Vad väckte ditt intresse att börja spara och investera?

Jag tror jag har en ganska annorlunda ingång än många andra här. Jag kände ingen alls som höll på med aktier men brukade ibland fundera på hur de där siffrorna som rullade i botten på ekonominyheterna fungerade.

År 2004 hade jag tömt mina besparingar på en 6 månaders Australienresa och det var dags att skaffa internetbank. Därifrån klickade jag in mig på börsen och bestämde mig för att köpa något. Det blev Raysearch Laboritories och jag gjorde +11 % på en dag. Jag blev helt såld direkt. Att jag inte hade några besparingar kvar spelade ingen roll. Nu skulle a-kassan in på börsen för att vid slutet av varje månad åka ut igen så man kunde täcka hyran och andra kostnader.

För mig handlade inte börsen om pengar eller besparingar alls. Det var en helt ny och spännande värld där jag läste på allt vad jag kunde. Jag blev oerhört fascinerad över hur man långsamt började förstå hur världen egentligen satt ihop. Hur exempelvis en sprängning av en oljepipeline i Nigeria genom en mycket komplicerad kedja kunde påverka priset på ägg i lokala ICA-butiken.

Som mest aktiv blev jag under finanskrisen -08. Jag spenderade tidig morgon på börsen och stannade ibland kvar på jobbet sent på kvällen så man kunde trejda de amerikanska börserna. Det var svettigt att se hur alla ens besparingar rördes upp och ned för varje index tick. TV-tittandet byttes ut mot graftittande och gick man upp på natten för toalettbesök så åkte laptopskärmen upp för att kika på hur de asiatiska indexen gick. Förstår du dig inte på den här känslan så tänk dig hur en sportintresserad skulle reagera om OS enbart utspelades en gång per livstid. 2008 såg nämligen ut att bli en upprepning av 1929 när det var som värst och det kändes både som ett privilegium och skrämmande att få uppleva det. När börsen gick under 50% för året skrev vi finanshistoria och slog både världskrigen och Kreugerkraschen. Hur som helst. :slight_smile:

Så klart gjorde man alla misstag under solen många gånger om men eftersom mitt mål aldrig var att bygga upp en långsiktig förmögenhet var det inte något jag reflekterade över. Börsen var kul och så var det med det. Att man hade ett fritidsintresse som resulterade i att man hade en buffert var bara en bonus.

År 2011 fick jag sälja av allt för att lägga pengarna på en startup tillsammans med 4 medgrundare. Det resulterade i en pause från börsen under något år. Bolaget gick tillslut i stöpet och eftersom jag bodde i en extremt dyr stad (London) där 25 000 kr gick till hyra och nästan lika mycket till dagis varje månad blev pengar lite av ett orosmoment. Kanske var det den känslan som med tiden fick mig att börja se börsen som något som behöver vara långsiktigt och mer passivt. Aktiesparandet började därmed gå från att mest vara nöje till något som behöver bli ett instrument för att skapa ekonomisk trygghet i livet.

I samband med att jag skulle sätta upp ett barnspar 2018 tänkte jag att barnen skulle få ett mer stabilt sparande där även fonder skulle få plats. Det var när jag började söka på fondsparande som jag första gången snubblade in på Rika Tillsammans. Jag tror jag var väldigt mottaglig för att förändra mitt eget sparande vid den här tiden och påverkades nog en del av hur @janbolmeson argumenterade för passivt och extremt brett sparande. Idag är nämligen mitt sparande väldigt brett och stundtals tråkigt. :wink: Det är så det ska vara med andra ord. Något som heller aldrig hade slagit mig var att starta upp flera konton med olika strategier. Jag håller mig till aktier personligen men kör en del fonder till barnen. Till skillnad från tidigare då jag ägde max 5 aktier åt gången, har jag inte ens koll på hur många jag har idag. Särskilt inte om man räknar in indirekt aktieägande (via investmentbolag). Nu får det ta tid där ränta-på-ränta får göra sin magi under lååång tid.

Oj, vad långt det här blev och dessutom är klockan mycket. Bäst att runda av här.

5 gillningar