Jag menar att du hamnat i precis den där komplexiteten som man hamnar i när man börjar jobba med sin hobby eller övergår till att försöka tjäna pengar på sin hobby. Vi har trådar i forumet med hundratals postningar som gräver i detta och riskerna med det.
Du har antagligen en ganska stark inre kompass som säger vilken nivå av kvalité du vill hålla på RT och de kommersiella kraven pockar hela tiden på att du borde göra på ett annat sätt och avsevärt sänka kvalitén för att kunna tjäna pengar på det. Inte nog med att du har en intern kompass för det, du har dessutom ett gäng följare som alla checkar dig och påpekar när de tycker du hamnat snett jämfört med vad de tror att RT är och vad du står för. Kritiken baseras ibland på vad du gjort tidigare när du gått mer på din kvalitetskänsla, men ibland också bara på att folk är annorlunda och vill ha olika saker av dig.
Det är samma sellout-diskussion som många indieband och andra artister hamnar i när de slår igenom kommersiellt. Många tidigare följare tappas antagligen, och nya följare kommer till som tycker det nya är normalläget.
Så frågan är ju vad du själv tycker är en sellout, och hur mycket du kan ge efter för din egen kvalitetskänsla och moral när det gäller att cachea in på det som du tidigare kanske mer gjort “för att det är kul/intressant” än för att tjäna pengarna.
Fokuserar man på penga-delen i stället för hobbydelen så är det risk att man hamnar i en Enshittification-cycle där det kanske går att få in pengarna, men ingen är ändå nöjd.
Fokuserar man på hobby/kvalitets-delen så går det kanske inte att få ekonomi i det.
Vi hamnar tillbaka på en av dina favorit-frågor: hur får vi båda? Som du säkert vet är jag skeptisk till den iden–jag tror på att fokusera och se till att man åtminstone får en grej, i stället för att riskera att tappa båda.
För mig ramlar hela det här ner i problematiken med integrerad reklam. Det finns oerhört många fällor med den, och trots att den är det som ger mest pengar så anser jag den bör undvikas. Gör inte avsnitt där en sponsrad gäst säljer sina grejer om det inte är stor matchning med din egen filosofi. Det kommer alltid upplevas som falskt och trigga sellout-diskussioner som jag tycker det borde vara extremt svårt att försvara sig mot. När det inte matchar RT-filosofin, gör det som vanlig reklam i stället. Ha avskiljare i avsnittet och gör en reklam-break, ha en annan uppläsare av reklamen så det inte är din röst och din trovärdighet och ditt renommé som backar reklamen. Det går att bredda reklamen oerhört mycket då, och det är tydligt att du inte är avsändaren.
Jag tycker samma på forumet och sajten. Breddad reklam kan tillåtas. Jag vet att du t ex sagt att du inte vill släppa in reklam för kreditkorten. Varför inte? Gör det tydligt att någon annan är avsändaren bara, att det är reklam som infogats i sajten. Så länge det inte är olagligheter/scams/rent omoraliska grejer så är det bara reklam. Internet är fullt av det för att det är så internet funkar.