Vad tjafsar ni om i ditt förhållande?

Olika syn på städning och vem som gör mest i hemmet. Lösning; Mer städning.
Skönt med “små problem” i alla fall även om de förstoras vid tjafs.

Känner igen det här. Jag har blivit fråntagen tvätttjänsten och pekad med hela handen åt något annat håll.
Detta dessutom med bara 3 tvätthögar, 30°-färg, 30°-vit, 60°-färg. Så man hade kunnat tro att det inte skulle vara så farligt. Men tydligen så är det något som felar. :man_shrugging: tror det var vikningen som var problemet :stuck_out_tongue:
(Edit: 30°C-vit är dessutom mitt egna “påhitt” och damen tvättar typ aldrig 60°C då damkläder verkar vara idiotiskt byggda och inte klaras av att tvättas på riktigt. Då är sambon dessutom inte ens en sådan med massa “tjej”-kläder.)
Jag diskar, det verkar vara väldigt svårt för min respektive.

2 gillningar

Jag har aldrig färgsorterat :joy: Ligger det i tvättkorgen så hamnar allt i samma maskin!

Många som tjafsar över städning märker jag. Jag tror det beror på samma anledning som hos oss, att man har olika förväntningar/krav på hur städningen ska utföras.

Jag har t.ex lägre krav på hur städningen ska göras eller slutresultatet samt frekvensen. Min fru har högre krav samt att det ska göras på ett visst sätt. Då kan jag tycka det är mer rimligt att hon tar mer städning. Jag städar kanske 3 dagar i veckan och hon de övriga 4 samt ibland även på mina dagar trots att jag städat :joy:

Jag har å andra sidan mycket högre krav på maten vi lagar och äter. Hon har inga som helst krav på hur maten ska vara, eller kryddning eller upplägg, konsistensen, al dente eller överkokt, eller rå spelar ingen roll för henne. Då blir det naturligt att jag lagar maten eftersom jag tycker hennes matlagning är kass :joy: jag står för maten åtminstone 28 dagar per månad.

Saker o ting är olika viktigt för oss helt enkelt.

2 gillningar

En tvättmaskin där man kan blanda all tvätt och få ett bra resultat är väl inte för mycket begärt i AI-hypens tidevarv ?

Du tänker att den borde scanna av alla kläder och automatiskt göra en bedömning vilket tvättprogram den ska köra? :wink: (insert olämpligt skämt om att man här beskriver en fru :joy: :exploding_head: :point_left: )
Kasta ur de kläder som blir rena så de smutsiga får mer plats? Torka och vika dem på samma gång? :wink:

1 gillning

OT: Varför inte, har börjat komma QR-koder i kläder där man kommer åt tvättråden om man scannar. :joy:

OnT: Efter 20+ år så är det väl sällan några större bråk, mest småtjafs om hur hushållssysslor utförs (åt bägge håll) och att jag saknar “filter” emellanåt (stressad eller arg) (har garanterat en diagnos även om jag aldrig valt att diagnosticera mig hos sjukvården). Ekonomi hade vi kunnat tjafsa om men jag låter frun spendera och hon får dåligt samvete emellanåt när det blivit för mycket så jag låter det där självreglera sig (vi har råd).

Finns faktiskt sånna här lösningar inom vården. Kläder som används i en del sjukhus har en RFID-tag (eller liknande) insydda. Så för att få nytt klädesplagg måste man checkar ut den, å senare måste man lämna tillbaka dem (så det ej blir något svinn). Då vet maskineriet om när du tog ut den, hur länge du haft den, var du tog ut den och var du lämnade den. Vilken tunna den landat i samt vilken firma som tvättar den kommer därtill.
Så att slänga in information om att TAG1234 är av bomull och skall tvättas i 60°C tror jag redan är integrerat.

Det finns sådana där tvättlappar man slänger i som ska göra det möjligt att blanda färger. :nerd_face:

1 gillning

När denna maskin finns så hänger jag på låset.

För att lära sig färgsortera krävs inte att man är den skarpaste kniven i lådan, utan det handlar om en icke-vilja att lära sig/nonchalans (om jag nu ska vara tuff). .:wink: Om frugan din läste detta så skulle jag nog råda henne att blanda dina kläder hej vilt nästa gång i tvättmaskinen, så skulle du nog lära dig snabbare än kvickt. :star_struck: A-kursen är att sortera ljust och mörkt för sig (och inkludera färger med det mörka).

