Vad tänker ni om denna utdelningsportfölj?

Absolut kommer de överprestera. Men inte riskjusterat.

Fama fick nobelpriset i ekonomi bl.a. för det år 2013. Så det är redan försent.

Fama and French were colleagues at the University of Chicago Booth School of Business, where Fama still works. In 2013, Fama shared the Nobel Memorial Prize in Economic Sciences for his empirical analysis of asset prices.[1] The three factors are (1) market excess return, (2) the outperformance of small versus big companies, and (3) the outperformance of high book/market versus low book/market companies.

3 gillningar

Det är dock riskjusterad överavkastning som räknas, annars kan man överprestera genom att använda hävstång också.

Svårigheten här är hur du mäter risk. Hävstång innebär att du tar på dig mer beta, mer systematisk risk relaterat konjunkturens nycker etc. Det kommer i grunden från ett bolags operationella hävstång, finansiella hävstång och affärsmodellens cyklikalitet.

Andra “faktorer”, beroende på hur man ser på de, bidrar med andra typer av risk. Tror man att marknaden inte är helt effektiv handlar det om felprissättningar. Tror man på en effektiv marknad handlar det om unika källor till riskexponering.

En sista förklaringsmodell, som jag inte påstår att jag själv kommit på men som jag aldrig sett någon annan använda (har du koll, du som tittar på forskning rätt ofta @janbolmeson) är att tex samtliga Fama French 5-faktorer kan härledas ur en DCF. De kan således vara en kärna för att förklara framtida förväntad avkastning.

1 gillning

Följandet handlar inte om edge! Snarare som att följa ett fotbollslag, av intresse helt enkelt.

Respekterar dina åsikter, men anser att alla bolag man köper in i sin portfölj av olika skäl som man själv kommit fram till. Så anser jag att det är viktigt att följa dom bolagen via kvatalsrapporter osv.

Dyker det upp anledningar i det fundamentala så kanske man har anledning att minska innehavet eller rent av sälja hela. Eller även att öka innehavet.

Förstår såklart att ju fler bolag ju mindre påverkas portföljen av ett kursras i enstaka innehav.

Men för mig är det alltid viktigast att skydda nedsidan i alla innehav.jag vill ha koll på hur varje bolag presterar.

Det låter mer som en hobby…

Hej!

Ser att du ännu inte svarat i tråden. Hur går dina tankar idag kring din portfölj? :blush:

Visst men om du äger något som tillslut liknar en globalfond - blir ju väldigt många att följa.

Har regler om max antal bolag i portföljen, 15 är ganska optimalt i risk hänseende. Att fylla på fler gör inte så stor påverkan på diversifieringen.

Men ibland har jag nog 20- 23 bolag som max.

Och från olika brancher såklart.

Tack för alla tankar ni har delgivit, både ris och ros… Intressant läsning faktiskt
Nu har portföljen puttrat i ca 2 månader, blev i slutändan 20 bolag totalt… Jämnt och bra
Fördelningen är ca 5% vikt per bolag
5% x 20st = 100%
Ville bygga en stabil utdelningsportfölj utan bland annat krångel och förlust med skatter på utländska aktier, därför bara svenska aktier …vill återinvestera snabbt så expanderingen går smärtfritt

Utvecklingen efter 2 månader tycker jag ligger stabilt strax över omx30s utveckling, så riskspridningen tror jag är bra

2 gillningar

Bara dubbelkollar, din jämförelsegraf inkluderar utdelningar även för OMX30? Blir (självklart) något missvisande annars. (Just nu lär du oavsett överträffa ditt jämförelseindex ska sägas.)

Sämre portföljer går definitivt att sätta ihop, även om två månader är en väldigt kort tid för även den minsta av jämförelser :slight_smile:

Trevligt med egen portfölj :+1: men varför fokusera på utdelning om den ändå ska återinvesteras?

Ja omx30s gi ink utd

1 gillning

Ränta på ränta effekten :+1:

Jo men den får du i fonder och aktier med låg eller ingen utdelning också.

Utdelningsportföljer brukar hänga ihop med att man lever på utdelningen i form av lön.

Kanske måste låta den växa till sig först. OP får ju själv välja hur han vill allokera utdelningarna i portföljen. Var nu snälla med folk som tycker aktier är roligare än fonder.

2 gillningar

Jag försökets mest förstå om det är något jag missar med denna typ av strategi.

Absolut egna aktieportföljer är roliga och lärorika. Kör på :+1:

Du missar att den inte är kosher här. Sen kan man ha synpunkter på enskilda bolag, men kan du hålla portföljen utan att behöva pilla så ser jag inga problem med att bara köra på.

1 gillning

Nej. Bolagen faller först med exakt samma värde när du får utdelningen. Så nettot blir vid 80% återinvesterat att det kommer ut värde från börsen (sänker priset).

Om du inte jämför med index med utdelningar så lurar du bara dig själv att du har högre avkastning relativt genomsnittet än du faktiskt har.

Nej det blir (i fallet med 80% återinvesterat) bara 0.8 gånger. Om 100% återinvesteras så blir det räknat 1 gång i det utdelningsjusterade indexet. Det blir inte en extra gång. Utan det blir kompensation för bortfallet.

1 gillning

Kan bara säga att jag en gång i tiden resonerade och argumenterade som du gör just nu. Sedan dess har jag mognat :slight_smile:

1 gillning

Du förstår uppenbarligen inte basal matematik.

3 gillningar