För insättningen… Kan jag skicka koordinater till mitt bankkonto via DM?
Köpt rikatillsammans. @janbolmeson säljer du?
![]()
Jättemånga roliga associationer här tråden!
Hade kanske öppnat ett välfungerande sjukhus…… inrättad stiftelser, mm.
Har det rätt bra idag.
Jo hade nog köpt ett Chalêt i franska Alperna. ![]()
En miljard är obegripligt mycket pengar. Om man skulle ha alla pengarna hemma i en garderob(dvs utan ränta) och tagit två tusen kronor varje dag för att leva av så skulle pengarna räcka nästan 1400 år (inflation oräknad).
Med lägsta möjliga avkastning (kanske 1%) så har du 27 400kr att göra av med varje dag bara för att göra av med räntan.
Oj, ja du, om jag skulle drömma om det så skulle det bli som …
- 100 MKR i en stay rich portfölj åt oss själva. Klarar sig fint på en 4-5 MKR per år

- 100 MKR att köpa en bostad vardera på mina top 10 favoritställen. Inget super spektakulärt vardera bara en schysst lya. En del ställen väldigt dyra dock.
- 100 MKR för en Eco-Yatch som tar mig runt dessa ställena världen över. En stor en!
- 100 MKR i en stiftelse med avkastning som fördelas till behövande släktingar årligen. För att slippa höra tjafset om pengar.
- 100 MKR i en stiftelse för att stödja unga duktiga studenter som gjort bra ifrån sig och vill mer
- 100 MKR i en stiftelse för folk i allmänhet som hamnat på snedden och behöver hjälp
- 3*100 MKR i vardera en stiftelse för tre NGOs som vi redan stödjer i Asien
- 100 MKR till Malmö FF för att vi ska få en egen box och gratis inträde för all framtid. Bra deal för dem för de behöver inte ens pengarna

Så! Done! Var hämtar jag ut miljarden? ![]()
En sak till!
Skulle köpt ett litet 1700-talshus i city! Så om någon har en sådär 3-4 miljoner i växel att skänka till mig, skicka DM! ![]()
![]()
Märks knappt om man äger 1 miljard! ![]()
Skulle finansiera “shelter” för hästar, hundar och katter. Sen se till att få till en verksamhet för funkispersoner och barn med speciella behov, så de får möta och lära känna djur. Djur är så läkande och kan öppna upp mentala låsningar. Å så skulle jag vilja starta blomförädling och korsa fram nya hybrider. Å till det här behöver jag så klart massa mark och lämpliga lokaler, personal och förvaltare. Sen skulle jag gå runt å mysa…
Hade plantat ett rykte att jag ska starta en strippklubb på lilla fiskaregatan i Lund som heter “Pussylovers” och hela feministsverige och genusvetare går bärsärk och det blir sjukt omtalat sen öppnar det och det visar sig vara ett kattcafé. Jag har trollat hela Sverige! ![]()
Har alltid sagt att jag betalar av familj och vänners lån det första jag gör.
Köper bitcoin för resten
100 Mkr investerat lär räcka. Se första punkten ![]()
Då blir jag med största sannolikhet världens rikaste luffare. Resan går runt i Europa och jag vill äta och övernatta där jag känner för det utan att tänka på priset. Och det är bara för vinsten av miljarden.
Skulle investera 100% av det i indexfond - då jag inte skulle spendera en stor del av pengarna per år så skulle compound-risken av ett ras vara icke-existerande.
Förmodligen köpt ett eller två riktigt fina fritidshus, varav ett skulle ligga i Stockholms skärgård. Skulle se till att min familj kunde få plats att komma dit så mycket de vill.
Köpa en ny fin stor segelbåt - och betala för all årlig service för att inte behöva huttra varje höst och vår.
Hade nog donerat lite pengar till några vänner med tight ekonomi. En procent av årlig avkastning hade därefter donerats till en av fonderna som Effektiv Altruism (https://www.effektivaltruism.org) rekommenderar.
Med 1 miljard skulle jag nog bli affärsängel, men bara till helt galna företag.
“Vi jobbar med att byta ut ögonen till kameror för att se i mörkret” vaaaarsegod * Swishar 10 miljoner*
Vi tror på att ladda upp medvetande i molnen så du kan titta besviket ner på dina släktingar när du dött. * Swishilliswish 50 miljoner*
Med lite tur lyckas något företag och jag får tillbaka till miljarden innan jag dör. Om inte, lär de inte spela någon större roll ekonomiskt för mig. Skulle klara mig otroligt bra på 20 miljoner i fonder och någon miljon på kontot.
Då rekommenderar jag att du kontaktar @janbolmeson för tips på hur man pratar med sin partner om att det är dags för en portfölj med räntor. ![]()
Stay Rich låter bra. Behöver inte upplysa om att det är fegis 50/50 tänker jag. Need to know basis ![]()
![]()
Har redan svarat men fyller på…jag skulle skaffa en robothäst och ha nere i källaren. På den kan man träna upp till Grand Prix i dressyr, ett sjuhelsikes mekano i fullstor storlek med möjlighet till alla rörelserna och laddad med sensorer kopplade till digital skärm. Motsvarande finns för den hoppintresserade. Kanske har plats för en kuse av varje…
Men mina knän börjar risiga, har lite svårt för lätt sits under längre stunder…
Skulle leva mitt lugna liv. Dricka kokkaffe, odla, ha höns. Umgås med min familj.
Bygga ett halmbalhus med enbart material som jag hittar på återvinningsstationer (efter överenskommelse).
Starta en stiftelse som bevarar ödehus. Anställa byggnadsvårdare som tar hand om detta.
Skänka pengar till de små politiska rörelser jag uppskattar. Som fokuserar på bevarandet av både folk, natur och kultur. Ge bidrag till människor som kämpat med detta och som blivit ansatta och dömda av staten och media.
Skulle köpa skog och mark och göra naturreservat av dem alá finska Luonnenperintösäätio.
En del hembygdsföreningar skulle nog få en hel del pengar.
En trevlig sak som man skulle kunna göra med bullar, det vore om man bakade en sån här enorm jättebulle, på 135 gånger 26 meter. Och precis när han börjar äta på bullen då har man kört in en sån där jättetanks i den. Som bara blåser skallen av honom…Vad överraskad han skulle bli!..
Jag skulle gå igenom en personlig kris då jag skulle behöva förlika mig med att pengar inte kan lösa mina problem. ![]()
Mycket fin människa. Jag känner honom väldigt väl.