Men samtidigt är det väl så att om uppdelningen fungerar för er, stjärna! Jag skulle tycka det var trevligt att komma till dukat bord, men god mat och gärna ta tvätten.

1 gillning

Jag blandar mina kläder också. Hon blandar också. Ingen av oss färgsorterar. Vi kör allting samtidigt oavsett vad det är för något. Så det är inget som bara jag gör, utan något vi båda gör och är överens om :slight_smile: Nu har vi förvisso mestadels mörka eller färgade kläder på oss. Nästan aldrig något vitt eller väldigt ljust.

Underbart! Såg annars framför mig familjen rosa/grå. :grin::joy:

1 gillning

Det där intelligenta kylskåpet som det pratades om för 20 år sedan lyser fortfarande med sin frånvaro.

Alltså… känns lite förlegat? Dumt att blanda nya rosa/röda kläder med vita linnen. Men ALLA våra kläder som inte är kritvita körs i samma tvätt. Har inget som är grått eller rosa.
(En gång kördes det en tvätt med ett nytt plagg med handdukstvätten 60°, då fick vi några rosa kökshanddukar)

2 gillningar

Väldigt OT - men samma här! Har aldrig sorterat på något vis. Tvättstugans Robinson-Eldprov; klarar inte plaggen det är de i fel hushåll.

Förutom sånt som åker på kemtvätt. :sweat_smile:

1 gillning

Precis så tänker vi också! Av samma anledning skulle jag aldrig få för mig att köpa porslin som ej tål diskmaskin.

2 gillningar

Jag frågade frun och tydligen färgsorterar vi lite här

4 gillningar

Tjafsar väldigt lite. Någon gång har vi t.o.m. pratat om hur lyckligt lottade vi är som bråkar så lite. Jag kan inte komma på en enda gång då vi haft det dåligt på fem år. Både hon och jag kan bråka med kollegor eller andra familjemedlemmar, men just hemma så är vi antingen väldigt synkade eller så kommunicerar vi eventuella problem i god tid innan känslorna tar över. Vi pratar om sådant som kan leda till missförstånd. Är jag distraherad eller frustrerad över något så sägar jag det till henne så att hon inte tror att det är pga henne.

Vi har snackat om ekonomi, städning, disk, tvätt husdrömmar, karriär, fritidsambitioner, drömmar, renoveringar, fordon, framtidsplaner, barnuppfostran, samboavtal, giftermål. I stort sett använder vi varandra som ett stöd i vardagen och umgänge. Antagligen har vi båda hyffsad självinsikt, tolerans och kommunikativ förmåga. Som singel sökte jag aktivt efter någon som inte levde för drama och konflikter. Det kan ju ha bidragit till lugnet också.

8 gillningar

Hen hänger aldrig bilnycklarna i nyckelskåpet. (som hen ville att jag skulle sätta upp)
Hen stänger aldrig öppnade saker, ex skruvar på lock på burkar, stänger toalocket osv.
Är kupevärmaren igång i bilen måste jag hänga sladden så det inte går att öppna dörren utan att se den, annars kör hen iväg utan att ta ur den.
Hen lägger aldrig tillbaka saker på sin plats så när man behöver pincett, skruvmejsel, ja vad som helst så finns den inte där utan man måste lägga tid på att leta efter det. Så saker som skulle ta 20 sekunder att fixa tar istället 20 minuter. (Här försöker jag ha en extra uppsättning av saker som jag gömmer bland mina grejer så jag slipper detta bortkastande av tid.)

Jag har börjat acceptera det och fixar det åt hen så mycket som möjligt. Jag är ju sämre på att typ städa m.m. så låter det gå jämt ut. Hen har slutat klaga på mig på den punkten så jag försöker sluta klaga på hen.

Men nog är det irriterande när man ska åka iväg o man ofta måste leta bilnycklar, där hen bara behöver ta en från nyckelskåpet då jag alltid hänger tillbaka dom där…

4 gillningar

Nycklar är standard. :rofl: Har alltid hängt mina på kroken i hallen sen urminnes tider. Aldrig tappat bort. Sambon tappar bort, lägger på olika ställen. -Har du sett min nyckel? Så pekar man på den lediga kroken i hallen. Använd denna. :laughing: Speciellt när man kommer in och går förbi

1 gillning