Vad ska du göra med alla pengar (sedan när du sparat färdigt)?

Trygghet och herre över min egen tid. Status och dyra bilar skiter jag fullständigt i.
Dock är jag glad för att laga god mat eller äta ute samt träna. Detta skulle jag lägga mer tid och pengar på, t ex vid en “uppnådd” ekonomisk frihet. Herre över min tid ger mig möjlighet att spendera den med min fru och våra barn, det bästa jag vet.

3 gillningar

Pengar är en bra försäkring för att få en plats på tåget för framtida medicinska framsteg. Tänk om man missar odödlighetspillret bara för att man inte lyckades ta sig in bland dom 10% rikaste i världen. :grinning:

1 gillning

Spännande diskussion. Jag håller med många föregående talare, det som jag upplever att min ekonomi och mina pengar ger mig idag är:

• Friheten att välja - i alla möjliga situationer. Jag behöver inte ha pengar som primär “brist” eller faktor när jag fattar beslut. Allt från inköp av prylar, till aktiviteter att göra, till att kunna följa ens känslor och värderingar.

• Alternativ - pengar ger även fler alternativ och “optionsvärde” t.ex. när det gäller investeringar. Några av de investeringarna jag gjort det senaste året hade jag inte kunnat göra utan relativt mycket pengar.

• Bekvämlighet - jag uppskattar bekvämlighet, allt från t.ex. att kunna ta taxi istället för transfer när vi nu var i Grekland, till att göra egen utflykt med egen chafför, till att få saker inburna och installerade hemma, städning etc. Något ointuitivt gör det att man kan tjäna mer pengar också.

• Energi-management - som ni vet är jag ett stort fan av att managera sin energi. T.ex. gjorde jag och @carolinebolmeson en lista förra helgen med över 30 surdegar vi har i vårt liv just nu. Allt från att det mesta hos oss just nu tenderar gå sönder (bil, motorgräsklippare, robotgräsklippare, lånade bilen, frysen) så insåg jag att på många av surdegarna kunde vi “bara” kasta pengar för att få dem lösta. Eftersom vi levt med vissa av dem nu ett tag (t.ex.1 år med kass robot-gräsklippare) så vet jag hur mycekt energi det tar. Nu är en ny inköpt, den blir installerade inom kort och det kommer sluta ta energi och förhoppningsvis kommer en ny gräsmatta ge energi också. Dubbelvinst.

• Lära känna sig själv - som jag beskrivit i en annan tråd kring mitt funderande kring bilköp så ger pengar även möjlighet att lära känna sig själv. T.ex. att för mig handlar det väldigt mycket nu om att lära känna min irrationella, lustfyllda sida som t.ex. vill köpa en bil för en bit över 1 Mkr med tankar från allt “får jag verkligen lov?” / “är jag värd det?” / “vad kommer andra säga” etc.

Som @Daniel_Nilsson skriver upplever jag också det är klurigt att göra skiftet. Framförallt i större köp som t.ex bil.

Notera att många av sakerna ovan inte är relaterade till mängden pengar. Det vill säga det kan vara olika för olika personer. Sedan handlar det om att känna sig själv. En diskussion vi hade på dagens FikaTillsammans på Patreon var t.ex. Oskar som pratar mycket om FIRE som aldrig skulle köpa en bil för mer än 40 000 kr, jag är ju mer FI men överväger en bil på för 0.6 - 1.0+ Mkr.

4 gillningar
  1. Kunna känna att jag kan förse min familj i alla lägen.
  2. Aldrig mer vara fattig igen.

Men jag sparar inte så mycket som jag skulle kunna eftersom jag varit med om flera som dött kring 50-60 års ålder, tillsammans med många andra som fått demens. Har satt spår som gör att jag spenderar nu och istället fokuserar på att alltid öka inkomst.

1 gillning

Superintressant fråga! Jag har själv reflekterat över den mer och mer i takt med att kapitalet växer och jag inser att det kommer att fortsätta växa ett antal år framöver. Personligen har jag börjat bli bättre på att “unna mig”, men det är inte lätt om man kommer från ett bristtänk när det gäller pengar. Jag är inte längre på en plats i livet då jag behöver F*** O**-pengar utan är egenföretagare med stabila intäkter. Bara det gör en stor skillnad för mitt mindset.

