Vad mycket reklam det är i forumet nu

Får den över hela skärmen innan inloggning. Varje gång.
Kör IPhone.
Är patreon

1 gillning

Är kanske naiv men tänker du får högre trafik till din podd genom forumet där det känns mer naturligt med reklam och olika samarbeten. Reklam och sammarbetstrådar som man frivilligt kan trycka på hade inte stört mig heller. Gärna nån tråd med rabattkoder och diverse samarbeten där du får en viss %. Kan va fastnålad högst upp hela tiden.

Kan då berätta att intjäningen per avsnitt i form av reklam / trafik är mindre än 4000 kr och då har jag inte räknat in min egen arbetstid - varken research, produktion eller efterbearbetning. Lex Spotify så får man inte jättebra betalt för sådant.

Därav att det tyvärr är många bäckar små. Då inser jag också att jag är lyckligt lottad. Därav att jag själv har slutat använda as blocker hos andra. Kan jag bidra till andra som jag läser hos, ja, då försöker jag göra det.

6 gillningar

Vet inte vad man har för alternativ på denna plattform. Men. :slight_smile: Jag tror det är i Omnis app där reklamen ligger under nyheterna. Så du ser reklamen glida förbi bakom/under nyheterna. Fortfarande väldigt tydligt men inte lika invasivt. Och att det dyker upp mellan inlägg är inga konstigheter men allt som poppar upp gör ont.

5 gillningar

Det finns en fin linje vad man står ut med. De nuvarande annonserna är inte så störande efter att de slutade hoppa runt som de gjorde tidigare medans de laddades. Runthoppningen var väldigt störande i flödet medans man läste och skrollade.

Jag tycker att popup-fönster är i samma nivå av störmoment. Nu kommer de slumpvis när man klickar. Vad blir nästa, popups medans man läser? Och sen? Att stängknappen flyttar sig just när man klickar så man råkar klicka på annonsen? Den sista har jag sett på andra sidor. :joy:

Vissa nyhetsidor kan ha så mycket ads att det är tre meningar text på skärmen och resten är ads. När jag såg det installerade jag ad block. But worry not, bara på datorn. Rikatillsammans läser jag i stort sett uteslutande på telefonen eller plattan som inte har ad block :wink:. Än så länge. Popups är så påträngande att jag måste gå till doktorn och få blodtrycksmedicin. Och det är ingen överdrift.

Ja eller att man flaggar inlägg som man anser problematiska.

2 gillningar

Patreon. Ser aldrig reklam, och hålls alltid inloggad. Chrome på iOS.

1 gillning

Annonsblockeringen kommer att stanna på, men vad tycker @janbolmeson är en rimlig månadskostnad för att använda forumet utan reklam?

Är inte ute efter att komma upp till nästa nivå och få allt på Patreon.

En annan tanke, kan ni få större belopp från företag för att prata/skriva om produkter/tjänster ni faktiskt gillar? Tänker sådana som är helt skilda från ekonomi för att det inte ska bli konstigt.

Alla Youtubers har någon gång pratat om NordVPN eller RAID Shadow Legends, och tittarna vet att dom gör det för att det betalar bättre än vanlig reklam. Jag själv upplever det också mycket mindre störande att höra en Youtuber man gillar köra det korta segmentet med sin egen röst.

En fullträff är väl t.ex om en mekaniker blir sponsrad med verktyg och får pengar för att prata om dom, men inte har några krav på att säga hur bra dom är. Blir väldigt naturligt när han ska skruva loss något och nämner att han fått det här spärrskaftet från Milwaukee.

1 gillning

Jag pratar om ett hypotetiskt scenario där jag betalar 95kr/mån för att hänga på forumet. Då hade jag krävt nåt i stil med följande förändringar:

Modereringen:

• Lägre tolerans för respektlöst bemötande.
  • Lägre tolerans för heta ämnen som inte berör RTs kärnämnen
  • Fler “patrulerande moderatorer på gatorna” och mindre beroende av flaggningar

Experter:

• Forumanknutna personer som snabbt besvarar nybörjares frågor och guidar dom rätt.
  • Forumanknutna experter inom diverse områden som aktivt ger sig in i diskussioner på mer avancerad nivå. Det går inte att begära att de alltid ska agera domare och tala om vad som är rätt och fel, men åtminstone facilitera diskussionen i en givande riktning.

Jag är helt med på att det finns många som tycker att ovanstående förslag är helt galna. Och det är dom förmodligen. Det skulle döda RT i den form det finns idag. Så lägg inte tid på att såga listan. Det är mer en illustration på vilken magnitud av förändringar som skulle krävas för att forumet skulle vara värt att betala 95kr/mån för. Ett forum närmare ekonomisk rådgivning.

Med detta sagt hoppas jag att @janbolmeson och ni andra moderatorer inte reflexmässigt går i försvarsställning. Ni gör ett jättebra jobb! Speciellt med tanke på att moderatorerna gör det här oavlönat (om jag inte har fått nåt om bakfoten). Det är mycket bättre klimat på forumet jämfört med i våras, eller när det nu var det var en massa tråkigt tjafs.

När det gäller att tjäna pengar på RT har ju Jan skjutit sig själv lite i foten genom att förespråka indexfonder och att sitta still i en bra båt. Jag har följt RT i tio år. I början lyssnade jag på alla avsnitt. RT har hjälpt mig trimma in mina portföljer som jag använder år ut och år in. RT har gett mig en stabil grund att stå på när det gäller pengapsykologi och andra mjukare färdigheter. RT har gjort ett för bra jobb.

