Vad spenderar ni pengar på?

:point_up:lyssna på avsnitten från i somras med titeln ”Die with zero”

Fastna inte där @Mony Leta lösningar istället! Jag hoppas du tänkte några varv till och kom fram till att det var väl investerade slantar att lägga på att åka iväg tillsammans och tillåta er att ha kul. Det är lätt att tänka att det är bra att spara för framtiden och samtidigt missa att man lever här och nu.

7 gillningar

Intressant läsning. Tar verkligen detta med mig som en reflektion i min vardag. Tack!

1 gillning

Sedan i höstas har jag flyttat från en mindre lägenhet till en större lägenhet. Köpt olika typer av inredning detaljer som exempelvis möbler och mattor för att lägenheten ska kännas som mitt hem.

En annan tendens som jag har haft senaste tiden haft en större utgifter på kläder, beror främst på att jag har haft köp stopp under år 2022, fattig student och som sin tur gör jag måste handla kläder nu. Jag har en regel att jag endast köper kläder ifall det är nedsatt i pris och främst ska det vara outlet kläder, men är något som jag upplever en frihet att konsumera, när jag inte har haft möjligheten till detta.

En annan sak är bränsle utgifter har gått upp med anledning av införskaffande av bil, men är något som jag njuter. Friheten åka vart jag vill, utan att vara begränsad

Jag har köpt en weekend resa till London och ska kommande månad boka framtida resor i Europa.

Värst vad långt detta blev :confused:

4 gillningar

Resor: tycker personligen det berikar något enormt. Oavsett om det är på en strand i frankrike, restaurang i tokyo eller något mysigt alpställe. :slight_smile:

Kläder: tycker om att köpa färre men bättre plagg. Helt utan logotyper. Gärna sytt till mig. Ingen annan som ser skillnad kanske, men berikar mig.

Gym: att lägga några extra kronor på bra gym tycker jag är värt de extra kronorna.

Mat: lägga några extra kronor på att äta hyfsat bra kvalitetsmat för min träning tycker jag är viktigt.

3 gillningar

Jag spenderar pengar på mig själv, min familj och mina vänner. :relaxed:

1 gillning

Absolut! Spamvarning

2 gillningar

Nåltovad “fäll” av gotlandslockar - det är alltså inget slaktskinn utan tovat av klippta lockar

5 gillningar

100% silke - pure joy

4 gillningar

varför spara om man inte har nån vision.
Spara till händelser tror jag på…

satsa på goda händelser…

Köper gärna närproducerat och ekologiskt i mataffären. Vill bidra till hållbar odling och stötta lokalt. Gillar också att investera i riktigt bra kläder och skor som är bekväma och håller i många år. Allt som rör hälsa och ergonomi är prio, egentligen. Men en annan sida av myntet är att rensa ut det ur livet som inte tillför tillräckligt, både materiella saker, åtaganden och relationer. Känner mig lyckligare av att göra och ha mindre men bättre.

4 gillningar

Vi lägger en hel del på bra grundskola och är såå väldigt nöjda med den investeringen. Den har även aktiviteter kopplade till den som vi köper till extra. Skola var något vi inte hittade ok alternativ för i Sverige.

Sen lägger vi lite extra på boenden och är väldigt glada med de fastigheter vi har.

Slutligen har vi blivit bättre på att spendera på familjenöjen och restaurang besök.

Jag har tidigare varit intresserad av teknikprylar och sånt men det har liksom klingat av och jag har inte saknat att köpa sånt. Kanske något som ändrats över tid :grinning:

intressant gällande grundskola. Vad erbjuder den skolan som inte kommunal skola erbjuder anser du? Jag förmodar att det är en privat skola ni har valt

Det var många olika faktorer och beslut efter sammantagen bedömning. Det som vägde tyngst var trygghet och säker miljö. Vi tror de första åren är väldigt formgivande för barnen och har sett lite olika skräckexempel runt om på svenska skolor på följderna.

