Vad skulle du göra om du inte behövde jobba på ett år?

Vilken intressant idé, ser fram emot att kolla detta TED talk när tillräcklig sammanhängande tid ges :grinning: en nackdel med pension mitt i livet är ju att man kan tappa konkurrenskraft i sitt human kapital / CV. En vettig work around.

Därför att jag inte orkar jobba till 75, ja inte ens till 55. Jag har levt upp varenda krona och “njutit” hela min ungdom och upp till jag var 27. Nu vill jag bli helt fri så fort som möjligt. Men alla är olika.
Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att kunna hitta arbete som jag älskar att vara tvungen att gå till varje dag.

Tack för boktipset! Den finns som ljudbok också, inläst av Stina Ekblad. Hennes sätt att läsa fick det hela att låta nästan som poesi, en intressant upplevelse i den här sortens bok!

Som många andra här så skiljer jag inte så mycket på ‘jobb’ kontra ‘fritid’ utan gör det jag gör och tycker om. Men tack vare en twitter-tråd nyligen där @Caspian hjälpte mig få syn på en sak, så skulle jag ‘om jag inte behövde jobba på ett år’ släppa ‘behovet att tjäna pengar’ och istället gå all in på att göra det som för stunden får stryka lite på foten rent tidsmässigt - nämligen att lägga mer tid på kring-aktiviteter runt min pod och tankespjärn som begrepp.

I grunden tror jag att jag skapat mig ett liv som i stort är det liv jag vill leva - så jag har inte direkt ett behov, eller en önska, om att kasta loss och göra något helt annat under ett år. Jag vill inte resa direkt, jag har inget sug efter någon kurs eller konferens eller så då process-orienterad terapi 1,5 timme varje vecka sedan hösten 2020 räcker fullgott! Fast kanske skulle jag dyka än djupare ner i den processen faktiskt, det är mycket möjligt.

OCH.
Det slog mig just.
Det där med behöver… jag tror många jobbar mycket mer än ‘de behöver’ samtidigt som jag tror många behöver jobbet mer än de behöver intäkten - vilket kanske snarast handlar om att det är ‘genom att jobba’ som vi ‘bidrar’. Och människan har ett djupt rotat behov av att bidra, att känna att ‘jag spelar roll’, att jag är en kugge som kuggar i andra kuggar och därmed har påverkan, snarare än står och spinenr utan att vara i närheten av ngn annans kugge.

2 gillningar

Hallå!

Jag som 26 åring har ett jätte sug och se världen. Ifall jag skulle vara du, skulle jag typ resa jorden runt eller göra olika spontanresor resor i olika delar i världen. Typ idag drar jag till Indien eller idag drar jag till USA.

1 gillning

Detta är ett rätt intressant fenomen tycker jag. På ett sätt låter det ganska bra, dvs man har inget behov av fritid, en bra sits.

Å andra sidan känner jag att det är en jättestor lyx att kunna skilja på jobbtid och fritid. Jag menar vem vill tänka på att tjäna pengar när man har grillkväll med familjen, är ute med båten, har kvalitetstid med partner eller barnen ? När man träffar vänner? Om jag går långpromenad med hunden i skogen eller är på Kolmården med barnen är nog det sista telefonsamtalet jag vill ha just då med en kollega som har nått problem :grinning:

När kopplar ni av ? Man får ju inte betalt för att sitta i bastun eller gå på gymmet :grinning:

2 gillningar

Håller med i vad du skriver. Dom flesta är drivna av pengar oavsett vad dom säger. Däremot om man tar bort tanken på att man måste ha pengar då faller ju argumenten direkt.
Då kan man göra det man vill oavsett om eller hur mycket man får betalt.

3 gillningar