Idag lyssnar jag bara på några avsnitt om året. Desto mer slöläser jag på forumet. Podden och forumet har minimal påverkan på hur jag lägger upp min ekonomi idag. Jag har liksom redan hittat min strategi och den är good enough. Podd, forum, Patreon är inget jag skulle betala månadsavgift för att komma åt. Ledsen att säga det men värdet det tillför i mitt liv är inte värt 95 kr/mån idag. Det enda argumentet som håller för min del är att jag bör ge Jan ersättning för att han lärde mig styra upp mina investeringar för tio år sen. Nåt slags försenat Patreonmedlemskap för nåt jag drog nytta av för flera år sedan.

9 gillningar

Kommer aldrig att klicka på ads ändå, vad gör det för skillnad?

Jo, skillnaden är att jag istället inte kommer att närvara på forumet, läsa artiklar eller titta/lyssna på rikatillsammans. Ni vinner inte på det, snarare förlorar ännu mer.

Speciellt om reklamen är så intrusive och går emot era värden, så skadar det ju varumärket kanska hårt.

1 gillning

Precis, att “ge tillbaka” baserat på hur mycket pengar och mer man tjänat tack vare RikaTillsammans.

2 gillningar

Borde det inte vara en bättre affärsmodell att göra betalda samarbeten/affiliate med en stor aktör och satsa helhjärtat på att göra reklam för dem enbart? Tänker att Lysa ligger nära till hands då det ligger i linje med RT:s filosofi. Ett annat alternativ kan ju vara Lunar. Alltså ett rent exklusivt samarbete som förhandlas fram.

Tack vare forumet och podden fångas många nya kunder in. Då kan affiliatelänkar/banners ligga lite mer diskret placerade och du slipper vinjettbanners som trots högre CTR ger ganska lite klirr i kassan, dessutom med risken att folk skickas till finansiella aktörer som inte ligger i linje med RT:s filosofi.

3 gillningar

Och det kommer inte hända för mig. Det är svårt för Jan när han riktar in sig på en community av snåljåpar. :grinning:

Han kan inte spela fattigmanskortet för att få in mer pengar. Han är redan så pass mycket rikare än mig.

Han erbjuder ingen produkt jag vill betala pengar för, inte ens genom att klicka bort popup-reklam.

Innehållet i forumet kommer främst från användarna själva vilket gör det svårt att motivera en avgift till Jan, även om jag förstår att det kostar att drifta plattformen.

Jag får önska Jan lycka till och hoppas att så många som möjligt av er andra ser värdet i Patreonmedlemskap!

7 gillningar

Jag tror att det kunde finnas en poäng i att försöka vara ”tydlig kommersiell” i en del poddavsnitt. Jag menar nu att det finns frågor/ämnen som på allvar bekymrar/engagerar bredare grupper. Det här är inte samma sak som ”nybörjaravsnitt”.

Kopplat till ovanstående vore det här med en topplista över mest lyssnade avsnitt en vettig grej. Där skulle den mer populistiska dimensionen bli synlig. Det här är inte ett förslag att ändra inriktning utan mer att tänka i lite nya banor.

Annonser är fine och en del av internet, forum och företag, i get that. Men två saker jag stör mig på (PC)

1. När de blinkar och stör. Ligger de och annonserar i bakgrunden, fine.
  2. När de knuffar innehållet. Gör att man trycker på fel saker eller tappar positionen där man är.

Dessa två får mig rent utav att starta adblocker igen, även för sidor som denna som man vill stödja.

Du ber om feedback.

Just nu (PC med Firefox som webbläsare) är det annonser som dyker upp och försvinner “inline” i trådarna och det får inlägg under annonsen att flytta på sig när annonsen kommer och går. Otroligt irriterande, det gör det svårt att läsa det som flyttar sig och jag ger ibland upp och går vidare till andra nätplatser.

Min feedback, att köra sånna ads som visas ju, tex ta över hela sidan är väldigt störqnde för upplevelsen. Sk in-content ads som dyker upp mellan poster eller i texterna vid längre poster (det senare fungerar mindre bra här och bättre i artiklar) är mindre störande.

Man får verkligen avväga inkomster från reklam vs möjliga tappet i användare.

Om du är i behov av mer pengar så tror jag likt de andra att det måste finnas mer lukrativa vägar. Affiliate tex. Där folk värdesätter dina kunskaper och erfarenheter i olika sakämnen och kan tycka det är ok att du får x procent när man signar upp, iaf över överdriven reklam.

1 gillning

Du som har varit med länge hur tycker du forumet har blivit? Jag tycker det är mycket tjafs om den ena eller andra saken och inte så mycket prat om indexfonder som det var en gång i tiden. Ett forum inriktat på sparande.

Kommer man in på forumet nu verkar det som folk pratar om i princip allt men inte fonder, portföljer, fondfördelningar. Kanske är för att nybörjare inte skriver inte så mycket längre (inte kan).

Lite feedback!

Annonser som jag ser det på telefonen i Chrome på Iphone11 (datorn är adblock så ser 0).
Detta fungerar alldeles utmärkt, jag får enbart upp annonser melllan var 2-5 inlägg och det går snabbt att scrolla förbi.
Men annonser som är en pop-up som täcker hela skärmen som måste tryckas bort går FET bort, skulle det komma går jag vidare till en annan hemsida/reddit det toabesöket.

P.S. Jag har fått något utvecklat sinne att ignorera reklamer så hade inget aning vad som annonserdes förens jag faktiskt kollade för att skriva detta men på min sida var det “IG-Markets, AJ-produkter och DI” så inga crypto saker i alla fall.