Jag har nog i mångt och mycket samma tankar som många andra i tråden, men det stora är nog:

• Friheten att kunna välja uppdrag och kunna ställa krav på på ersättningen. Att kunna välja bort kunder som det inte känns bra att arbeta med. Att välja bort samarbeten som inte ger ett mervärde. Jag har numera råd att tacka nej, jag behöver inte “prostituera” mig bara för att kunna ställa mat på bordet. Jag är inte bunden av en 40-timmar-i-veckan-anställning utan kan vara ledig längre perioder om jag skulle vilja. Just frihetskänslan tror jag det som pengar har bidragit med för mig.

• Bekvämlighet/köpa mig fri från energitjuvar - här håller jag med @janbolmeson om möjligheten att beställa egen transport på resor, beställa hemleverans, uppbärning och installation av möbler eller åka till däckverkstad istf att byta däck själv (har dock ännu inte kommit så långt att jag betalar för däckhotell…). Här handlar allt om bekvämlighet och göra livet så smidigt som möjligt. Detta unnade jag mig ytterst sällan när min ekonomi var sämre

• Uppgradera livet när det gäller teknikprylar, resor, viner, resor och liknande.

Tidigare pension en följd av att ekonomin har blivit så mkt bättre är att jag har råd att sluta arbeta vid 55 och har råd att gå utan inkomst tills jag kan börja ta ut allmän pension. Jag kommer att leva på tjänstepension, sparande och utdelningar. Att kunna göra det valet är superlyxigt och jag är så tacksam över att jag har den möjligheten.

Jag sparar fortfarande ca 60% av mina intäkter och jag jobbar dagligen med att ändra mitt mindset till att jag kan, får och bör spendera mer. Men det är inte lätt… men vad ska jag göra med alla pengar…?

7 gillningar

8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur ska man se på ekologisk mat?

Jag tror att man ska se upp lite om man blir för sparsam i livet som ett mindset. Det finns ett drag hos vissa som tex Gretchen Rubin har beskrivit när man gärna sitter på saker. Man skaffar sig, eller får, exempelvis, fina pennor och block och lägger dem i en låda för ett speciellt tillfälle, sen bara ligger de där. I stället för att njuta av sina fina saker så frossar man i tanken på framtida uppskjutna belöningar, man njuter inte av det man har här och nu. Pengar, nya saker, kläder, mm ska sparas ”till fint”. Bara det att det där tillfället som är speciellt nog inte kommer. Då kan man nog behöva öva på att sluta ruva och använda finklockan och reservoarpennan en vanlig tisdag för att utvecklas som människa. Motsatsen till det här draget har ju många som är med i Lyxfällan, de kan inte hålla i saker och pengar alls, men detta drag är inte heller helt sunt.

Jag tycker för egen del att det är svårt att hitta en bra balans mellan sparandet och spenderandet när det gäller projekt i storleken ett par hundra tusen. Jag har ett par projekt i den storleksklassen som jag gärna skulle vilja göra men inte riktigt tycker att jag bör spendera sådana pengar även om jag har råd på pappret. Så även om jag är intresserad av att spendera kan jag drabbas lite av den där hoardermentaliteten, jag vill till viss del ha pengar för att ruva på dem och veta om att de finns och att de växer. Målet är alltså inte 100% solklart, jag har det redan bra ekonomiskt som jag har det och kommer även få en hyfsat bra pension.

7 gillningar

För egen del så är mina prioriteter såhär:

• Hjälpa släkten. När jag och min fru satt ner och funderade på frågan vad vi ska göra med pengarna, så var denna punkt det första vi kom att tänka på. Exempelvis så hjälper vi till att finansiera nära släktingars sommarhusköp och annat boende och hjälper även till med att dryga ut pensionspengarna varje månad för några släktingar.

• Inga pengar till barnen. Barnen kommer möjligen få motsvarande en insats till lägenhet, om det behövs, när det är dags. Men i övrigt planerar jag inte lämna något till barnen. De får klara sig själva. Jag kan dock komma att ändra mig längre fram. De är förhoppningsvis gamla när jag trillar av pinnen, och då kanske det inte spelar så stor roll om de får lite pengar. Men vill i varje fall inte att de ska växa upp med pengar. Jag håller min ekonomi hemlig för mina barn.

