Det här är helt sant och mycket relevant. Man behöver inte nödvändigtvis göra superkarriär men man förutsätts ju ha någon sorts yrke med viss status för att betraktas som något att ha.
För några år sedan ordnade jag en fest hemma där jag bl.a. bjöd in några killkompisar som är singlar. En tjejkompis som kommer från ett annat land blev alldeles till sig och undrade hur sådana fantastiska svenska killar kan vara singlar. Hon pratade om att sammanföra dem med sina väninnor. Sedan berättade jag för henne om att killarna ifråga har obefintliga karriärer och dålig ekonomi. Då var idén inte intressant mer. Att ha ett yrke med en viss nivå av status var inte en bonus utan mer en grundförutsättning för att över huvud taget kunna vara intressant.
Observera att dålig ekonomi inte handlar om sparande. Att ha ett sparande vet jag inte om det har något värde alls i de här sammanhangen, ärligt talat. Frågan handlar om att ha en inkomst och förmåga att försörja en familj, köpa en bra bostad och ta hand om en kvinna med allt vad det innebär.