Vad spenderar ni pengar på?

Känner mig nästan gå i ungdom när jag inser att vi spenderar mesta delen av våra pengar numera på resor, krogen och teater/konserter. Blir väl även lite prylar men färre och färre med åren och mesta delen av tekniken köper företaget in.

1 gillning

Resor, konserter, husbil, vin

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Teknik för att underlätta vardagen med barn?

Räntor…elräkning…mat(sjukt dyrt…).

Annars aktiviteter, två som har hästar som intresse i familjen…Bil(lite roligare men “äldre” bil) absolut ingen dyr flashig Porsche eller Ferrari men ingen svensson bil och den kommer förmodligen börja stiga i värde snart​:wink:. Skulle gärna köpa en Alfa Romeo men har aldrig vågat ta steget…blir nog en Alfa när vi flyttat till mindre ovh billigare bostad nästa år :smiley:.

Resor/upplevelser är något som alltid gett otroligt mycket livskvalite!

Hade det bara varit jag hade jag bott i en industrilokal (se första Taxi filmen, den franska filmen med Emma Wiklund i, han som har huvudrollen bor precis som jag vill bo, den filmen har också lärt mig lite franska​:smiley:) med några Porschar, Alfor och något annat kul snabbt motordrivet :wink:. Ätit billigaste maten möjligt och åkt till varmare platser så fort det bara hade gått :rofl:

1 gillning

OT: Spider? :heart:

Själv är jag uppväxt med Alfetta (tre på rad). Minns alla somrar farsan stod och spacklade ihop den kexchokladen till plåt. :scream:

1 gillning

Avundsjuk på dig :smiley:

Spenderar nog mest på inredning och boende relaterade grejer. Utöver det är det lite kläder, mat, restaurang osv. Mest vardagliga saker.

Försöker hålla nere utgifterna

1 gillning

Intressant tråd.
Jag och min fru är mycket ointresserade av märkesvaror , mode, dyra teknikprylar etc och vad grannen har etc. Även att renovera hemma etc spenderar vi mindre på än de flesta tror jag. Vi hade ett brunt badrum från 1970 talet som blev 40 år innan vi renoverade det. ( inget fel på det, bara ful brun färg ), köket är >30 år. Vi brukar skoja och säga att en inbrottstjuv skulle sucka och gå sin väg tomhänt från vårt hem. Inget säljbart att stjäla. Affischer på väggarna etc och inga ädla metaller. Möjligen ta en av våra bilar och åka en bit pga att den är från tiden innan startspärr…( ca <1998 ). Det har hänt tyvärr…
Vi är nyblivna pensionärer och lägger nu (efter pandemin) mycket tid och pengar initialt på prisvärda resor. Mest Varma platser i Europa i år hittils . Ex “Sista minuten” 2 veckor till Kanarieöarna och Grekland och 7 veckor sammanlagt på Spanska sydkusten är inbokade för i år. Bra klimat där vår och höst. Blir nog någon sista minuten till innan året är slut.

16 gillningar

Väldigt skönt Okt - Maj, även mitt i vintern är det väldigt bra. Det är väl fördelen med sydkusten jämfört med de andra Spanska alternativen. Enstaka veckor med lätt regn och rätt hård vind få man dock.

Förra vintern var det 2 veckor med en del regn i Nov och liknande i Feb. Därimellan väldigt bra. Fantastiskt för hundägare :grinning::+1:

5 gillningar

Just nu håller jag på att förnya min garderob, vilket var på tiden😅

3 gillningar

…och jag glädjer mig varje gång nå’t plagg ger upp och kan textilåtervinnas. Då får jag iaf lite mer luft i garderoberna. :sweat_smile::+1:

6 gillningar

Vi har ett dyrt boende (6,8 miljoner i lån). Vi har utöver det valt att lägga pengar på resor, +100 000 sek per år. Vi går relativt ofta ut och äter, kör hämtmat och spenderar ca 2000 kr i månaden på systembolaget. Vi båda jobbar heltid men pga av hybridarbete och jobb på kvällar så ser vi inget behov av att gå ned i tid. Vi har mycket tid som det är med våra små barn :blush:

2 gillningar

Gitarrpedaler, gitarrer och alla andra fantastiska gitarrelaterade prylar. :guitar:
I övrigt har båda mat och barnens utgifter i allmänhet blivit orimligt stora på sistone…

5 gillningar

4 gillningar

Sommarstugan slukar pengar - takbyte, inkoppling av kommunalt VA, badrumsrenovering, anslutning till bredband osv. Vågar inte uppskatta vad månadskostnaden ligger på just nu. Men förhoppningsvis får vi tillbaka pengarna vid en framtida försäljning. Nu njuter vi bara :slight_smile:

Mat, fiske och cykel/träning. Här finns knappt några begränsningar :joy:

3 gillningar

Jag spenderar ca. 10% av min nettoinkomst på restauranger/utemat. Är det för mycket? Det känns på tok för myclet.

2 gillningar

Jag tycker det. För jag lägger inte ens det på hushållets matkonto totalt.

Det måste du däremot själv avgöra. :slight_smile:

3 gillningar

Mhmm, du har rätt. Detta är min största rörliga utgift. Mycket utrymme till förbättring.