Jag tycker det låter som en bra lön när du är så pass ny på arbetsmarknaden.
Jag har hoppat runt på lite olika jobb sedan jag tog min Masterexamen i fysik januari 2017:
Mer eller mindre arbetslös, visste inte hur jag skulle marknadsföra mig (1.5 år)
Revisionsassistent 23k (Lund) (6mån)
Accountant sedan Engineer 35k (Fintechbolag i Sthml)
Efter ca 1 år som Engineer 40k + RSUs värda ca 1k (Detta va slutet på 2020)
40k som BI Developer (techbolag i Skåne) (1.5 år, men utvecklades inte så mkt här)
IT Konsult ca 41k (32k fast lön) (Skåne). (nivå 3/3 som junior). Lär levla till senior efter sommaren och få kanske 5k mer i lön tror jag.
Ingen examen. Jobbar på produktbolag i Stockholm, snart 2 års erfarenhet. Ingångslön 43k, idag är det runt 56k. Förväntar en 5-10% ökning i september/oktober också.
Hijackar tråden lite här. Eftersom alla(?) i denna tråd bör vara inom IT branschen. På sitt CV när man ska söka jobb inom IT som t.ex DevOps eller Data Engineer - är det en för eller nackdel att skriva med ”datorspel” eller dylikt som intresse i slutet av sitt cv? Var väldigt tabu förr men nu vet jag inte hur det ser ut längre.
Det är exceptionellt ovanligt att någon överhuvudtaget läser mer än den första fjärdedelen av första sidan av CV:t. Har du kommit så långt att någon läser hela rasket ända till botten så är det troligen därför att hen förbereder sig för att intervjua dig. Då har CV:t redan gjort sitt jobb och spelar ingen större roll längre annat än som utgångspunkt för intervjun. Men skriv inte fritidsintressen överhuvudtaget, det är inte relevant, ingen bryr sig och även om någon skulle läsa det så är det ytterst osannolikt att det ger utslag till din fördel.
Ett bra CV för en utvecklare är kort och specifikt. Är det mer än en sida är det nog egentligen för långt. All arbetslivserfarenhet måste i alla fall vara på första sidan, om du har många tidigare jobb kan utbildningar och certifieringar få hamna på andra sidan. Det nålsöga du försöker komma igenom med CV:t (rekryterare/personalavdelning) kan absolut ingenting om det du håller på med och har hundratals CV:n att sålla bland; de kollar enbart på nyckelord, år erfarenhet och eventuella prestigefyllda företagsnamn bland tidigare arbetsgivare. Står det i annonsen att de söker en data engineer, då ska det stå på ditt CV högst upp direkt under eller brevid ditt namn att du kallar dig för data engineer. Annars är risken stor att du försvinner redan där. Matchar inte första tre meningarna deras profil hamnar CV:t med stor sannolikhet i papperskorgen direkt.
Kommer du förbi detta såll så kan du möjligen få någon på rätt avdelning att titta, och då gäller det att det står nåt intressant på första halvan av första sidan ungefär, något som får dig att stå ut från mängden. Fritidsintressen gör det inte. Skriv specfika grejer du levererat; på gränsen till skryt om dem. Inte typ “jobbade med stora MSSQL-databaser”, nämn projekt och vad du levererade. Gärna siffror om du har dem, typ “optimerade söktjänsten och minskade driftskostnaderna med 10%”. Arbetsplatser som är mer än 6-7 år gamla behöver du inte nämna med mer än en mening.
Citat 56k låter väldigt högt om det bara är två års erfarenhet av utveckling över lag
Jag håller med. I min uppfattning så finns det ungefär 4-5 olika etablerade (icke-startup) produktbolag som betalar den lönen till nyexade/folk som har så lite erfarenhet som jag. Jag har intervjuat hos andra företag och alla tyckte att mitt löneanspråk va för högt och att de inte ville matcha lönen jag har idag.
63k på nuvarande uppdrag. Kör ett 80/20 upplägg och de är bästa valet jag gjort.
Klart driva helt eget hade varit mer förmånligt men detta är en grym brygga mellan fast lön till egen konsult.
Kan ta förmånsbil, köpa vilken dator o telefon jag vill, vara i längre perioder och leva på bufferten etc.
Enda nackdelen är väl att de är en högre risk om man inte skulle landa i ett uppdrag på längre tid men inget jag har varit med om som konsult i flera år.
Förra året gick jag in som trainee på ett av de 4 stora konsult bolagen inom cloud. Och då SAP utveckling +azure
Jag bor i en storstad, är 30 år och har en datavetenskaplig examen
Ingångslön 35500kr
Och idag har jag 37500kr.
Har fått flera erbjudanden om 44.000 och mer eftersom SAP är ett växande yrke.
Du får väga 3000 kronor/tim mot hur mycket livskvalitet du förlorar på att jobba med SAP…
Skämt åsido så finns det nog en hel del trösklar som gör det svårt att slå sig in på konsultmarknaden för såna där enterprise-system, brukar ju krävas certifieringar mm. Kunderna är ofta också såna jätteföretag som är svåra att ha att göra med som småföretagare, väldigt mycket pappersexercis och långa upphandlingar och ramavtal osv.
No shit, jag är absolut ingen sap person men var tvungen att kvalitetskontrollera en massa sap ABAP kod en gång och i samband med det lära mig lite, blev faktiskt fascinerad.
Man får nog även väga in antalet debiterbara timmar liksom hur många icke debiterbara det är och vad kostnaden är för att producera dom. Vet inget om just SAP konsulter men ofta behöver inte en hög timpeng automatiskt innebära en lika hög vinstmarginal.