Val av Hypotek/Bank vid FIRE

Jag har valt SBAB för Fire. Hade aldrig valt en bank där man behöver förhandla.

Det som är bra med SBAB är att man kan se i formulär direkt på deras sida vad lån kostar, ränta, gränser osv. När jag låste räntan för nästan två år sedan var det bara att logga in och klicka, klart på 30 sekunder (våndades i månader innan om beslutet dock :sweat_smile:). Man kan se exakt alla ränte/lås alternativ som gäller för en i inloggat läge.

2 gillningar

Ser du någon skillnad på Landshypotek och SBAB ur ett FIRE-perspektiv?

Har inte kollat närmare på Landshypotek, så kan tyvärr inte svara på det :slight_smile:

Eftersom Landshypotek i princip har alla typer av banktjänster är det tveksamt om man skall kalla den en nischbank.

Att betala 0.5 procent mer i Nordea bara för att Landshypotek eventuellt höjer räntan i framtiden är definitivt inget som jag skulle ha funderat över. Landshypotek är vana vid att deras kunder uppvisar låga inkomster. Lantbrukare brinner inte för att betala skatt direkt…

Nordea är numera en finländsk bank med huvudkontoret i Helsingfors. Personligen vill jag ha en svensk bank.

För säkerhets skull vill jag påpeka att jag är själv inte kund i Landshypotek och har aldrig varit det heller.

2 gillningar

Jag är i denna sitsen nu att förse mig med lämplig bank för ett liv utan inkomst framgent.
Om man tecknar sig för bindningstider på bolånet vet du om SBAB då tar kreditupplysningar när lånet löper ut och ny bindningstid ska väljas?
Eller får man bara en avisering om att bindningstiden snart löper ut och att man ska “kryssa” för ett nytt val?

Har läst i kommentar på forumet i annan relaterad tråd att banker numera årligen är skyldiga att ta en kreditupplysning på låntagaren.
Något du hört/vet?

Tiden som lånet löper (30-50 år) skiljer sig från räntebindningstiden. Jag tror inget särskilt händer när räntebindningstiden löper ut, man trillar bara över till 3-månadersränta.

Vad som händer när själva lånet löper ut (efter 30 år) är för mig oklart. Jag tror att man hamnar i en process som om man flyttar/tar nytt lån, dvs de tar kreditupplysning, kollar KALP och alla grejer, och kan neka att ge ett nytt lån om de vill. Men jag vet faktiskt inte. Kanske @Nestor kan svara på det?

1 gillning

Att banken skulle behöva lva ta en kreditupplysning varje år låter konstigt. Sköts lånet kan ju banken inte säga upp lånet.I så fall kommer du att få en kopia av densamma.

Se tråden:
Brukar man nekas abonnemang/kredit om man är rik men har 0 inkomst?
Där anger AXR lite mer från SBAB.

Bra fråga. Jag har jobbat i banker där bolånens löptid varit längre, så problemt har aldrig kommit upp… Plockade fram ett gammalt skuldebrev och där var löptiden 60 år.

I praktiken lär de flesta kanske lösa lånet och ta ett nytt om de behöver pengar och då börjar löptiden på nytt. Byter du bank blir det också så. Men visst, med enbart 30 års löptid lär det bli aktuellt då och då.

Jag har svårt att tro annat än att det behövs ett nytt kreditbeslut med UC, Kalp osv. Samtidigt rullar inflationen på, lär det knappast bli något problem för gemene man.

1 gillning

Registret över blancolån, betalningsanmärkningar, mm hos Upplysningscentralen UC, dateras upp fortlöpande, minst en gång per månad.

Jag har några kreditkort hos mina gamla banker (outnyttjade över månadsskifte). Jag har aldrig fått någon upplysning tagen av banken på grund av detta.

Vi pratar om det här, med SBABs text i årsbeskeded som utgångspunkt.

Så trots det AXR klippt in från SBAB om kreditprövning varje år så skulle du säga att har man väl tagit ett lån och sköter betalningar fläckfritt så ska man inte behöva vara orolig att banken kommer kontakta en och säga att vi ser att du/ni står utan inkomst här/för låg inkomst för att vara berättigade till bolånet?

Du kan vara helt lugn. Så länge du betalar låneavierna händer ingenting.

1 gillning

UC ägs av de fyra storbankerna SEB, SHB, Nordea och Swedbank samt Länsförsäkringar och Danske Bank. Det är kanske därför de måste gå denna väg.