Vet inte vad länge är riktigt. Jag ser en stor poäng i breddningen av forumet. För mig är exempelvis fokus på försörjning (anställning, eget företag, bidrag, öka din inkomst etc.) och uppehälle (boende, driftkostnader, livsstil, energifrågor etc.) väldigt centrala frågor. För mig finns det många fler aspekter av de här frågorna som på riktigt är intressanta att diskutera, inte teknikaliteter som procentfördelning mellan fond A och fond B. För mig har en stor del av “vinsten” med RT varit att att jag helt har slutat bry mig om tekniska detaljer för att istället fokusera på helheten. Den tredje biten, utöver punkterna ovan är livsresan, att sätta upp mål, ev. FIRE och hela den biten. Den delen ser jag som mycket värdefull.
Det landar snarare i tekniska detaljer nu gällande exempelvis Brf, och inte generella saker ‘helheten’ tycker jag. Jag tror jag skulle uppskatta variation med exempelvis 1/3 fonder, sparande, nybörjarfrågor, 1/3 helheten, livsresa, företagande, FIRE 1/3 resterande Några roliga trådar kan också vara på agendan.
Utan en hel del nybörjarfrågor så kommer de allra flesta besökare tycka att forumet inte är något för dom tror jag. Att folk frågar ofta tidigare om fondfördelningar exempelvis kanske innebär att det är något viktigt som folk vill diskutera.
Den fördelning du föreslår låter helt ok för mig men jag vet inte riktigt hur man gör för att komma dit. Kanske ska trådstarterna kvoteras?
Det kräver nog lite energi från forumet och moderatorerna, först och främst ta bort några begränsningar för nya användare att skriva på forumet. Därefter ge incitament för folk att skriva och ställa frågor (i poddavsnitt brukar/brukade Jan säga exempelvis om du har frågor kan du ställa dem i forumet, och rek att registrera). I olika perioder kan olika typer av trådar ges incitament att startas med olika teman olika säsonger. Det kanske inte går att på daglig basis ha en fördelning som jag nämnde men kanske i genomsnitt över ett helt år. Men det kanske landar i en sådan fördelning även på daglig basis om så är fallet över ett helt år.
De som är ointresserade av fondprat så kommer det exempelvis en period där det inte är på agendan och andra saker diskuteras i större utsträckning. Jag vet inte exakt hur det skulle gå till men jag skulle uppskatta en större variation typ som fördelningen jag skrev ovan.
Ett sätt att ‘ge tillbaka’ är ju genom att vara stödmedlem i en nivå man tycker är rimligt för att pay it forward snarare, dvs, för att säkra att andra människor kan upptäcka RT och filosofin, antingen via forumet eller podavsnitt eller blogginlägg.
Sen kanske det inte är ‘värt’ 95 kr för någon, men kanske 25, eller 60 eller whatever liksom.
Jag stödjer ett antal patreon-kreatörer för att jag vill stötta dem och deras verk, snarare än att det ‘ger mig något konkret för egen del’. Ett val jag gjort, om än att RT inte faller inom den kategorin för mig, för här anser jag att jag får så mycket värde som jag stöttar med - inte minst forumet.
Däremot tycker jag inte om reklam. Punkt. Och har liksom Leo:
Så jag är kanske orimligt anti och icke-stöttande genom att jag hellre väljer att stötta aktivt (genom tex Patreon) än genom att vilja ha/se reklam på olika sidor.
/Motvalls-Helena ![]()
Jag vill inte recensera forumets innehåll. Det är så personligt vad man gillar. Vissa ämnen är intressanta för mig, andra inte. Jan verkar uppskatta en bredd på ämnena och då blir det brett, på gott och ont.
Personligen kan jag tycka att det vore vettigt med en begränsning i antalet nya ämnen man får skapa per vecka, för att begränsa de fåtal individer som startar ny tråd så snart de får en ny tanke i huvudet.
Å andra sidan, att bara diskutera indexfonder i all evighet blir lite tomt.
Hur som helst så funkar forumet mycket bättre än den gamla frågor-och-svar, eller vad föregångaren hette.
Tack för alla kommentar, bara kort feedback.
Ja, det är ju absolut en väg att gå - problemet är ju att det finns ju typ inga affiliates som jag tycker är bra eller som ni i forumt skulle acceptera. Bar för att ge några exempel:
-
Kreditkort med höga årliga kostnader - ger bra betalt i affiliate
-
Utöka eller samla dina lån - ger suuperbra betalt,
-
Vilka fondbolag vill gärna ha samarbete - alla de som kostar från 1.5% och uppåt…
-
etc.
Återigen är det ju en sådan sak som låter bra i teorin “skaffa lite affialiates” men det fungerar inte i praktiken. De som dessutom är riktigt bra - de vet om det och betalar ganska dåligt… T.ex. har jag fortfarande inte lyckats få till ett samarbete med Länsförsäkringar trots år av gratisreklam. Om någon har en ingång så tar jag den gärna.
För min del är det ganska ointressant att prata om fonder när jag landat i att man bör välja en global indexfond, basportföljen eller Lysa.
