Vad skulle du betala för att få dina doser covid-vaccin nu i januari?

det fanns inte dyslexi på stenåldern för man behövde inte läsa och skriva samma med adhd det är bara bluff enligt mig

men är det inte bättre att jag som ung och frisk avstår vaccin så att sjuka och gamla kan få min dos man kan ju ändå smitta som vaccinerad?

Fyfan vad jag blir irriterad. Jobbar inom vården ska man inte göra om man inte tror på läkemedel. Dock antar jag att du jobbar som undersköterska på något boende eller hemtjänst. Skulle du varit något högre utbildad hoppas jag innerligt att du haft en annan ståndpunkt. Låt inte din tro gå ut över dina barn bara.

4 gillningar

på 50-talet behövde man inte vaccin mot röda hund lite röda prickar bara typ. Skapa ett behov av vaccin och du tjänar pengar.

Anledningen till att man vaccinerar mot röda hund:

“Röda hund är en smittsam virussjukdom som räknas till de klassiska barnsjukdomarna. Sjukdomen är oftast lindrig, men om en gravid kvinna blir smittad kan fostret få svåra skador.”

Källa 1177.

3 gillningar

jag är född 1987 och slapp nålen vilket jag är tacksam för.

det fanns inte dyslexi på stenåldern för man behövde inte läsa och skriva samma med adhd det är bara bluff enligt mig

Säger du att vi bara ska sluta läsa och skriva så att vi inte längre behöver bry sig om dyslexi? Då kan vi låtsas att det inte finns.

1 gillning

ja jag tycker inte att vi ska ha krav som inte alla fixar. Det ska va lika för alla

haha sorry, fattade inte att du var ett troll så you got me :slight_smile: Ha nu en fortsatt rolig dag med ditt trollande

4 gillningar

Och på 50-talet blev det väldigt många fosterskador/missfall p.g.a. missfall. När din fru burit ditt framtida barn i 9 månader, vill du helst få en frisk bebis eller ett missfall, om du får välja?

Vill du gå tillbaka till en tid innan Polio-vaccinet? En tid innan bromsmediciner för HIV? En tid innan antibiotika? En tid innan snabbtester för virus/bakterier?

Vill du seriöst att “naturen ska ha sin gång” så att förväntade livslängden går från ~80 år till ~30 år som den var innan alla molekylära genombrott?

1 gillning

jag själv vill ha en kropp utan vaccin och jag vill inte ha några diagnoser och allt ska va frivilligt

Lägg ner antivaxx-diskussionen nu allihop, tack! Den kommer pågå för evigt för ingen kommer övertyga någon annan. Åter till ämnet.

Svarade 0 kr. Kommer inte vaccinera mig mot en sjukdom som, för mig, ger snuva och halsont.

Keep calm, skydda riskgrupperna and carry on, precis som vi gjort med den vanliga influensan i decenier.

1 gillning

Hur vet du att det är så din kropp reagerar och att du inte får ärrade lungor eller annat som ger dig problem längre fram?

Jag ser det så här:

Det är större risk att dö av covid än av vaccinet oberoende ålder.
Det är större risk för biverkningar av covid än av vaccinet.

Därför kommer jag ta vaccinet när det är min tur.

2 gillningar

Det gör jag inte men ifall min kropp är så vek förtjänar jag att dö. Jag kan likväl dö av vanliga influensan också eller att halka på en isfläck.

Att låta rädsla diktera gör inte mitt liv rikare.

Låter som du tänkt igenom ditt val och gör det som är bäst för dig, du har mitt fulla stöd :raised_hands:

0 kr. Redan och självklart vaccinerad.

Risken för mig att bli svårt sjuk är låg. Men vaccinet är det enda som på riktigt kommer att skydda våra riskgrupper. Under förutsättning att så många som möjligt tar det. Precis som t ex vaccinet Gardasil mot humant papillomvirus (HPV) skyddar tjejer bäst mot livmoderhalscancer när både tjejer och killar tar det. (Det ingår i det allmänna barnvaccinationsprogrammet även för killar sedan aug 2020.)

Ibland räcker det inte att bara tänka ‘vad som är bäst för mig’. Eller som Astrid Lindgren sa:

”Det finns saker man bara måste göra, även om man är rädd. Annars är man ingen människa, utan bara en liten lort.”

3 gillningar

Jag skulle inte låta mej styras av en så liten grupp människor som jag inte tycker handlar rationellt.

Intressant inställning till livet, spontant tycker jag det känns rätt onödigt att stryka med i en sjukdom som det finns ett vaccin för, som dessutom är helt gratis! Även om sannolikheten är extremt låg såklart.

Om du nu inte är orolig för din egen hälsa, hur ser du på att vaccinera dig för skydda personer i riskgrupper?

Uttryckte mig lite väl rakt, var lite in the moment :wink: Jag är inte på något sätt emot vaccinering och hade jag tillhört en riskgrupp, eller viruset varit allvarligare hade jag haft en annan hållning. Även ifall jag arbetade med riskgrupper eller dyl. Alla som tillhör en riskgrupp bör vaccinera sig och det hoppas jag att de gör så att vi kan öppna upp igen.

Jag vill inte vaccinera mig mot sjukdomar som inte är allvarliga för min hälsa. Jag har inte broddar på mig när jag tar promenader, även fast jag kan halka på en isfläck och bryta armen eller få bestående hjärnskador. Det finns en gräns för hur mycket trygghet ett liv kan innehålla och den gränsen är inte övertrasserad.

Då förstår jag, och jag tänker ungefär likadant, inget idé att hetsa upp sig för ett virus som för dom flesta har ett rätt milt förlopp. Dock så ska man kanske ta det säkra före det osäkra här, det intensivvårds ju inte flera tusen personer en vanlig influensasäsong.

När det gäller vaccin tänker jag tvärtom. Jag tar gärna ett vaccin om det finns en chans att det sparar mig lite lidande. Något många inte tänker på är att en virussjukdom aldrig är helt ofarlig, det är alltid lite av en chansning. Det finns många virus som kroppen aldrig riktigt bekämpar, utan som ligger kvar latent, andra kan ge milda symptom i veckor efter att man blivit frisk. Runt 8% av vårat DNA är rester från virus tidigare generationer av människor stötte på, virus som på sätt och vis aldrig lämnade. På gott och ont så kan virus påverka oss mer än att vi mår dåligt i några dagar.

Edit: Det finns också forskning som pekar på att många kroniska sjukdomar (MS, Parkinson’s, Lupus, leversjukdomar, vissa typer av cancer etc) kan triggas av en virusinfektion. Dvs att det krävs gener, andra riskfaktorer och en (till synes orelaterad) virusinfektion för att sätta igång sjukdomen.

3 gillningar