Valutarisk vid placering i exempelvis globala fonder, finns den?

Det stämmer, helt korrekt.

Jag tror det vissa inte fattar är att det gäller oavsett vad investeringen är. Även en investering i USD priset på guld, eller en dubbelnoterad akties USD pris påverkas på precis samma sätt.

Sedan finns så klart flera faktorer som påverkar, men valutarisken är exakt den som du beskrivit, och som fondförvaltare och andra beskriver på samma sätt.

Andra misstag verkar vara att man tror att inflations risken / påverkan av inflationen exakt negerar valutarisken. Det stämmer inte heller. Valutor påverkas av många fler saker än inflationen.

Det man utgår ifrån när man definierar valuta risk är hemvaluta. Dvs, det är den valuta man som investerare värderar sin investeringar i. Det hänger även ihop med fördelar med home bias i portföljen. Man kanske har bostadslån i sin hemvaluta, andra skulder och tillgångar. Ofta är det den valuta man planerar betala framtida kostnader i, vilket är viktigt.

Så utifrån definitionen av valutarisken så kan vi se att det är skillnad på hemvaluta och andra valutor. Dvs den finns bara vid investeringar i annan / utländsk valuta. Detta är i relation specifikt till din hemvaluta.

Detta betyder att det bara blir rätt (om du vill använda det ordet) om du mäter just påverkan på din investering av valutakurs mot hemvalutan.

Det som är relevant är fondens basvaluta (USD). Det uppstår därför en transaktionsexponering mot USD/hemvaluta vin köp av andelar. Det är grunden till att man påverkas av valutarisk, det är detta fonden upplyser om.

Det citerades ovan.

Fonden säger bara att den är ohedgad, har du inte USD som hemvaluta ger den dig valutarisk. För att få fondens utveckling (som följer USD priset på guld) tex i Euro behövs en hedge. Ganska enkelt och tydligt.

Vad innebär det att “fonden handlar guld positioner”?
Fonden äger ju fysiskt guld som den säljer certifikat för.
Vad är det för “positioner” den handlar med?
Kan man köpa guldtackor på London Stock Exchange?

Det står exakt hur detta funkar i prospektet. Dvs hur de “metal securities” som handlas i USD är kopplade / uppbackade mot fysiskt guld. Bäst att titta där :+1: jag är inte super intresserad av just detta. Där är lite off topic också kanske ?

Någon guld nerd kanske kan sammanfatta :nerd_face:

@WarpDriveWealth

Vad är skillnaden mellan dessa:

1. Du köper Wisdom tree för 1000 SEK 1 jan. USD/SEK går upp 10% och guldpriset i USD går upp 20%. Ett år har gått och du säljer. Hur många SEK får du?
  2. Jag köper en guldklimp för 1000 SEK 1 jan för SEK i Sverige. Jag säljer samtidigt som du. Hur många SEK får jag?

Ja jag ogillar det också. Men det är ju ett bättre alternativ än att lämna diskussionen :+1: allting är relativt :wink:

“Metal securities” är som jag förstår det certifikaten som de säljer på London Stock Exchange i USD. Dvs “fonden” i sig.
Med andra ord handelsvalutan för “fonden”.

@esko Lite mer generellt om begreppen du använder, bara så det inte blir ännu mer fel föreställningar här.

I en fond finns det två viktiga valutabegrepp:

1. Basvaluta (fund currency): Detta är den valuta i vilken fondens tillgångar och avkastning redovisas. Om en fond har basvalutan EUR, innebär det att fondens värde, rapportering och avkastning beräknas i euro.

2. Handelsvaluta (trading currency): Detta är den valuta i vilken du köper och säljer fonden på en specifik marknadsplats. En fond med basvaluta EUR kan exempelvis handlas i både EUR och SEK på olika börser.

Varför ska man inte blanda ihop dem?

Valutarisk: Om en fond har basvaluta EUR men du handlar den i SEK, kan valutakursförändringar påverka din avkastning. Kursen mellan EUR/SEK kan fluktuera och skapa extra risk.

Felaktig värdering: Om du ser en fondnotering i SEK men fondens verkliga tillgångar värderas i EUR, kan du få en missvisande bild av värdeförändringar.

Valutaväxlingsavgifter: Om du köper en fond i en annan handelsvaluta än din depåvaluta kan din bank eller mäklare ta ut en växlingsavgift.

Vill du minska valutarisken kan du antingen välja en fond i din egen valuta eller se till att du förstår hur fondens valutapåverkan fungerar innan du investerar.

Nej det kan det inte. Eftersom fondens handelsvaluta/basvaluta kurs kommer i realtid avspeglas av växelkursen EUR/SEK.

