Vad skulle du göra om du hade 1 miljard?

Trevlig scarfs!

3 gillningar

Jag skulle :

• avsätta ett sparande där jag och familjen kunde leva gott på avkastningen.

• skaffa ett nytt boende, anlita en trädgårdsdesigner, trädgårdsmästare, städerska, kock, personlig assistent, pt och en allt-i-allo på deltid. Inom ab och hyra ut personalen de timmar jag som jag inte behöver dem.

• Skulle troligen jobba lite timmar eller deltid på nått ställe när jag känner att jag har lust.

• starta en fond /stiftelse som kan stödja föräldrar till svårt sjuka barn.

• anlita en ekonomisk rådgivare som släktingarna kan nyttja fritt, det blir nog minst en heltidsanställning.

• bidra till spännande start-ups

• donera till ungdomsverksamheter

• öppna ett galleri

• köpa semesterhem i ett par, kanske 3 andra länder och hyra privatplan när de är dags att ta sig dit.

Köpt ett gäng missiler till Ukraina med mitt namn på.

5 gillningar

Jag skulle först rusa runt i mitt hem, från rum till rum, och slita håret av mig därför att jag skulle känna det som om mitt liv var slut.

Sen skulle jag lugna ner mig eftersom ingen någonsin skulle få veta om det. Någonsin.

Efter det skulle jag skilja ut 50 miljoner till mig själv, på ett separat konto.

Sen skulle jag ringa en oberoende finansiell rådgivare med tystnadsplikt och be dem sätta upp en stiftelse med ett namn som aldrig kan kopplas till mig.

Stiftelsen skulle få i uppdrag att hjälpa ungdomar från svåra familjeförhållanden att komma bort från destruktiva föräldrar så att de kunde bygga ett nytt, bra liv utan att känna att de behöver bli föräldrar till sina föräldrar. De skulle få uppehälle, skolgång, och terapi i trygga miljöer. Stiftelsen skulle få resten av pengarna.

Stiftelseurkunden skulle klargöra att kapitalet ska vårdas försiktigt. Urkunden skulle också skrivas på ett sådant sätt att den följer med tiden så det inte blir som med en del stiftelser att de bara kan delas ut till “änkor till män av bördig familj” eller “föräldralösa barn från prästfamiljer i en socken som inte längre finns” etc.

Sen, förhoppningsvis, skulle jag vakna upp och inse att allt var en ond dröm. Men om inte, skulle jag ta mina kvarvarande miljoner och ge mig själv en vettig månadslön (alltså 40-45k per månad kanske) och göra så att miljonerna jag hade varade tills jag dör.

3 gillningar

Nyfiken fråga…många säger “skänka lite till släkt o vänner” . . men VILKA? hur drar man en gräns där?
Skänka till mor o bror, självklart
Till brorsans barn. . jo det går väl
Till deras barn? (brorsans barnbarn)
Mors syskon. . mina kusiner, kusinernas barn, barnbarn. .
Nära vänner… men HUR nära?
Var man än drar gränsen blir folk sura

1 gillning

Jag hade som någon annan här i tråden startat shelter för hundar och katter då djur är så himla viktigt för mig. Samt anställa bra personal som blir väl omhändertagna för att de utför detta viktiga jobb.

Sen hade jag köpt ett boende i Australien och bott där under den svenska vintern och bott här under sommaren.

Skänkt lite till min familj dvs syskon, föräldrar och mina egna barn.

Sen disponera det andra på mer välgörenhet. Förhoppningsvis hade man gjort massa gott av pengarna.

Hade börjat skriva mina böcker mer på allvar och inte brytt mig om ifall ingen är intresserad av att läsa dem för att jag ändå överlever ekonomiskt :laughing:

3 gillningar

Jag hade i princip bosatt mig i en privatjet och cirkulerat runt klotet från en tropisk ö till en annan.

2 gillningar

jag hade renoverat mina föräldrars släktgård till toppskick, samt byggt ett riktigt grymt gym/träningsanläggning i samma by, gratis för alla att använda. sen skulle jag vilja ta hand om ukrainska flyktingar, och göra en ganska saftig stiftelse för introverta gymnasieungdomar som gått ut med toppbetyg. kanske köpa en och annan övernattningslägenhet här och var. gett en slant till min vän som har det tufft. backpackat en hel del, upptäcka världen. kanske köra motorcykel jorden runt eller något sådant. bygga studentlägenheter utan att vara vinstdrivande vore kul

skapa någon stiftelse för kommande generationer efter mig

5 gillningar

Om du hade en triljon dollars då? Och var tvungen att spendera dem på 24h? Svaret finns i filmen ovan :scream_cat:

1 gillning

Tur att Eurojackpot inte blir så stor. :wink:

1 gillning

Är det ingen som tänker på kommande generationer? Jag hade sett till att lägga hälften i någon form av stiftelsestruktur som säkrar försörjningen för mina kommande generationer. Barnen i första hand så klart, men även förhoppningsvis kommande barnbarn och barnbarnsbarn. En miljard innebär en permanent klassresa från medelklass till ägandeklass.

I övrigt hade jag startat upp ett antal olika företag för att försöka förverkliga alla olika idéer som jag har, men som jag inte har tid eller kapital att satsa på nu. En massa pengar hade gått till olika prototyper av olika uppfinningar och idéer. Det finns t.ex. fortfarande inte en trappklättrande barnvarn fast det borde vara fullt möjligt att bygga en sådan och att det garanterat finns borde finnas en stor marknad.

I övrigt - en massa seriös träning. Och waguy till frukost varje dag. Och nej - jag hade inte bott kvar i mitt hus utan köpt en lyxkåk i stans dyraste område.

Media är dessutom dysfunktionellt vilket hotar demokratin och det öppna samhället. Jag hade satsat några miljoner per år på att driva en mediebyrå som bara sänder ut sånt som är sant, hela sanningen, nyanserade sanning och verifierade sanningar som är öppna för kritik.

4 gillningar

Massor av svaren i tråden nämner stiftelser. Målet med en stiftelse är att de aldrig ska få slut på kapital, så skulle min funka i alla fall.

Sen har inte alla barn.

Jag skulle försöka skydda kapitalet och göra det till en familjeförmögenhet. Jag skulle rädda eget folk först före jag räddar någon annan.

1 gillning

Spendera den. :money_with_wings:

Förmodligen startat upp ett eget litet family office och sedan ansökt om medborgarskap i något ytterligare land.

Därefter engagerat mig i olika intressanta projekt inom forskning och politik där man själv har stor möjlighet att påverka.