Jag tackar nej till alla test. Vill de då inte gå vidare är det deras förlust. Ett bra sätt att sålla bort dåliga företag.
Logik, IQ eller personlighetstest kan jag förstå, men finns det (bra) företag som inte gör någon slags teknisk intervju eller programmeringstest? Är inte det också en röd flagg, om intervjuprocessen är alldeles för enkel? Det betyder ju att företaget inte har kompetensen att utvärdera teknisk kunskap, eller bryr sig om vilka de anställer, vilket även inkluderar ens framtida kollegor.
Tycker jag inte alls. Man har utbildning, man har arbetslivserfarenhet, man har referenser, man intervjuas sjuttielva gånger och sen är det inte eller ovanligt att de propsar på provanställning. Hur mycket hängslen och livrem ska de ha på min bekostnad? Snacka om kontrollbehov. Vi som söker jobb skulle framstå som sjukt besvärliga om vi hade samma krav på arbetsgivaren. Flera referenser på folk som jobbar där och tidigare jobbat där, en massa tester som kommande chef ska göra för att det ska kännas bra. Vi som söker jobb kastar oss rakt in i det okända och tar en risk att det blir skit. Arbetsgivare däremot ska sitta på alla korten på min bekostnad. Nej tack till den inställningen!
Här håller jag med, arbetsgivaren får faktiskt välja mellan att ha en lång intervjuprocess med tester, eller begära referenser och/eller provanställning, inte hela kalaset vid varje anställning.
Säger inte att du inte har en poäng, för det har du. Men kom ihåg att det är asymmetriska rättigheter för en anställd vs ett företag i Sverige. Du kan när som helst välja att säga upp dig utan att behöva ge någon som helst motivering gentemot arbetsgivaren (rent formellt). Arbetsgivaren har inte alls samma frihet att avsluta anställningen av valfria orsaker. Kanske man därmed kan acceptera att arbetsgivarna ”kör sitt race” kring dessa bitar, åtminstone till en viss gräns?
Arbetsgivarna verkar inte ha några större problem med att göra sig av med folk. Har varit med om att det sagts upp hejvilt på diverse arbetsplatser trots att det är folk som vill vara kvar. Det verkar finnas en hel palett av möjligheter för arbetsgivaren att ta till: arbetsbrist, flytt av arbetsplats till annan ort, omplacera personer och ge dem oattraktiva arbetsuppgifter, lönesänkningar osv. Vanligast är nog att köpa ut folk genom nåt risigt erbjudande. I princip alla verkar gå med på det. Antar att man inte tycker det är så kul att klamra sig fast vid en arbetsgivare som uppenbarligen inte vill ha en där. Men visst… Teoretiskt är det väl möjligt att någon sinnessjuk rackare vägrar packa och gå. Det är nog svårt att komma åt dessa men bästa sättet torde vara referenser.
Betalar man 3000 kronor i timmen för en SAP-konsult ska man fan ha sparken. De allra flesta konsulter kostar under hälften av det.
100k med 13 års erfarenhet.
Men då är jag egenkonsult så har både lön och utdelning (AB).
Jag håller med.
Hur såg din resa ut? Hoppade du runt mellan olika projekt och breddade dig i T-form… För att sedan nischa dig mot någon it kompetens som egenföretagare?
Här är den lata beskrivningen av min resa
Jim Brännlund - Burn IT AB | LinkedIn
Har du specifika frågar så svarar jag gärna, men vi kan ta det i PM för att inte spamma tråden.
Att jag blev frilanskonsult är lite av en slump. Jag hade ett kontrakt med en amerikansk firma som inte kunde betala ut en svensk lön, så det enda alternativet var att fakturera från egen firma.
Du kan ju sluta hur du vill men man kan ju inte spark någon hur som helst så lite dumt argument.
Men visst är de onödigt mycket.
Ta en vanlig intervju, sen en teknisk.
Man kan inte skitsnacka sig runt arkitektur.
Dax för en ny tråd! Snart lönerevision ![]()
Nu är det 2024 men 5 år som utvecklare och 40 100 kr /månad i malmö
Fyller på för 2024.
Ålder 25-30.
5 års erfarenhet i arbetslivet.
Kommun med färre än 100k invånare.
50.000kr/mån.
Mer eller mindre fullstack, men bäst på backend och lösningar.
Jag hade kunnat ha högre lön, men jag har varit för bekväm.
Känner att jag tappat greppet om vad en bra lön är. 50 känns som ingenting, 70 hade varit fränt för att kunna hänga på reddit, men samtidigt är 70 ingenting mot 100. Tittar man på USA hade väl 300 varit något, men samtidigt är 300 ingenting mot storfräsarna på häftiga banker som håvar in över en miljon i månaden.
Fyller på jag med.
28 år
3 års erfarenhet
47.000kr/mån
Data engineer inom cloud på storbank i Stockholm.
Känner samma som du. Det finns liksom inget tak ![]()
2024
62,000
Tech Lead, fullstack
Anställd på ett stort företag
5,5 års erfarenhet
Malmö