Jag vill inte pilla i grejerna, så jag väntar hellre på portföljrekommendationen 2024 och utvärderar.
Jag upplever att det finns mer nyttigt att lära sig om bostadsrätter, hus, bilar, företagande etc. Där är det många delar, inte bara upprepningen “global indexfond, basportföljen, Lysa”.
Mycket bra kommentar som jag helt delar. När allt lull-lull tagits bort från området sparande blir det meningslöst att prata om detaljer där. Att ständigt ge (mer eller mindre) samma råd till (mer eller mindre) ovilliga nybörjare som ännu inte förstått att lull-lull inte är vägen till hög avkastning är en aning tröttsamt. Det är iofs vällovligt att föra de diskussionerna men 2-3 poddavsnitt som snabbt och smärtfritt avlivar alla dumma idéer känns som en mer effektiv medicin mot föreställningen om att kunna bli/vara en “duktig småsparare” som via “smarta tricks” enkelt kan slå index. Sedan finns det som sagt en rad områden runtomkring, kopplade till både intäkter, kostnader och “mindset” som är spännande att utforska vidare.
Min position är att aktivt motarbeta övervakningskapitalism som hotar demokratin. När jag får upp annons på en hemsida eller i en app, bygger det på att annonsnätverket har samlat på sig privat och personlig information om mig från flera olika sessioner på flera olika sidor eller appar. Att de dessutom är filmer, har ljud eller blinkar för att få min uppmärksamhet åker den hemsidan/appen i sopkorgen omedelbart.
Samarbetsavtal med tjänsteleverantörer som inte samlar in min privata eller personliga information är däremot fullt acceptabelt i min bok. Där lägger jag ingen värdering i vilka samarbeten som finns. Samarbetet finns där för att ägaren vill få in pengar. Förstår det fullt ut.
Här följer en blandad sortering länkar på temat.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/20539517231177621
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/26317877221129290
Jag har förstått att vissa på olika hemsidor anger bostadsort i något konstigt land i Afrika för att slippa reklam. Det finns en hel del länder som inte är så lukrativa. Om du lägger upp att du bor i Mogadishu istället kan det vara ett effektivt motmedel mot reklam.
Om du känner dig rebellisk så finns AdNauseam ![]()
AdNauseam joins a broader class of technical systems that attempt to serve ethical, political, and expressive ends. In light of the industry’s failure to self-regulate or otherwise address the excesses of network tracking, AdNauseam allows individual users to take matters into their own hands, fighting back against unilateral surveillance.
Inget jag använder dock.
Jag känner mig inte särdeles rebellisk. Är tillfreds med att själv blockera den sortens nättrafik. ![]()
Ladda ner adblock eller Ublock så slipper du reklamer, ägaren av hemsidan får mindre intäkter tror jag om man inte bidrar med att kolla på reklamer men jag tycker det är upp till var och en att bestämma det.
Jo jag förstår, här kommer någon och kommenterar utan erfarenhet i frågan. Så klart så kan du den här marknaden bättre än mig.
Antar att du inte hoppar på web3-spåret då de flesta verkar avsky krypto men där finns det generösa affiliate-deals och man behöver inte få sina användare att signa upp sig på skit utan faktiska sidor som är av kvalitet och som de flesta använder idag. Iof så har du väl en niche mot svenska marknaden så vet inte exakt hur ene jämför sig med den globala.
När det kommer till reklam på sajt så är jag som sagt för in-content ads.
Om det kommer popup reklam så är det en dealbreaker för mig.
Då kommer att sluta hänga här…
Det kanske är värt att belysa att det åtminstone i min mening finns en avvägning att göra mellan att maximera intäkter och att ha en god användarupplevelse. Jag tror t.ex. inte att någon skulle acceptera en 10 minuter lång oskippbar reklamfilm med ljud på högsta volym varje gång man klickar på en länk, oavsett hur mycket annonsören skulle betala. Men de flesta kan nog acceptera in-content-reklam - speciellt om sidan reserverar vertikalt utrymme åt dem så att inte allt content flyttas runt allt eftersom annonser laddas. Just nu upplever åtminstone jag att gränsen är nådd vid fullskärmsannonser.
Tänker att stå ut med reklam är den minsta formen av “betalning” för att få nyttja forumet, tycker det är generöst att hela alltet inte ligger bakom betalvägg.
Personligen har jag mycket, mycket hellre reklam som jag kan scrolla förbi/klicka bort än långa sponsor-meddelanden i avsnitt som hackar upp innehållet.
Förut när annonserna var inline använde jag fortfarande forumet via telefonen. Nu med pop-ups har jag slutat helt via telefonen och interagerade enbart via datorn med annonsblockerare. När även det börjat generera en pop-up så fort man går in på forumet så har det ökat friktionen till den punkt att jag tvekar på om det är värt det.
Kan det inte finnas några affiliates på “ett rikare liv”-temat snarare än ett strikt ekonomitema? Typ, dricka vin istället för att investera i vin. Även om vi är en hög snåljåpar så borde väl många av oss ha ett nöjeskonto.