Absolut men väldigt beroende av vilken skill ![]()
Ni som tränar på gym. Har ni anlitat en PT för att få hjälp med rätt teknik etc?
- Ja
- Nej
De stora basövningarna kommer man långt med. Såsom Marklyft, Knäböj, Axelpress, Chins, Rodd och Bänkpress ![]()
Ja - får man med höftfällning, benböjning, dragövning och pressövning så täcker man in det mesta.
Chins är det inte många som orkar göra. Själv är jag för tillfället lite för dåligt tränad och väger några kilo för mycket för att orka mer än 1-2 chins. Haft ett dåligt år träningsmässigt men är på rätt väg igen, form är verkligen en färskvara.
Ser många som håller på med gummiband o sånt - inget fel med det men för egen del tycker jag det blir en konstig känsla belastningsmässigt så jag kör latsdrag.
Du gör helt rätt att i köra latsdrag som ersättning för chins. Du kan ju påbörja övningen med 1-2 chins och sen övergå till latsdrag. Med tiden kan du ersätta latsdragen med chins.
Fördelen med chins är att du får med hela kroppen i övningen. Magen/bålen får jobba för att stabilisera, vilket är bra. Ha det som mål ![]()
Sommartid tränar jag i hemmagym. Just nu håller jag på att gå ner i vikt så jag har lagt ner mina mål i dom tre stora. Det är så svårt att se några framsteg i dessa när man ligger på kaloriunderskott och det blir så negativt med träningen då.
Nu kör jag istället discotträning. Dvs högreps i biceps triceps axlar o bröst. Försöker få ihop tio set i veckan på varje muskel.
Vintertid kör jag crossfit och kör helt enkelt det som serveras på passen. Dvs mycket varierat.
Vill man lära sig göra chins/pullups trots att man är en blekfet gubbe i 40årsåldern med fetma grad 1 på bmiskalan så rekommenderar jag varken gummiband eller latsdrag. Istället gör man chins/pullups närmare marken så man kan hjälpa till med benen under hela vägen upp och ner, men bara så mycket man behöver. Dvs sätt en stång i ett rack i en höjd där rumpan nästan når golvet när armarna är i utsträckt läge och ha benen lite framför och hjälp till med dom. Så börjande jag och nu kan jag göra 3-4 några riktiga chins/pullups trots att min vikt är 100+.
Chins är en riktigt bra överkroppsövning.
För tillfället är det inget jag siktar på att göra - är i 50-årsålder och har efter ett par dåliga träningsår lite att jobba med.
Prio nu är att köra 2 helkroppspass i veckan samt att löpträna 2-4 ggr i veckan för att komma tilbaks till en form så man kan ut och springa 10-15km och det känns lätt.
När jag väl kommit dit kanske jag jobbar med chins.
Jag har tidigare kört excentriska chins - hoppar upp och bromsar ner. Tycker det gett bra effekt.
Tillsammans med latsdrag har jag jobbat upp så jag orkat 5-6 chins men det är som sagt några 0r sedan…
Har inget direkt program, försöker köra några pass i veckan lite blandat, men i huvudsak följande övningar:
Bänkpress
Chins
Stående rodd
Situps
Utfall
Bencurl
Lättare knäböj
Bicepscurl
Tricepsdrag
Rygglyft.
Lite roddmaskin och cykel ibland.
Är 48 så insett att personbästans tid är förbi, utan nu håller jag mest igång.
Jag tränar dagligen men gymmet går jag bara till för att kunna köra de övningar som är svåra hemma, och då blir det Helkropp med basövningar, inga discomuskler eller maskiner.
- marklyft
- chins
- bänkpress
- knäböj
- axelpress
- skivstångsrodd
2 ggr/vecka.
Äh vafan, jag träffa en 78 åring på gymmet som sa att han har som mål att klara en pullup då han fyller 80
ålder är en siffra, de sitter mellan öronen
Försöker hålla det så enkelt som möjligt. På gymmet kör jag:
*marklyft (både vanliga och raka)
*hip-thrusters
*benpress
*kabelrodd
*enarmsrodd
*lastdrag
2ggr/vecka. Tyvärr inga pressövningar pga axelskada.
Hemma kör jag diverse core-övningar, rörlighetsträning och daglig rehab för axel/skuldra med gummiband
Springer också 6 km 2ggr/vecka i kuperad terräng.
Är 40+ men tror ändå att jag har mitt starkaste jag i framtiden.
Om man har svårt med pressövningar pga axelproblem, så är ett tips att köra farmerswalk.
Farmerswalk tränar hela axelpartiet utan att behöva pressa upp något. ![]()
Är väl mer motivation att träna så hårt som behövs att komma upp på den nivån igen
Men gör 15-16 chins och väger 90kg, så det går väl anses vara helt ok fortfarande.
Jag är också 40+ och ljuger också för mig själv. ![]()
Nej men ärligt talat, när jag var 20 vägde jag 75 kg och lyfte >100 kg i bänk samtidigt som jag klarade att springa milen på ca 36 min. Jag tävlade på elitnivå i en fysiskt krävande sport.
Numera får man ju vara glad om träningen kan stoppa köttets förfall någorlunda. Jag ser jämnåriga flåsa när de går i trappor eller gnälla över ryggont. Själv gråter jag bara lite inombords när jag inser att jag behöver minst dubbla vilan mellan styrkepassen idag om inte jag ska gå sönder.
Tack för tipset! Var tvungen att googla och övningen ser både rolig och användbar ut. Det är alltid bra att kunna bära på tunga saker ![]()
Jag uppdatera också schemat och la till farmer walk på konditionsdan. Körde första gången idag me trapbar lastat me 80kg och kändes riktigt bra ![]()
Imponerande schema (och kul med BJJ)! Hur mycket tid lägger du i veckan på allt detta? Inklusive transport och tvagning låter det som att du närmar dig en heltidstjänst med motion ![]()
Har tränat i över 10 år och kan säga att från min erfarenhet handlar det mycket mer om vad du äter än vad du tränar.
Kör du igenom hela kroppen två gånger varje vecka och äter mycket protein varje dag och kanske springer 2 gånger i veckan också kommer du känna dig pigg, frisk och se jävligt bra ut.
Det svåra är ofta maten och att faktiskt göra träningen. Problemet är extremt sällan vilka övningar man utför.
Äter då jag är hungrig. Är de fel taktik eller? ![]()
Ifall du ska gå ner i vikt behöver du äta mindre och vill du gå upp i vikt behöver du äta mer, så enkelt är det, men det är väldigt svårt att göra för de flesta i verkligheten, inklusive för mig såklart.
Sen spelar det väldigt, otroligt, extremt mycket roll VAD du äter och dricker. Skippa socker och alkohol och ät mycket varierat och laga maten själv, drick bara vatten, ät stora mängder protein men också fett och kolhydrater behöver kroppen, sen alla mineraler och vitaminer.