Val av tjänstepension, fyller snart 25 år!

Hej,

Jag fyller snart 25 år och behöver där med välja hur min tjänstepension ska fördelas.

Jag tycker att jag överlag har bra koll på ekonomi men att just pensionen känns lite svårare och krångligare och skulle därmed vara tacksam för er hjälp.

Jag har ITP1 och funderar enligt följande:

Traditionell försäkring: Alecta ?

Fondförsäkring: SPP alternativt Länsförsäkringar ?

Tacksam för tips!

Det är ett populärt val :+1:

Flera här som valt Länsförsäkringar i senaste upphandlingen och bytt till 100% LF Global :+1:

2 gillningar

Tänk om jag var lika smart när jag var 25! :slight_smile:

Låter som bra val! Lycka till

6 gillningar

Tack för svaret :slight_smile:

Om jag går in på collectum och klickar på välj bolag för fondförsäkring så kan jag se ”Länsförsäkringar fondliv”

Men förstår inte riktigt vad det innebär.

När jag läser i andra trådar verkar det som att man i sin tur ska kunna välja t.ex Länsförsäkringar global etc. Men jag får endast fram ”Länsförsäkringar fondliv”

Något jag missat här ?:smiley: och något du @MattiasA90 vet ?

1 gillning

Du väljer Länsförsäkringar Fondliv hos din valcentral.

När du sen fått in första summan (eller det har registrerats, vet inte exakt hur det funkar när man är sprak ny) loggar du in hos Länsförsäkringar, väljer Pension, och väljer vilken fördelning du vill ha! :slight_smile:

4 gillningar

Länsförsäkringar fondliv är så företaget/försäkringsbolaget heter. Som du väljer på Collectum.

När du sen kommit i gång, det börjar komma in pengar, så logga in på Lansforsakringar.se och där kan du välja deras fond Länsförsäkringar Globalt Index.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Tack så hemskt mkt :smiley:

Och vad hade ni valt tror ni mellan SPP eller Länsförsäkringar ? Samt vilken fond/fördelning i sin tur ?
@JFB @Redibo

2 gillningar

Jag har haft en svår relation med SPP under många år så de undviker jag själv av den anledningen. LF gillar jag för det är ett ömsesidigt försäkringsbolag dvs som kund är man även ägare. Så är det inte med SPP. MEN båda har bra tjänstepensions erbjudande.

Småspararguiden landade i att föredra LF. De går också igenom om man ska ta deras ”entrelösning” (där pengarna hamnar om du inte gör något eget val av fond) eller gör en egen portfölj med tex 100% LF Global i en fråga på deras sajt. Se nedan. Det är nog väldig liknande svar du får här på RT.

Lycka till

3 gillningar

Superbra då vet jag lite mer :smiley:

Och för den traditionella försäkringen som jag väljer på collectum, i detta fall Alecta. Här behöver man då inte gå in efter och göra ett aktivt val av fördelning som man behöver med fondförsäkring ?

Utan det räcker att jag endast väljer Alecta som traditionell försäkring på collectum, och that’s it ?

1 gillning

Yep! Traditionell betyder att de förvaltar kapitalet. Man kan såklart logga in på Alecta.se när man känner för det och kolla hur kapitalet växer och premier som betalas in av arbetsgivaren. Precis som hos LF.

1 gillning

Superbra, då känns det som att jag har all info som behövs för att göra ett vettigt val :smiley:

Tack så hemskt mkt för er hjälp, ni är hjältar :smiley:

3 gillningar

När flytten har kommit igång så får man automatiskt ett konto som man kan logga in på. Du behöver inte skapa ett eget konto. Så har det åtminstone varit för mig när jag har flyttat runt tjänstepensioner till banker jag inte haft konton på tidigare.

3 gillningar

Hej! Jag undrar om det finns en risk om man har allt i LF global? Båda tjänstepension och privat pension. Tänk om LF går i konkurs, vad händer då? Jag frågar för att jag tänker att göra så, just nu har jag en blandning men föredrar LF global om risken är inte för hög :slight_smile:

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Det är ingenting jag hade oroat mig över. LF kommer inte gå i konkurs över en natt så om det skull uppdagas att det är på väg att gå åt pipan så kommer du förmodligen hinna flytta ändå tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Tack! Det är kul att vara här :slight_smile: Jag har lyssnat till rikatillsammans podcast i många år men har nyligen börjat läsa forumet.

Jag har hittat det här: Om du har aktier, fonder eller andra värdepapper hos ett finansiellt företag som går i konkurs ska du normalt få ut dina tillgångar . Ett finansiellt företag som äger egna värdepapper måste hålla isär dem från kundernas tillgångar. Därför har du så kallad separationsrätt i konkursen.

Investerarskydd | Konsumenternas.

Jag tror jag ska gå vidare med att byta från SPP till LF Fondliv och välja LF global. Tack igen för din åsikt.

1 gillning

Billiga breda indexfonder rekommenderas.