Hej!
Forskare i psykologi/kognition här. Mycket intressant diskussion och väldigt spännande frågor. Till sin grund så handlar det mycket om meningen med livet, som många kämpar med att hitta.
TS pratar om en slags rädsla att man i framtiden kommer att ångra sig att man inte unnade sig saker medan kroppen var fullt fungerande. Detta är fascinerande, rent psykologiskt. Det blir att man idag är orolig för att man i framtiden kommer att ångra sina livsval.
Jag stämmer nog in i beskrivningen “sparsam och investerande utan att lida”. Orsaken är enkel för mig. Jag blir inte lycklig av att spendera pengar, och när jag har ett jobb så brukar lönen alltid vara så hög att det blir pengar över. Jag blir lycklig av att skriva (vetenskapliga) artiklar, spela avancerade spel, umgås med människor och idrotta på amatörnivå. Det enda som jag lyxar med är att äta på restaurang och dyr mat alldeles för ofta. Annars lever jag som en student med barn.
Jag har drömmar om att vissa aspekter av samhället ska kunna förbättras, och jag jobbar med det på fritiden. Jag hjälper andra människor med mina kunskaper om familjerätt, psykologi eller ekonomi, eller min vishet. Jag blir lycklig av att kunna hjälpa andra människor. Så, för mig handlar inte pengarna som jag investerar om mig eftersom jag inte offrar någonting. Ibland betalar jag någon ensamstående förälders hyra så hen slipper bli vräkt. Detta är saker som jag tycker att mina pengar ska användas till vid tillfälle.
Om jag är rik när jag blir riktigt gammal (vilket förefaller sannolikt), så kommer jag att skicka dessa till mina barn. Deras eventuella barn ska inte behöva växa upp på samma sätt som jag fick växa upp. Min plan att bygga upp en ekonomisk struktur (aktieportfölj) som skapar trygghet på mycket lång sikt. Jag uppfostrar och undervisar mina barn om hur jag vill att de ska agera i framtiden, dvs ha aktieportföljen som trygghet men jobba på att investera mera och utöka portföljen hela tiden.
Tips 1: Skriv ned en lista på saker som verkligen betyder något för dig. Min hypotes är att flera av dessa saker kostar absolut ingenting. Genom att göra de saker som inte kostar något men ändå gör dig lycklig innebär att du inte behöver offra något samtidigt som du kan ha ett sparsam och investerande livsstil.
Tips 2: Jämför dig inte med andra människor.
Det är ofta så folk blir olyckliga. Livet är inte relativt, utan absolut. Alla människor är unika i sina erfarenheter och drivkrafter, och då kan man inte kika över vad andra gör i hopp att kunna nå vare sig lycka eller insikt. Så länge du sköter din hälsa och ekonomi och inte tillfogar skada på andra människor kan ingen döma dig. Pengar kan mätas och jämföras, men inte upplevelser (även om många försöker på sociala medier). Vad är värdet på följande aktiviteter:
- Att få äta en picknick med sina älskade?
- Att få se en ung person växa och lyckas med inträdet till vuxenvärlden?
- Att se sina barn sova lugnt i sina sängar?
- Att kunna hjälpa en annan människa i nöd?
Tips 3: Frikoppla ditt människovärde från din inkomst eller tillgång till resurser. En det blir besvikna när de inte får den löneuppgradering som de hade hoppats på, och uttalar sig att “chefen tycker inte att jag är värd mera än så”. Detta är ett stort misstag. Istället gör man nog klokt i att tänka om lönen är tillräcklig eller inte och fundera om man tycker om ens arbetsuppgifter.
/Clebo