Vad sparar ni till?

Vi sparar till:
Semestrar
Underhåll av bil/hus
Pengamaskin
Ett större hus eller ett hus på ett annat ställe
hjälpa våra föräldrar som har helt förstörd ekonomi i hemlandet.

2 gillningar

Planen är att flytta till hyresrätt inne i stan när vi inte längre orkar skotta snö, klippa gräs och gå i trappor. Huset är obelånat och vi har inget behov att belåna det igen.

Spar inte till någonting å huset är obelånat med låga driftkostnader..

Är nöjd med om inflationen inte äter mina pengar. Försöker hitta en bra strategi. FIRE vid 55-60 hade nog varit najs om jag inte tvingas till PIRE innan det.

Realistiskt sett typ bara till en bostad där man kan ha 3 barn utan att tvingas ha trevåningssäng… det är dyrt att bo.

Inte mycket annat jag vill ha som kostar massa pengar, eller kostar pengar alls för den delen.

1 gillning

Det finns i min mening inget ovärdigt med att jobba som 60-åring. Nu är jag knappt 30, men det finns många 60-åringar som gör nytta genom arbetet de gör och oavsett nytta gentemot andra kanske de känner mer tillhörighet och sammanhang genom sin arbetsplats. Nytta och tillhörighet är i min värld förknippat med värdighet, oavsett om personen är ekonomiskt tvungen att ha ett jobb eller inte. Säg att man dessutom vill jobba, så finns det ju en värdighet bara i det.

Har jag valet, kliver jag kanske också vid ca 55. Kanske tidigare, men jag ser inte på FIRE som en dygd. Det är bara ett livsstilsval som kräver mycket framgång, uppoffring eller bägge delarna. När man går i pension är amoraliskt, egentligen.

6 gillningar

Jag sparar för att inte vara beroende av att sälja min tid till en arbetsgivare.

Just nu trivs jag, men den dag det ändras vill jag vara redo.

1 gillning

Jag sparar för att ta mer ledigt när jag vill ha det. Jag gillar mitt jobb och tänker nog jobba till 58-60 men sedan är det nog stopp.

Jag har precis börjat sälja in tanken på lägre sommarsemester och längre ledighet kring jul till min sambo. Hon är inte riktigt med på tanken att man kan ta ledigt UTAN lön från arbetsgivaren. Jag tjatar på om att pengamaskinen betalar lönen de extra fem-sex veckorna det handlar om.

3 gillningar

Helt ärligt så sparar jag (och min fru) för att det är det man gör enligt den allmänna uppfattningen. Tidigare sparade jag för att förändra mitt framtida liv(ex gå i tidig pension, köpa en premiumbil, åka på lyxig semester) men nu när jag har sparat ihop till detta så inser jag att jag snarare blivit lite beroende av mitt sparande och vill fortsätta att spara även om det inte behövs.

5 gillningar

Tillhör gruppen som lägger pengar på hög. Dels för trygghet, mycket av vana men även för att jag inte har så mycket mål eller drömmar kvar att uppfylla.

4 gillningar

Sparar i lite olika högar ;

• Långsiktigt pensionsspar / pengamaskin (lång sparhorisont)
  • Bostadsköp (kort-till medellång sparhorisont)
  • Sparande till barn (lång sparhorisont)
  • Sparande till nöje, t.ex. resor (kort sparhorisont)

Tycker vi hittat en bra balans mellan att spara & slösa.

2 gillningar

I början var det för fire, hus med bubbelpool och biljardbord. Sedan blev man sjukskriven och nog sjukpensionär. Så nu sparar man för att klara sig och behålla lägenheten.

12 gillningar

Samlar pengar på hög, likt Smaug, för att kunna gå i tidig pension +20 år innan riktålder. Vill själv bestämma vad mitt liv ska innehålla och orkar inte med alla idiotiska saker/beslut/drama man får dras med på en arbetsplats.

…Å andra sidan så trivs jag med mina kollegor och tycker jobbet är roligt till och från. Vissa aspekter är utvecklande, andra inte. Det är alltid bra att ha flera sociala sammanhang och att få känna sig nyttig. Så detta måste ersättas innan det är dags på ett eller annat sätt. Det är några år kvar, så med andra ord hinner jag ändra mig flera gånger om tills dess.

Nytt boende ska införskaffas innan exit, så den biten är avklarad.

3 gillningar

Bara för att det är kallt o mörkt så skall jag vara pessimisten här. Jag tror många tyvärr sparar in i graven o aldrig kommer sig för att göra det där dom sparade till.

11 gillningar

Känner till ett par sådana exempel…

2 gillningar

Jag sparar till trygghet, lugn och harmoni. Men det finns en sak som jag är lite sugen på och det är det perfekta ljudet. Finns det någon riking här som har uppfyllt den lyxen, tro? :smiling_face_with_sunglasses:

1 gillning

Förutom:

Lyxiga weekend-resor med hotell, middag, konserter

sparar jag också till:

Buffert
Boende
Pension

• Bufferten är på plats.
  • Boende är… nog inte aktuellt längre förresten. Jag har bott i hus, men har nu en hyreslägenhet och trivs med det. Så den kategorin är också klar. :+1:
  • Pension… hm… jag har inte jättelångt kvar till 25 årsbehov (inklusive pensionskapital efter skatt), men årsbehovet beror ju på om jag vill leva lite snålt eller om jag hellre vill lyxa till det lite mer.

Som det är nu trivs jag ganska bra med jobbet, vardagen, livet… så eftersom jag inte har så långt kvar till mina 25 årsbehov och jag inte har sådär värst bråttom med att sluta jobba så har jag minskat lite på sparandet. Jag är fortfarande snål när det gäller sånt jag inte vill ha eller göra, men unnar mig desto mer av sånt som gör mitt liv rikt. :slight_smile:

Livet är nu. :hugs::musical_notes::rocket:

10 gillningar

Exakt därför jag ställde frågan. Självklart är det bra att lägga pengar på hög på börsen och få avkastning över tid, men vad är planen kring att faktiskt få använda sina pengar medans man lever och är frisk?

Är många äldre som sitter i obelånade boenden värda flera miljoner, har sparande på banken osv. Allt detta kommer deras barn/släktingar att få ärva vilket såklart är fint, samtidigt rätt trist att de själva inte fick större användning av sitt kapital medans de levde.

Är man högavlönad och har en större förmögenhet har man säkert levt gott ändå under sitt liv, men tänker främst på den stora massan av personer som arbetar och sparar på en ”medelnivå” under sina liv.

2 gillningar

Härliga ljud jag lyssnat till; mina andetag efter en riskfylld operation, fågelsång en tidig morgon, hunden som suckar nöjt när den lägger sig till rätta.

Kanske inte ljuden du tänkte på - men ack så härliga.

10 gillningar

Främst buffert och pensionen. Bryr mig ganska lite om resor, bilar och andra prylar. Bara att investera rätt, se allt växa och sova gott med en rejäl kassa är en fröjd i sig. Och just nu unnar jag mig hellre mycket i framtiden än spenderar jämnt över tid - filosofin är alltså att sitta på kapitalet tills det verkligen kan ge mig stor glädje och som världen ser ut idag så väntar jag gärna på roligare tider.

4 gillningar