Det här är förstås en klassiker som jag fullkomligt älskade men länge sedan jag spelade nu.
Heroes of migth and magic 3: Horn of the Abyss (fanskapad mod) med hd mod ligger o lurat på datorn när jag får tid över.
Annars bestämde jag mig för några år sen att endast lira spel som fått över 85 av 100 på både metacritic och opencritic (samlar spelbetyg från alla nättidningar). Det har gjort att jag lirar ca 5-10 spel per år vilket är överkomligt utan barn i hemmet.
För att hitta en privatekonomisk vinkel så köper jag fysiska spel som jag efter genomspelande säljer på tradera. Det gör att spelen kostar mig ca 100-200 kr styck istället för 600-800 kr.
Har du testat europa universalis 4.
Av spelen du nämnt att dömma skulle det nog passa dig. Det är galet komplext och ekonomi / trade är väldigt viktigt. Finns många dimensioner på det spelet.
Eggs Inc
och Subnautica.
Zelda-fan här 
Victoria 2 är troligen bättre spel från Paradox i såna fall med fokus på Ekonomi/trade samt industralisering.
Carcassonne är riktigt kul och det finns ju en del expansioner. Spelar lite “king of Tokyo” och uppföljaren “king of New York”, är riktigt kul och lagom långa sällskapsspel.
Vill köpa nyversionen av “Hero Quest”, spelade det i början av 90-talet och var helt såld på det, men är lite rädd att nostalgikänslan gör sig bättre som just en sån känsla.
Har aldrig förstått tjusningen ni det spelet. Dumt att skicka in instatstyrka som måste köpa sina vapen innan, och varför får jag inte möjligheten att investera pengarna istället? Heter det inte CS - Global Fund… 
S=DO
K=TO
E=DO
P=TO
N=TO
A=TB
D= 1 poäng
PC - Sim City 3000 och Rollercoaster Tycoon 2
PS3 - GTA5
Jag plockade upp min dammiga 2ds xl för ungefär två veckor sedan och bestämde mig för att spela xenoblade chronicles som jag köpte för cirka 5 år sedan men som jag inte har rört. Är nu cirka 35 timmar in i spelet och måste säga att jag är väldigt imponerad över hur stort spelet är, med tanke på att det ryms på den här lilla konsolen.
Jag har bara spelat något final fantasy spel förut så är ganska ny till jrpg. Kan verkligen rekommendera spelet till andra. Intressant story och combat, dock lite repetitivt om man känner för att göra side quests etc. Spelet finns på new 3ds/2ds xl, wii, wii u, och switch.
För övrigt så tycker jag väldigt mycket om rpg spel. Witcher spelen och mass effect trilogin är bland mina favoriter. Tycker också väldigt mycket om metro serien. Sen måste jag nog ge ett hedersomnämnande till world of warcraft. Jag spelar inte wow längre men jag spelade väldigt mycket förr. Om jag skulle gissa hur många timmar jag la ner på wow så skulle jag gissa någonstans norr om 12000 timmar.
Jag kan för övrigt faktiskt rekommendera biblioteket för konsolspel. Många bibliotek har ett ganska brett utbud och det går att beställa spel från andra bibliotek också. Bara ett litet spartips, vi är ju trots allt på ett ekonomiforum. 
Spelar knappt nåt nu för tiden. Men jösses vad den här tråden gav flashbacks! Spel jag lagt alldeles för mycket tid på i min ungdom:
Age of Empires 2
Civilization 2
X-Com
Worms
N64 GoldenEye
Need for Speed (de tidiga spelen)
Half Life
GTA
The Walking Dead
Far Cry 1-4
Hedersomnämnande #1: This War of Mine
Själva spelmomentet är väl medelmåttigt men wow vilken känslomässig resa man erbjuds! Jag har aldrig spelat nåt annat spel som suger så mycket energi från mig som detta. Var tvungen att konsumeras i små doser för att inte bli deprimerad på riktigt.
Hedersomnämnande #2: Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards
Nån annan som satt och smygspelade detta som barn?
Jorå, utmärkt sätt att lära sig skriva på maskin på ![]()
Om jag inte minns fel var det det första äventyrsspelet jag klarade och det banade väg till att jag blev äventyrsspelsjunkie.
Japp, på Amiga 500, med något sorts kopieringsskydd eller åldersgränsskydd där man skulle svara på allmänbildningsfrågor för att få spela först har jag för mig. Från ett amerikanskt perspektiv. Innan Google.
Men det var ju lätt att komma förbi med en tangentkombination (ctrl-alt-x på pc om jag inte minns fel)
Inget, tio tecken
Försvinner många timmar till Hearts of Iron 4 när man väl sätter sig vid datorn
ibland lite casual Hearthstone också
Om vi ska fortsätta på genren sleaze så vill jag slå ett nostalgislag för Samantha Foxx strip poker på C64:
Old School Runescape
This war of mine är verkligen hemskt på ett bra sätt. Gillar man krigsspel kan det vara ett alternativ som ger nyans. Alla är inte soldater i ett krig. Jag spelade det ett par rundor tills jag lyckades få ett ok slutresultat men det var tungt…