Vad motiverar valet av yrke och för vems skull?

Tänk ungefär såhär:

Precis som att det ger en man status att visa upp en vacker fru, ger det status till en kvinna att visa upp en framgångsrik man - t.ex. för sina vänner.

Förenklat är status här din förmåga, sett i andras ögon, att ge din fru bra avkomma och resurser, som i slutändand gör er avokmma framgångsrik.

Analys av städare med besparingar, ur en kvinnas vänners synvinkel, vilket är den synvinkel som räknas (för de flesta kvinnor)!

• städare, lågstatusjobb som dessutom indikerar att du inte är optimalt genetiskt material, vid en ytlig analys
  • besparingar, inget man direkt pratar om eller berättar om så vännerna får inte reda på det
  • besparingar, är du beredd att spendera pengar på henne och barnen eller vill du bara samla på hög?

Analys om du varit läkare med lyxfällanekonomi, ur en kvinnas vänners synvinkel, vilket är den synvinkel som räknas (för de flesta kvinnor)!

• läkare, yrke med status som vänner lätt förstår, viktigt jobb med hög lön, bra genetiskt material
  • du har en hög löpande inomst du kan spendera på din fru och barn, det vet nästan alla
  • så länge ni lyckas hålla uppe fasaden så vet ingen, eller väldigt få, av vännerna om hur dålig ekonomi ni har. Om ni vid 80 dör med 10 miljoner kr på banken eller noll eller minus är en ytterst avlägsen frågeställning!
  • en dålig ekonomi går att få på fötter, speciellt om man har en hög inkomst

Kvinnor gillar att gifta sig med någon med högre prestige, det förenklar parbildningen och ökar stabiliteten.

High-flying career women are refusing to 'marry down' despite struggling to find a Mr Right | Daily Mail Online

Med det sagt finns det säkert möjligheter för äktenskaplig lycka där ute för dig, men den kan vara svårare att hitta. Det sjuka är ju också att detta handlar om uråldriga gentiska instinkter, som inte har jättemycket att göra med dagens samhälle, men de lever kvar i oss.

Bra betalt och kul är viktigaste parametrarna för mig

Städare är ett bra yrke då det alltid kommer finnas behov.
Nackdelen är att man måste vara fysiskt helt frisk. Med “måste” menar jag att är man inte det är det hög risk att snart “gå sönder” och då inte kunna jobba längre. Så på längre sikt kanske man ska planera för ett annat yrke där man inte är beroende av att vara helt fysiskt kapabel.

Nu fick du det att snurra till ännu mer i mitt huvud och ett annat “dilemma” som jag grubblar mycket över. Kanske är det irrelevant och kanske låter det självgott, men också en eventuell förklaring till att jag känner mig gjord för mer.

Under min depression gjorde jag faktiskt ett begåvningstest och fick väldigt högt på matriser.
Däremot drog kunskapsdelen ner det en hel del samt att min hastighet påpekades. I vilket psykologen fann förklaringen genom min avsaknad av gymnasiet och hastigheten var kopplat till depression.

Resultatet blev som genomsnittet på det stora hela - och fick också höra att det fanns ett spann baserat på resultatet om vilket jag skulle röra mig inom och som jag inte skulle kunna komma utanför, om jag gör testet fler gånger.

Grubblandet i detta är väl att jag utgår från att jag kan utöka kunskapsdelen till nästa gång och då borde jag också rimligtvis prestera utanför det spann som hon uppgav, samtidigt som jag känner att jag varken bör eller är befogad till att ifrågasätta resultatet eller spannet. Jag vill ändå tro att resultatet på matriser är av större vikt, även om det känns fel att hävda sig. Så detta har kommit att bli ännu ett av mina hjärnspöken.

Jag har faktiskt börjat påminna mig om att jobbet en gång var ett steg ut ur depressionen och tillbaka till samhället, och nu när jag står på benen så är det nog rimligt ändå att jag söker mig till nästa steg.

3 gillningar

Vadå självgod?! Om du fick bra resultat på testet är det ju faktum. Det är aldrig fel att lära sig mer, och desto bättre om du kan kombinera det med att läsa in gymnasiet och på så sätt ta dig vidare. Städjobbet finns ju alltid kvar om du skulle ångra dig.

Tycker att du ska köra på :muscle:. Du har faktiskt inget att förlora.

4 gillningar

@Haha Är inte många städjobb ganska flexibla? Som du resonerar skulle man väl kunna rikta in sig på en utbildning, men bara läsa på halvtid eller kvartsfart. Då kan du fortfarande vara miljonär, ha ett jobb du trivs med och en mer simulerande/utmanande framtid att se fram emot.

Jag tror status handlar mer om retorik, självförtrorende eller “aura” än titeln i sig. Att bidra socialt handlar ju om mer än lön och utbildning. Karisma kan komma ifrån att vara uppmärksam, självsäker, inkluderande, öppen. Det är tydliga signaler, men inte de enda. Annat som signalerar socialt värde är genomtänkt klädsel, god fysik, god hållning, att vara hel, ren och förberedd, att äga en situation m.m. Visst; lön och utbildning är aldrig fel, men miljontals par bildas med folk som inte har toppyrken.

Jag tror snarare det är framåtanda och potential som är det viktiga. Lön och utbildning är en naturlig proxy eftersom man inte uppnår det utan framåtanda och potential. Men det är inte det som egentligen har betydelse.

Om någon frågar vad du jobbar med så kan man göra en pinsam scen genom att vilja dölja, ljuga eller försköna det hela så det blir uppenbart att du skäms över vad du gör. Det är mer lågstatus än vad du faktiskt gör. Testa att istället äga det; antingen självsäkert stå upp för kåren och förklara vad du trivs med i ditt jobb. Flexibla tider, tillfredsställelsen i att lämna ett gott resultat, friheten att kunna lyssna på musik, poddar, böcker, skönt att slippa csn-lån och vara skuldfri. Eller med humor och självdistans; det är inget toppjobb - men jag kan kalla mig städtekniker. Eller något liknade flummigt med glimten i ögat.

Sedan kan du ju fokusera mindre på att döma dig själv och istället se andra. Kasta tillbaka bollen i knäet på dem; vad är deras utmaningar i livet.

Risk för upprepning eftersom jag inte läst alla svar.
Fundera på vad du kan tjäna efter rätt utbildning som du även kan komma in på och klara. Inte insatt i städbranschen men jag misstänker att du kan jobba med det vid sidan av studierna. Helger, kvällar, tidig morgon. Istället för att spara pengarna investerar du i att öka framtida lön.

Kan du tänka dig att starta företag inom städ så kanske du kan tjäna bättre pengar på det sättet.

Om du inte tycker det är så noga med pengar, kanske du kan fundera på antingen något som skulle vara mer intressant att jobba med eller fortsätta med det du gör och ha andra intressen utanför jobbet.
Sedan kommer många se och behandla dig annorlunda om du berättar att du jobbar som städare jämfört med något som har mer status. Kanske inte politiskt korrekt att säga men jag tycker mig se det.

Finns ju möjlighet att fokusera med på saker utanför jobbet/utbildning om det inte är så krävande. Kan själv tycka att jag lagt för mycket fokus på jobbet och ansträngt mig för lite utanför.