Avanza Zero har gått sämre än sitt OMXS30 GI index.
Zero borde gå bättre då de får intäkter från blankningar.
Avanza Zero har gått sämre än sitt OMXS30 GI index.
Zero borde gå bättre då de får intäkter från blankningar.
Nej det borde den inte. Det finns andra anledningar till den minimala skillnaden. Skillnaden är inte heller ens i närheten av skillnaden mellan OMXS30 utan utdelning och med utdelningar.
Avanza Zero lånade inte ut några aktier för blankning under 2023. De får men gjorde det inte.
Plus Allabolag Sverige hade en intäkt från denna typ av affärer på 0,76 miljoner kr eller ca 0,05% av fondens förmögenhet.
Det är ju det du påstår här:
Ungefär sedan Avanza zeros start har:
Avanza Zero +391,51%
OMXS30GI +394,81%
OMXS30PI +170,99%
Att jämföra sin utveckling med utan utdelning är helt verklighetsfrånvänt.
Inget konkret alltså och du förstår inte basal matematik.
Jag har 40 hp matte från en av Sveriges finaste.
(Det är fullständigt BS yoda says argument).
Om det du påstår var sant så skulle inte Avanza zero vara nästan identiskt med OMXS30GI och så långt ifrån OMXS30PI på samma tidsperiod:
Okej du får medalj.
Nöjd nu?
Övriga år?
Längtar tills avsnittet om Utdelningsaktier kommer. Står själv i valet och kvalet om man ska börja köra mer på det eller inte
Vad är det som tilltalar dig med en utdelningsportfölj?
Det är väl att man slipper sälja av fondandelar, utan man kan räkna med utdelningarna kommer i ur och skur.
Jag har idag bara fonder så det här är bara tankar ska tilläggas. Nu är jag i get rich-fasen men jag vet inte hur ”lätt” jag kommer kunna sälja fondandelar när jag vill ta ut pengar efter en nedgång. Med utdelningar så verkar det bara vara lättare helt enkelt.
Det kan du inte göra. De kommer variera och bolag behöver ibland sluta dela ut.
Nä, jag vet att utdelningarna kan variera och i värsta fall ställas in. Men trots det känns det som ett bekvämare sätt att få ett kassaflöde
Kanske om man tycker det är bekvämt med ett stokastiskt och osäkert kassaflöde.
Du skrev ju specifikt att “räkna med utdelningarna i ur och skur” vilket just är det påstående jag bemötte. Bekvämt eller inte är en annan fråga.