.
Tyckte mycket om Wintering. Denna är oxå fin så här knallar halvvägs genom den.
Spännande! Kan du berätta lite mer om detta?
Absolut. Jag skapar en chatt för varje bok jag läser, detta ger mig mer när det kommer till facklitteratur. Under tidens gång när jag tänker tillbaka på något tidigare kapitel kan jag exempelvis dra till med
“Summarize chapter 56 in 7 points, max 200 characters per point”.
Då får jag en fin sammanfattning och minns bättre.
Det är också användbart om det är något jag inte förstår i kapitlet jag läser, eller om jag vill att AI’n ska utveckla vidare på konceptet jag läser om. Efter att ha läst om problemformuleringar för utvecklingsteam promptade jag
“How would a team formulate a problem statement? Can you provide a few anti-patterns, a few best practices and a few good examples?”
Då gör AI’n glatt det åt mig.
Jag ser Chat GPT som en bok-klubbs-kompis som även råkar vara expert på allt annat. Så jag kan även provtrycka mina egna tankar, typ “kapitel X i boken påminner mig om problem Y i samhället idag”. En sak att vara uppmärksam på är dock att Chat GPT stryker en medhårs ganska duktigt, ber man den hitta paralleller så gör den ju det. Så man kan få de flesta av sina åsikter bekräftade om man inte ser upp ![]()