Vad tjafsar ni om i ditt förhållande?

Känns spontant som kvinnor har mer tydliga åsikter om att saker och ting ska vara på ett visst sätt jämfört med oss män.
Kanske lättare om man och kvinna sköter olika saker, då borde ju konflikterna minska.

2 gillningar

Vi tjafsar om städning, städning och städning :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Inget annat!

Om min insats i hushållet behöver korrigeras i efterhand och “bättras” trots att jag själv är ganska nöjd så är det väl den bäst kvalificerade personen som får jobbet? Självgjord verkar vara välgjord.

Problemet med många kvinnor är att de ägnar sig åt mikrohantering. Män har också sina dåliga sidor, men jag har aldrig upplevt att en manlig chef kommenterat att mitt tangentbord behöver rengöras. Man lämnas med tron ​​att det är något helt annat som är problemet.

1 gillning

Är det verkligen ingen här inne som bråkar om sex?

2 gillningar

Det ska ju tydligen vara rätt vanligt, samt barn och ekonomin men nä ingen av de tre stämmer in på oss.
Här är det städning och kavlitetstid som oftast är ämnet.

I vårt hushåll så kör vi med delade ansvarsområden för uppgifter så som tvätt, disk, städning, bilen, osv.
Tjafs uppstår när den ena känner att kvaliteten på de olika sysslorna inte motsvarar ens förväntningar/egen insats.

Det beror på vad du menar med bråkar. Jag har uttryckt ett missnöje över mängd och bristen på experimenterande i sängen, men det stannar ofta där.

“Det är bättre att kolla på sporten och ta en limpmacka” som en gammal kollega som var i pensionsåldern sa för en massa år sen. :rofl:

1 gillning

Det är säkert sunt att tjafsa och småbråka till och från, men är tacksam för att slippa det till vardags. Ingen idé att klaga på den andres tex städinsats, knappast motiverande att då fortsätta göra det…

Vet ej hur min man tänker, men han klagar i princip aldrig. Skulle han säga till mig att han tyckte jag tvättat fel eller dammsugit otillräckligt skulle jag bara be honom göra det själv…

Den som har tid gör oftast det som behövs, och blir det liggandes så är det så. Vi är inga lortgrisar, men inte heller några pedanter där saker måste stå på millimetern. Är kök och bad rent så är vi båda nöjda.

Kan lägga till att när vi väl bråkar så är det ordentligt :sweat_smile: handlar då oftast om att jag vill göra saker tillsammans som familj medan gubben har egna planer…

1 gillning

Fick en liknande bild i huvudet :sweat_smile::

Kollegan till @Tjocksteffe ?

Tror ärligt talat att väldigt många bråkar om den punkten, men detta är nog inte rätt forum att outa sådana problem på, det skriver man nog isåfall på flashback :rofl:

Vi varken tjafsar eller bråkar. Är samspelta och tänker ungefär lika.
Vi bor bra och billigt istället för att vräka på i ett alldeles för stort hus. Man slipper då en stor utlösande faktor till många bråk. Ekonomiska problem kan starta mycket som ingen vill.
Det handlar även om att ge och ta. Inte bara det ena

Låter dock väldigt platoniskt.

Att komma bra överens behöver inte utesluta någonting. Tvärt om

Kärlek är viktigast i ett förhållande.

Känner igen mig väldigt mycket i detta. Jag har med tiden också insett att mina krav på hur saker ska göras inte behöver stämma med min sambos. Är det viktigt hur mina kläder är vikta får jag helt enkelt justera detta själv eller göra det från början. Är det viktigt att diskhon är kliniskt ren så får jag städa ur den. Det är ofta så extremt små bekymmer att jag inte tycker sakerna är värda att lyfta till diskussion.

Det är helt enkelt OK att ha olika krav om småsaker men då får man också själv ansvara för detta eller lära sig leva med “problemet”. Har man de stora sakerna på plats där man har en gemensam syn är de små sakerna alldeles för små att tjafsa om. Tror det sänker relationen mer än att lyfta den.

Just insikten att jag själv kan påverka vad jag ska låta mig själv bli irriterad över har hjälpt mig släppa sådana saker med tiden. Den långa listan av vad jag uppskattar med henne är så mycket större och längre så att de små sakerna ens ska få ta plats. :slight_smile:

7 gillningar

-Jag har guldfiskminne och glömmer allt vi bokar med vänner o familj och hon kommer ihåg allt, blir irritation ofta. Lösningen är att jag har kalender i mobilen men med allt som händer i vardagen så kan vissa saker missas att läggas in.
-Vi tänker på olika sätt. Jag tänker logiskt och hon tänker känslomässigt. Krockar ofta. Jag blir irriterad för att hon inte förstår vad jag säger och hon blir irriterad för att jag inte kan förklara.
-Jag kan bara göra en sak åt gången. Så tittar jag på t ex på TV, eller laddar diskmaskinen (tetris) eller något annat som kräver uppmärksamhet o hon frågar mig saker så kan det hända att jag svarar på något omedvetet, väldigt jobbigt för bägge parter. Nu efter vårt första barn så tycker jag inte längre att hon är duktig på att göra 2 saker samtidigt heller så nu förstår jag hennes irritation :smiley:

3 gillningar

Kanske befogat då…

Exakt samma här.

Största tjafset är nog tvätten. Jag misslyckas alltid och tvättar fel färger med varandra så jag har gett upp och försöker göra andra sysslor istället. T ex klipper jag gräset hela sommaren, skottar på vintern etc vilket hon inte gör.

1 gillning

Förstår henne, det är ju bara lättja att inte “kunna” skilja på färger.

1 gillning