• Lägga pengar på sånt som underlättar mitt liv. Jag spenderar gärna pengar på sådant som underlättar mitt liv. Jag har samma mentalitet när jag driver företag. Privat handlar det exempelvis om hemstädning och hjälp med trädgårdsarbete och liknande. Allt för att köpa frihet och tid.

• Resa på äldre dagar. Jag är inte någon stor fan av att resa. Men jag tänker mig att jag och min fru kommer att vilja resa och upptäcka en massa när vi blir äldre.

• Frihet att göra vad jag vill. Så småningom vill jag ha frihet att göra precis vad jag vill med min tid. Om det innebär att börja på en utbildning på universitetet igen (trots att jag är medelålders), så vill jag kunna göra det. Om jag vill starta och driva nytt bolag, så vill jag ha frihet att göra det. Om jag vill ta ett år och skriva en bok, så vill jag kunna göra det.

• Psykolog och samtalsterapi. Jag har länge använt mig av psykolog och samtalsterapi. Inte för att jag direkt har någon sjukdom, men det har varit väldigt givande och värdefullt. Det kostar rätt mycket pengar men är en sådan sak som jag unnar mig.

4 gillningar

12 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur berätta eller inte berätta för barnen om att vi är rika?

Jättekul tråd med jätteintressanta svar!

Själv är jag fortfarande relativt ung så har några stora “sparmål” kvar i livet (som i mina ögon effektivt räknas som konsumption).

• Bil + hus, förlåt menar ju en “gas guzzler” och en fastighetsfälla.
  • Tillräckligt högt kapital för att gå ner i tid och jobba 60-80% är rimligt. Har så många projekt på fritiden där jag tvingas välja mellan att hänga med vänner/sambo eller göra projekt. Vore mycket roligare att kunna välja bort jobbet och göra allt det jag älskar istället!
  • Tillräckligt högt kapital för att gå i tidigt pension. Ganska långt tills man är där, men de kommer säkert höja åldern till 75 när man är framme. Svärmor gick nyligen i tidig pension och det låter ganska chill.
  • Tillräckliga inkomster (vilket behöver finansieras av sparat kapital med tanke på punkt #2) för att alltid kunna köpa den dyrare (och i min erfarenhet ofta hållbarare) grejen. Är inte någon som konsumerar mycket, men när jag väl köper saker så ska de banne mig hålla. Man ska inte vara dumsnål när det finns dyr-billiga grejer man kan skaffa :wink:
  • Resa, älskar att resa. Både långt och kort. Men för att resan ska bli bra så behöver man ofta lägga en extra slant på det.
2 gillningar

Exakt detta! Tror absolut att de finns de som efter 40 års hårt sparande kommer få väldigt svårt att spendera pengarna sen. Man ska inte underskatta hur lätt det är att fastna vid en fix idé. Man behöver såklart inte spendera sina pengar om man inte vill, men då hamnar vi återigen i: Vad är syftet med att sälja all din tid för en resurs du aldrig använder?

1 gillning

Ja tycker denna diskussion är superintressant. Dock låter det som att de flesta redogör för att de redan lever enligt den standard de vill, och att målet är att sen kunna upprätthålla den, alternativt att det är den standarden man sparar till. Inte så många “knäckebröd och vatten”-miljonärer som gör sig till känna än så länge.

Men om vi kompletterar frågan såhär då: Lättar ni nånsin på ert upplägg? Jag vet att syftet för många är att bygga ett hållbart system som inte ska behöva ändras en massa, vilket jag förstår 100% Men får ni aldrig behovet av att släppa loss lite? Och då menar jag inte “köper en dyr flaska bubbel”, utan mer strukturellt. Bryter ni nånsin mot ert upplägg?

För mig är det sommarmånaderna. Vi bor i ett kallt, mörkt land 3/4 av året och (de flesta) spenderar tiden med att längta efter sommaren. Jag gillar att ta tillfället i akt att släppa lite på tyglarna när sommaren väl kommer. Ett av sätten jag gör det på är att jag drar ner på sparandet som går iväg direkt vid löning, och låter en större del ligga kvar på lönekontot. Jag anstränger mig inte aktivt för att göra av med allt, men det finns där och det är en mental frihet att inte nalla från bufferten om jag vill köpa något dyrare eller vara spontan på nåt annat sätt. Framförallt, OM jag skulle göra av med allt ska jag inte ha dåligt samvete för det, för jag vet att hösten kommer snart, och då blir det mer träning, mer matlåda, mer jobb, mer struktur osv.