Det är väldigt stökigt i de skolor vi såg som alternativ på hemmaplan, även de “privata” (utifrån det svenska systemet).

Jag intervjuade också en pensionerad grundskollärare som har ett helt arbetsliv som lärarinna bakom sig. Hon sa att i stan fanns inte längre en enda bra skola.

Andra faktorer var väl ordning och reda och resultat (mindre viktigt i den åldern iofs).

Stor inverkan fick såklart även omdömen av andra föräldrar med erfarenhet av skolan samt eget besök.

1 gillning

Reste också väldigt mycket i 20 åren, var borta flera år som mest. Asien och Sydamerika. Mest jagande av brudar och festande då.

Har på äldre dagar, 31 år gammal börjat resa mer för att uppleva naturen. Har trekkat i Nepal, Peru, Bolivia. Cyklat från Spanien till Portugal, gått pilgrimsfärder. Verkligen fastnat för att utmana mig själv fysiskt.

Min nästa ide är att från Sverige ta mig till Afrika utan att flyga. Så jag ska åka moppe/cykla/gå/lifta. Får se om jag gör det.. men det hade varit ett äventyr.

5 gillningar

Allt som har med fiske att göra. Jag har plöjt och plöjer ner en ansenlig mängd med pengar i detta. Lätt värt vartenda öre jämfört med att kolla på en indexfonds utveckling.

3 gillningar

Nu har jag inte mycket privata materiella tillgångar, då jag hellre köper enligt den gamla klyschan 'Kvalitet över kvantitet´.

Oavsett vad jag köper så gillar jag att köpa det bästa jag har råd, på grund av tre anledningar, 1) Bättre kvalité & design. 2) Bättre andrahandsvärde. 3) Får mig att må bra att veta att jag köper enligt punkt 1 & 2 + att jag har en viss ekonomisk trygghet i mina materiella tillgångar om jag skulle behöva sälja av för att få loss pengar och att jag även lär mig mycket när jag hittar ett nytt intresse att nörda ner mig i när jag scannar marknaden för att hitta produkten enligt punkt 1 och 2.

Kläder jag köper kan däremot uteslutas från ovan punktlistan (2), jag har speciellt en fallenhet att bara köpa måttsydda kavajer och skjortor, det är både dyrt och har dåligt andrahandsvärde :smile:

Annars spenderar jag gärna mina pengar på god mat, alkohol, upplevelser & resor.

4 gillningar

Saker som förenklar vardagen och livet, typ hemautomation. Teknik för att hålla koll på scheman, påminner, gör saker jag själv slipper göra etc. Har tre barn, så det är en del att stå i. Med huvudet fullt hela tiden är det skönt att lämna över lite uppgifter till e-hjälpare :smile:
Och lite underhållningsprylar typ tv-spel. Rätt värdelöst att stoppa intjänade pengar i fickan på någon annan men…
Livet är här och nu. Vill man uppleva tex lite najs hemmabio med barnen kostar det några kronor med högtalarsystem osv. Men det ger bra upplevelser och bra minnen.

Vi sparar pengar regelbundet och investerar för framtiden, men vi kommer förmodligen aldrig nå FIRE även om det vore en dröm :star_struck:
Man gör olika val i livet, som gör vissa alternativ mer svåra, eller rent omöjliga att nå. Sen om det inkluderar FIRE vet jag inte :person_shrugging:

"det ska va gött o leva, annars kan de kvitta. Spring inte runt o vela för då sabbar du de hela… " :sweat_smile:

3 gillningar

Känner igen mig att man ”kan vila i beslutet” när man köpt det bästa. :blush: Skaffade vinterdäck som var bra (dubbade Pirelli av ny modell) men undrar såklart om inte Nokian eller Michelin hade varit ännu lite bättre nu… Det var såklart en prisskillnad men det gnager :joy:

3 gillningar