Vågar man byta karriär och "börja om"?

Hej!

Jag känner igen den här typen av funderingar väl. Både från mitt arbete som psykolog på Arbetsförmedlingen och från andra jag mött genom åren. Det är en jobbig sits att känna att man är på fel plats, men samtidigt ha en vardag att få ihop och en framtid att ta hänsyn till.

Jag tror att många som står inför ett karriärbyte fastnar i vad de tror att de behöver för att må bra på jobbet, utan att egentligen ha en tydlig bild av sin faktiska potential och vilka arbetsförhållanden de fungerar bäst i. Många förlitar sig då på känsloresonemang istället. Problemet är att känslor är en rätt snurrig kompass – de påverkas av allt från dagsform till omgivningens förväntningar, vilket gör det svårt att navigera långsiktigt. Andra försöker “bara prova något annat” och hoppas att det ska passa bättre. Att skaffa erfarenheter är i sig bra, men strategin bakom öppnar upp för en lång lista med slumpmässiga faktorer, vilket kan göra resan onödigt skumpig.

Jag har det senaste ställt mig frågan om det går att ta fram en mer strukturerad analys baserad på vetenskapliga tester, för att ge sakliga och objektiva svar om ens styrkor, drivkrafter och arbetsstil. Tester är det bästa sättet vi har idag för att kartlägga hur vi fungerar i arbetslivet utan att fastna i subjektiva uppfattningar eller tillfälliga känslor. Jag är inte riktigt i hamn än, men tror jag kommit en bra bit på väg!

Skulle jag skissa på möjliga yrken utifrån din utbildningsbakgrund, praktiska förmåga och antaganden om att du är en social och vänlig prick (personlighetsdrag), och samtidigt ha chans till en lön i det högre skiktet, så tänker jag:

• Fastighetsförvaltare + fastighetsägare – Här jobbar du både praktiskt och ekonomiskt med att optimera lönsamhet och hyreskontrakt. Om du har kapital att investera i fastigheter, kan du på sikt kombinera en förvaltarroll med att driva egen verksamhet. Det är en klart styrka att vara social, vänlig och tillmötesgående mot hyresgästerna, vilket stämmer med bilden jag får av dig.
  • Transportledare – Eftersom du regelbundet gör karriär inom ekonomi, så bör du vara duktig på struktur och logik. Inom logistik kan du få en roll där du planerar och optimerar transporter, vilket kan vara ett bra steg om du trivdes i chaufförsyrket men vill utvecklas. Om du har en hög logisk förmåga, vilket din bakgrund indikerar, kan nog endast budbildförare riskera att upplevas ostimulerande i längden.
  • Egenföretagare inom installation – T.ex. solceller, smarta hem-lösningar. Om du är duktig på att läsa in dig på nya områden kan detta vara en snabb väg in i ett branschskifte utan lång utbildning. En social, vänlig och tillmötesgående personlighet i kombination med struktur och noggrannhet kan ingjuta förtroende hos kunden. Å andra sidan, kanske delar av branschen är lite för tuff och synisk i sin jargong för att du ska känna dig bekväm, men jag tänker att du som egenföretagare kan vara ett seriöst och tryggt alternativt till det.
  • Besiktningsman – Inom bygg, fordon eller brandskydd. Det är ett brett yrkesområde där lönen i början är lägre, men där du med rätt erfarenhet kan ta mer ansvar och klättra över tid.

PM:a mig om du vill att jag utvecklar något! :slight_smile: Allt gott! //Sarah

5 gillningar