Om du frågar en korsikan är det nog så…
Aha, det förklar det plötsliga raset av USD/SEK och EUR/SEK imorse ![]()
Det här är anledningen till varför jag valutsäkrat hela min portfölj mot SEK i dagens läge. Helt plötsligt trycker Thedeen på köp/sälj knappen och portföljen rasar 10%, inte en risk jag vill lägga till utöver alla andra problem med Fed/ECB o.sv.
Jag hade ingen baktanke. Tycker bara att jämförelsen mellan CHF vs SEK är intressant eftersom utvecklingen till CHFs fördel är så extrem från år 1970 och framåt. CHF har trots allt ökat ca 10-12x i värde mot SEK sedan dess!
Vet inte exakt vad förklaringen är. Tänkbara faktorer är:
- Sverige har genomfört en hel del devalveringar vilket sänkt SEK.
- Sverige har haft en annan migrations- och integrationspolitik, med alla följdeffekter som det fått.
- Sverige har haft en annan skattepolitik (tex väldigt hög marginalskatt under vissa decennier).
- Sverige har inte haft samma möjlighet att “gömma undan kapital” (vilket du också påpekade).
- Vet inte om det finns andra faktorer?
Ser inte att Sverige och Schweiz hade så olika utgångsläge 1970, vilket var ungefär när CHF började dra ifrån SEK ordentligt. Så oavsett vilket är det ju intressant att fundera på hur läget i Sverige kunde ha varit nu om vi fattat andra (politiska) beslut från 1970 och framåt.
Hur då? Räknade på det för ett par år sedan och har för mig att det kostade mer.
Hur har du gått tillväga för att valutasäkra hela din portfölj?
Jag försökte valutasäkra delar av mina innehav för ett par år sedan men kom fram till att det blev för dyrt (dels i ren kostnad men även i uppbundna pengar). Och även Jan kom fram till samma sak.
En mer sannolik bild är väl att ganska många är ”mentalt låsta” vid att ”global indexfond är det bästa”, just för att det enligt finansiell teori förhåller sig så. Jag skulle inte bli förvånad om det dyker upp andra ”uppenbara case” när något annat än global indexfond kortsiktigt framstår som bättre. Reaktionen kommer med all sannolikhet bli likadan då.
Många i den här tråden behöver lyfta blicken och fundera över hela sin ekonomi. Jag själv har exempelvis:
- Lån i SEK
- Lön i SEK
- Dagliga inköp i SEK
men samtidigt:
- Fonder i USD
- Sällanköp i EUR/USD/XXX
Vad som är ‘bäst’ valutamässigt beror på fördelningen mellan dessa (och flera) poster.
På lång sikt bör det teoretiskt inte spela någon roll.
Finns såklart globala indexfonder som är valutasäkrade.
Exempel välkomnas
Kan googla vilken ETF som helst som följer ett valutasäkrat index. Finns massa valutasäkrade ETFer som följer MSCI world tex
På lång sikt är vi alla döda.
Just investeringar är väl en av få saker som är beständiga över generationer. Så förhoppningsvis är inte portföljen död.
I svenska kronor?
Ja men där blir massa courtage, spreadar, växlingsavgift och annat. Tänker mer på klassisk fond som handlas i SEk och har en rimligt låg avgift
Jag minns inte vart jag fick den siffran ifrån, tror jag hörde det med intervju som Jan hade med Captor fonder, har inte räknat på det.
Jag sitter i England och har väldigt lite koll på svenska produkter. Måste väl finnas nån med en svensk wealth manager här på forumet som kan förklara vilka produkter de använder för att hantera valutarisk för svenska kunder?
Eller så kan väl Jan diskutera detta med någon han jobbar med på Lysa.
Mig veterligen finns det ingen global indexfond som hedgar till SEK, men du får gärna presentera dom du vet om.
Verkar ju helt galet om så vore fallet med tanke på hur volatil sek är som valuta.
Jag har sökt med ljus och lykta efter en svensk valutasäkrad globalfond, jag har dock inte hittat någon än. Till och med pratat med ett fondbolag som var sugna på att starta en, men de trodde inte de skulle hinna innan kronan stärktes.
Stora pensionsbolag gör valutasäkringen in-house om jag förstår det rätt.