Vad ska du göra med alla pengar (sedan när du sparat färdigt)?

Nu tolkade du åt oss. :wink:

För egen del så snålar jag inte. Däremot lägger jag inte pengar på förgänglighet och meningslöshet.

Nu tolkade jag åt alla som inte har FI(RE) i schemat. :smiley:

Mer allvarligt: Tryggheten låter som en klok sammanfattning för det mesta i tråden.

1 gillning

Jag tänker att grunden i mitt sparande är dels att få en dräglig pension, men även att ge mina barn bättre förutsättningar än vad jag hade. Jag vill inte att de ska sitta med känslan av att bara vara till besvär som en kostnad, jag vill att vi ska kunna göra saker tillsammans den tid vi har, jag vill att de ska vara trygga med att vi har så vi klarar oss.

Så det jag vill göra med pengarna är upplevelser som familj, utan att ha känslan av att inte våga beställa in en Coca-Cola till för att den är för dyr. Överlåta pengar till barnen som en god grund för framtiden.

2 gillningar

Jag har valt att ha lediga fredagar sedan mitten av 90-talet. Den dagen är min egen och jag har aldrig ångrat mitt val.
Jag är medveten att det blir lite mindre i pension men man lever ju hela livet. Jag har lyckats spara/investera en del ändå och ser fram emot att gå ned till 50 % i oktober (fyllde 65 i juni). Har ett jobb som är skonsamt för kroppen och utvecklande för knoppen.

10 gillningar

Vi brännde precis sparkapitalet på en sommarstuga - och det känns bra att få glädje av pengarna. Nu får vi fortsätta spara till ekonomisk frihet & tryghet - och den där lägenheten med terass i spanien, men inser att en husvagn (billigare) kanske till och med kommer passa oss bättre, åtminstone innan man blir för gammal :grinning:
Glöm inte leva livet!

4 gillningar

Detta låter som en dröm tycker jag! Jobba med något som är givande, längre helg och möjligheten att gå ner till 50% vid 65. Jag vill gärna jobba så länge som knopp och kropp orkar, men mer flexibelt. Låter som om du gjort kloka val i min bok.

3 gillningar

Inspirerande att höra er som spenderar/avvarar era pengar nu genom att ex jobbar mindre eller köpa en stuga.
Handen på hjärtat har jag inte en aning, om jag ska gissa så kommer jag att gå ner i tid i framtiden.

2 gillningar

Köpa en dyrare bil än jag/vi egentligen behöver:

Sorry, kunde inte låta bli. :joy:

6 gillningar

Tid!
Som anställd och även i många fall som egen företagare säljer du din tid för pengar.
När man har klättrat en bit upp längs behovstrappan och besparingarna har växt sig stora börjar man fundera på om man verkligen behöver sälja sin tid längre.

Lever jag för att arbeta, eller arbetar jag för att leva?

5 gillningar