6 gillningar

Jag tror inte på det här alls. Livet förändras och när man har andra fokus i livet, när man blir äldre, så tror jag inte alls det är svårt att spendera pengar. Självklart krävs det, för de som sparat hårt i 40 år, ett skifte i mindset. Men jag tror att detta skifte kommer naturligt. I varje fall gör det det för mig känner jag, med åren.

Alltså, det finns ju självklart utrymme för både och bland alla miljoner människor i världen, går ju inte att säga varken det ena eller det andra som gäller ALLA. Nog finns det rika gubbar som spenderar massor med pengar, men säkert en och annan rik gubbe som fortfarande klipper upp tandkrämstuben för att få ut det sista innan de köper en ny, på kampanjpris såklart.

Men härligt att du känner att ditt mindset har skiftat genom åren. Låter bara som ett sundhetstecken i denna typ av frågor.

Jag känner likadant, viktigt att ta vara på sommaren. Alternativvärdet för en vintermånad är kanske 1/5 av en sommarmånad.

Glömde ha med ”vara ledig 1 juni till 31 augusti varje år” på min lista :cry: Som faktiskt är ett verkligt mål.

1 gillning

Jo jag har redan lämnat, men eftersom jag redan tjänat in dem så finns de redan där.
Men jag vet också att jag inte blir gladare för att jag har 3 bilar istället för 1, eller att jag jag har 2 våningar isf 1 o.s.v så just nu kommer de mest göra just ingenting mer än avkasta och växa förhoppningsvis ifall jag framöver vill nyttja dem och ha som trygghet för att slippa jobba för lön.
Men att köpa lycka vet jag att de är en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem.

Själv tänker jag flytta dit hösten kommer senare, så visst har jag totalt ändrat upplägget

1 gillning

Framförallt Friheten och Alternativ, inte bara i investeringar utan även i livsval.
När du vaknar på morgonen och kan åka till Skåne och spela golf, eller bara stanna i hängmattan.

När valen kommer förlorar de “tomma” valen (som skulle fylla egot) värde och man kan mer välja vad man vill, och som sagt har jag märkt att de ofta inte är det dyraste som står överst på “att göra” då.

1 gillning

Jag ändrar inte på mitt upplägg pga. en återkommande förändring under en kortare period, t.ex. sommaren. Det automatiska sparande jag har rullar på som vanligt. Jag tar ändå tillfället i akt att släppa lite på tyglarna genom att jag tillåter mig själv att vid behov ta av bufferten även för roliga saker och inte bara om jag i slutet av månaden inser att jag har sparat för mycket och måste göra det som är mitt vanliga upplägg.

Ganska snart kommer jag att ändra på mitt upplägg mera permanent men har ännu inte riktigt tänkt ut hur, kanske dags att skapa en tråd för den frågan! Jag är 50 och har därför fortfarande ganska långt fram till pension och vill därför fortfarande spara med ganska stor risk. Det allra mesta av mitt sparande har jag i enskilda aktier och det känns rätt för mig just nu. Frågan är hur jag skall tänka kring mitt framtida sparande då min plan är att sluta jobba när jag är 57 år, alltså ganska snart. När ska jag minska min risk och hur mycket pengar ska jag säkra inför eventuella börskrascher om några år? Det funderar jag på inför att jag ska ändra mitt upplägg mera permanent.

1 gillning

Pengar som spenderas nu går till vettig mat, träning, nöjen, längre vintersemester till värmen.

Jag sparar också någonstans runt 10kkr/mån för att kunna lämna landet vid 55 års ålder, inte en “fire” utan mer en “fi”, kommer aktivera mig med olika projekt.

Är uppväxt med en mor som vände på varenda krona för att få ekonomin att funka samtidigt som livsglädjen var 100% så känner inte att jag försakar något när jag sparar för jag har ändå råd att unna mig mer än morsan någonsin kunde.

3 gillningar