Vad värdesätter du med ditt boende?

Du har missat brottsvågorna på landet där ligor åker runt och stjäl? Polisen finns inte på landet.

2 gillningar

I så fall finns det väl i princip ingenstans man kan bo… I vilket fall: om trygghet var den viktigaste variabeln så skulle inte så många välja att bo i storstan.

Vet inte om det är internets framfart eller vad det är idag som gör att jag själv inte upplever samma trygghet som i barndomen. Jag bor på samma ort som jag växte upp i och visst gnällde morsan lite när jag inte gick hem från skolan i 7-8 års åldern, utan följde med en kompis hem och inte hörde av mig.

Idag känner man lite panik om inte Yale-låset ger en pushnotis 20min efter att 11-åringen har slutat skolan för dagen eller om man inte kan kan se positionen i Google-appen. Men som sagt, om det är mer skit idag eller om det är våran 24/7-tillgång till uppdaterade nyheter som gör detta ska jag låta vara osagt.

Men överlag känns det ändå tryggt, och är väl anledningen till att jag bor där jag gör. För min egen skull har jag sällan upplevt otrygghet vart jag än har bott, och då har jag bott på riktigt skechy ställen med mycket pundare och annat löst folk.

Lite off topic:
Den funktionen ska tas bort har Google meddelat. Dvs följa andra på kartan. Vet dock inte om det även gäller familj.

Detsamma kan väl sägas om många andra parametrar också? Alltså att till exempel alla förutsatt att bostaden har ett pris de kan betala, att de flesta antagit att bostaden är inom rimligt avstånd från arbetsplatsen, att alla ville ha någonstans att ställa sängen, och så vidare.

Trivs med ytorna. 15 rum är nice så sett.

3 gillningar

Jag tror den heter family link, men det finns mängder av såna appar. Hade link360 innan men den laggade nått otroligt, trots att jag hade betalabbonnemang.

1 gillning

Jag skulle hävda att dina barns överlevnad trumfar kort pendlingsavstånd.

1 gillning

nickar instämmande

Där är jag av uppfattningen att det är 24/7-tillgången och onödig ängslighet som spökar.

Mina kids har fått leva mer som jag gjorde, fast med mobil när de var stora nog. Dvs, de fick veta om de inte hörde av sig om planerna ändrades. Men jag skulle aldrig i mitt liv övervaka dem med snapkarta eller annan hispig Big Brother-utrustning.

1 gillning

Nu kanske jag är korkad eller har läst slarvigt, men har någon hävdat motsatsen?

1 gillning

Alltså, syreinsläpp i bostaden trumfar allt. Detta kan ju dras in absurdum om man bara vill. :joy:

5 gillningar

I någon mening skulle jag nog hävda motsatsen, såtillvida att jag tror att tanken att en variabel skulle trumfa en annan är helt fel sätt att se på saken. För vore det så skulle väl alla föräldrar flytta till någon byhåla i Japan (eller var nu barn har högst överlevnadssannolikhet) och jobbpendla med Finnair.

Det glädjer mig att du anser att fysisk trygghet i Sverige idag är lika självklart som syre. Alla delar tyvärr inte den bilden, och jag skulle nog säga att den är kontraproduktiv eftersom den är inkorrekt och hindrar nödvändiga förändringar. Det finns betydande problem, om än mestadels i andra stadsdelar än där vi själva bor.

Det var inte det jag skrev.

Jag uppfattade att du satte argumentet att fysisk trygghet inte är en självklarhet i ett sammanhang med argumentet att det är farligt att inte ha syre i sitt hus?

Pga tryggheten. Lugnt och skönt, man kan gå ute mitt i natten utan att behöva vara orolig. Bor dessutom i ett område med mycket pensionärer.

Dessutom lagom stort (17.000 invånare i kommunen, 10.000 i tätorten), tåget till Malmö tar 30 min. Naturnära. En ort som är populär just nu, troligtvis pga bra pendlingsmöjligheter, så orten växer en del. Så förhoppningvis har jag gjort en bra affär :slightly_smiling_face:

1 gillning