Om du menar att jag stoppar huvudet i sanden kan jag berätta att jag i så fall har gjort det i över 10 år. Och det går alldeles utmärkt!
Det är absolut en väg att gå, speciellt för den som är uthållig i sina placeringar. Men om allt ändå är slumpartat vore det förspilld tid att hålla koll på det.
Ja, absolut. Är allt slumpen så. Men då skulle ju livet vara rätt gött ändå.
Då hade vi ju inte behövt tänka på något alls, om vissa har tur och andra otur.
Varför lägger så många kraft på börsen och lär sej saker om det ändå är slumpen. Snacka om förspilld tid, framförallt för många på detta forum.
Det enda som händer är att du får lägre avkastning per risk du tar än gå med en passiv strategi och du spiller energi på aktiv förvaltning som inte ger dig bättre avkastning för den risk du vill ha.
De flesta diskussioner här utgår från passiv indexförvaltning och hur en sådan allokering ser ut för att maximera avkastning för den risk man vill ta. Det är inte förspilld tid…
Ja, hur mycket tid har du själv lagt på exempelvis den kunskap du själv besitter?
Helt i onödan, köp index. Det är trots allt det första insteget i investeringstrappan. Varför utveckla sej mer?
Med det sagt har jag inte sagt att det är dåligt.
Nä, du har fel. Jag har full kontroll på min risk och väljer själv nivån på den. Det är jag som styr, inte ödet.
Jag går in med hävstång och fler tillgångsslag än bara aktier för att uppnå mina avkastningsmål. Helt enligt teorin för passiv indexförvaltning. Så det är inte i onödan.
Denna motsättningen finns inte. Det är en missuppfattning du sprider.
Har du något stöd för den slutsatsen? Korrelation implicerar inte kausalitet.
Jag behöver inte mer stöd än 10 års goda erfarenheter.
Kan du redovisa alla dina innehav under den perioden så att man slipper lita på en främling på nätet?
Du måste lita på en främling på nätet. Eller inte, det bestämmer du själv.
Okej då räknar jag med att du inte har någon som helst aning om du har fått bra eller dålig riskjusterad avkastning i relation till index de senaste 10 åren.
Ok, du får gärna räkna med vad du vill. Jag kör på som vanligt och funderar ständigt på små förbättringar.
Vad är din syn på hur man bäst viktar mellan flera olika tillgångsslag för maximal riskjusterad avkastning?
Marknadsviktning?
Till vilken risk?
Till den risk du vill ha.
90/10 och ca 30% hävstång.
Tror du att det är möjligt att skapa en portfölj med samma risk som marknadsportföljen som har högre förväntad riskjusterad avkastning?
Beror på vilka kostnader man drar på sig för den exponeringen.