Annars finns ett arbitrage. Arbitrage handlas omedelbart bort av robotar och professionella aktörer

Tack, här står det ju svart på vitt att det just är handelsvalutan det är frågan om när de säljer certifikaten i USD på London Stock Exchange.

1 gillning

Jag tror du får läsa om detta och även ta hänsyn till kontexten. Med “du” menar texten investeraren, inte fonden. Det står “du köper och säljer fonden”, fonden köper inte fonden! :upside_down_face:

Om du köper din refererade guld fond i Euro, är det Euro som är handelsvalutan, även om fonden handlar i USD. “Du” från texten blir då Du helt enkelt :slight_smile:

Prova att läsa om med detta till hjälp, då kommer det falla på plats.

Detta som tycks så enkelt kan vara super svårt visar det sig. Jag tolkar inte din kommentar som trollverksamhet, även om det skulle kunna läsas så vid första ögonkastet.

På JustETF som du själv bidrog med länk till diskussionen med, står det klart och tydligt för fonden du tog som exempel:

Fund currency USD
Currency risk Currency unhedged

Angående Trading Currency (som betyder handelsvaluta), står det vidare:

|Listing|Trade Currency|Ticker|Bloomberg /
iNAV Bloomberg Code|Reuters RIC /
iNAV Reuters|Market Maker|
| — | — | — |
|Euronext Amsterdam|EUR|PHAU|-

- -
Borsa Italiana EUR
- -
- -
London Stock Exchange GBX
- -
- -
London Stock Exchange USD
- -
- -
Euronext Paris EUR
- -
- -
XETRA EUR
- -
- -
gettex EUR
- -
- -

Fonden handlar alltså inte “Metal securities” på alla dessa börser, i de valutorna. Det är investeraren som kan handla fonden på de börserna, i de valutorna.

Det gäller att hålla tungan i rätt mun. Sen kanske det sparar lite läsartid om du själv läser på lite innan du ifrågasätter saker som är tydliga ifrån din egen informationskälla.

Ja, titta, här står det ju igen svart på vitt, handelsvaluta London Stock Exchange USD.
Det är detta som prospektus hänvisar till.

Detta som tycks så enkelt kan vara supersvårt visar det sig.

1 gillning

Det är enkelt att tyda och du är helt ute och cyklar.

Jag tog till hjälp av ChatGPT för att förklara detta på ett mycket enklare sätt. Väldigt bra!

Tänk dig att det finns en skattkista full med guld. Den står i ett land långt borta, kanske i London. Det är där skatten (guldet) finns på riktigt.

Men! Det finns också en teckning av skatten – en bild som visar att skatten finns och hur mycket guld som finns i kistan. Den här teckningen kan säljas på olika marknader i olika länder, och med olika pengar – som kronor, euro eller dollar.

Så när man pratar om handelsvaluta (Trade Currency) eller var teckningen säljs (Listings), så handlar det bara om var folk köper och säljer teckningen av skatten, inte om var guldet är.

Eller ja, kanske inte klockrent värt ett försök iaf. Blev det bättre eller sämre @esko ? Är du med på vad “Listings” refererar till nu ?

WisdomTree utfärdar “Metal Securities” som säljs på dessa börser, jo.

Svaret på detta står på första sidan i prospektet, där PHAU är listad som “Metal Security”

1 gillning

PHAU “WisdomTree Pysical Gold” är en fond, det är själva fonden vi talar om. Det är den som du som investerare kan köpa. Det är inte PHAU som köps och säljs av fonden. :upside_down_face: Det är fondens egen ticker.

Vi ska se om ChatGPT kan bidra med en bättre story här för att hjälpa till.

Nej, det som köps och säljs av “fonden” är fysiskt guld för vilka de utfärdar en “Metal Security” som sedan handlas som PHAU.
Du har missuppfattat att det skulle vara “fonden” som skulle köpa och sälja några “Metal securities” på någon börs, det är ju det jag försöker förklara för dig.

2 gillningar

Trade Currency (vilket betyder handelsvaluta) via din länk (JustETF) och de tickers som listas där har ingenting med hur fonden handlar med guld att göra. Som sagt, detta blir lite väl off-topic. Vi välkomnar guldnerdar att förklara detta mer (annat tråd kanske?).

Trade Currency här handlar om exakt hur du (som investerare) handlar sjävla fonden.

Den andra valutan som är viktig för fonden är basvalutan. Den listas via din länk här:

Fund currency USD
Currency risk Currency unhedged

Ja, jag har heller aldrig sagt något annat. Och det är det som avses i prospektet när de skriver detta

Bullion prices are generally quoted in US dollars and the price of Metal Securities will be quoted on the London Stock Exchange in US dollars

Medans du påstod att det är fonden själv som handlar med Metal Securities.
Jag försöker reda ut det här missförståndet åt dig.