Valutarisk vid placering i exempelvis globala fonder, finns den?

Tack! :pray: Ja, fonden handlar med metal securities. Men det jag försöker säga är att det är basvalutan, inte handelsvalutan som är relevant för valutarisk. Som jag sagt, det är bra att förstå hela kedjan av hur din andel av fonden backas av fysiskt guld. Från Metal Security till guldtacka. Igen, det har ingenting med handels valutan i din länk att göra. Du kanske kan göra en annan tråd på det temat ?

Givet omvägen, det kanske är enklare om vi faktiskt kallar handelsvaluta det som JustETF menar med Trade Currency och alltså INTE handlar om fondens interna verksamhet ? :+1: Fondens interna verksamhet utförs i och bokförs i det som din länk refererar till som Fund Currency, eller basvaluta.

Om vi rett ut alla missförstånd: Är du då med på detta ? :+1:
(jag använde ovan termerna från din länk)

Håller du med om att fondens (den du tog som exempel) utveckling kommer att följa utvecklingen på USD priset på guld ? (orelaterat till handelsvalutan). Håller du med om att det är basvalutan som är relevant för fondens NAV och fondens utveckling ?

Om du mäter i USD ja.

Men om du mäter denna fond i SEK (samma som du får i avkastning på ditt svenska konto där du äger denna fond) så kommer det följa spotpriset för guld i SEK. Du får alltså samma avkastning i SEK av denna fond som om du köpte en guldklimp i SEK och har den i byrålådan.

Detta har visats i tråden av @Marknadstajmarn med verklig data.

Ja, precis på samma sätt som en guldtacka i en låda hemma kommer följa utvecklingen på priset på guld i USD.

Bra. Vidare, om vi följer WisdomTrees definition av valutarisk i sin egen produkt. Håller du med om att den är som skrivs “unhedged” och att beskrivningen betyder att det enda sättet att inte utsättas för risken är om man har sin hemvaluta i samma valuta som fondens bas valuta (USD)?

@WarpDriveWealth Det skulle vara bra om du svarade på denna fråga så att vi en gång för alla får vi veta precis hur du menar.

3 gillningar

Tycker @WarpDriveWealth är något viktigt på spåren här. WisdomTree själva skriver ju att fonden är unhedged och att dess värde påverkas av valutakursrörelser om man har en annan hemvaluta än basvalutan USD. Det är ju knappast kontroversiellt, det är standardtext i princip alla ETF-faktablad.

Valutarisken handlar inte om att fondens utveckling i SEK är fel, utan om att den innehåller två rörliga komponenter: guldpriset i USD och USD/SEK. Om du mäter din avkastning i SEK och någon av dessa två rör sig, eller båda, så påverkar det din avkastning. Det är inte arbitrage, det är bara multiplikation.

Och oavsett om det handlar om en fysisk guldklimp eller en ETF som speglar guld så är det fortfarande den globala USD-marknaden som sätter riktpriset. Det är i den valutan majoriteten av handeln sker. Alla köpare, fondförvaltare eller privatpersoner, tittar på vad guldet kostar i dollar. Det är där prisbildningen börjar.

Så även om marknaden prissätter effektivt i realtid betyder det inte att valutarisken försvinner, den bara byter skepnad. Du får fortfarande ett annorlunda utfall i SEK jämfört med någon som har USD som hemvaluta.

Så frågan kanske inte är om det finns valutarisk, utan hur man definierar den som sannolikheten för att din värdeutveckling i hemvaluta påverkas av växelkursrörelser. Och det är svårt att förneka.

Du försöker alltså på fullaste allvar påstå att en guldklump har en valutarisk?

Nej det är ren rappakalja.

Guld på USD handlad marknad prissätts självfallet med hänsyn till variation i USDs värde.

Minskar värdet på USD 10% så justeras momentant spotpris på guld i USD upp. Det är bara byteshandel. USD byts mot guldbitar. Minskar värdet på USD så vill den som byter bort sin bit guld ha mer USD per guldbit.

3 gillningar

@SeanBanan Du får också gärna svara på frågan ovan för att klargöra vad du menar :slight_smile:

Vad är skillnaden mellan dessa:

1. Du köper Wisdom tree för 1000 SEK 1 jan. USD/SEK går upp 10% och guldpriset i USD går upp 20%. Ett år har gått och du säljer. Hur många SEK får du?

2. Jag köper en guldklimp för 1000 SEK 1 jan för SEK i Sverige. Jag säljer samtidigt som du. Hur många SEK får jag?

2 gillningar

Förstår hur du menar och vi kanske egentligen pratar om olika perspektiv här. Jag håller med om att guld i sig inte har någon inneboende valutarisk, det är en real tillgång. Men när man pratar om avkastning i en valuta, till exempel SEK, så blir det relevant att titta på hur värdet uttrycks och hur det påverkas av valutaparet.

Så om jag som svensk investerare äger en ETF som följer guldpriset i USD och den är ohedgad, så kommer mitt utfall i SEK påverkas av både förändringen i guldpriset och förändringen i USD/SEK. Det är inte ett påstående om guldbitens väsen, utan om hur min investering i SEK utvecklas.

Valutarisk i det här sammanhanget handlar inte om att guldet bär på USD-risk, utan att jag som mäter min portfölj i SEK har ett resultat som är kopplat till USD-rörelser. Det är det som åsyftas när ETF:er skrivs som unhedged och exponerade mot valutarörelser. Det är alltså ur investerarens perspektiv, inte metallens.

1 gillning

Snälla svara på frågan som @Marknadstajmarn och min fråga. Innebär ditt långa ordbajs ja eller nej på min fråga om en guldbit har valutarisk i USD/SEK?

Bra fråga. Du och jag får samma antal SEK i slutändan, förutsatt att båda investeringarna speglar guld och är osäkrade.

Men i fallet med ETF:en påverkas mitt SEK-utfall av både guld i USD och USD/SEK. Det är två rörliga delar, inte en.

Så även om utfallet blir detsamma, är den ekonomiska exponeringen inte identisk.

1 gillning

Är du hög?

Nej, är bara så ekonomi och valutaexponering fungerar i praktiken.

1 gillning

Alltså får du samma antal kronor är exponeringem den samma.

Du förstår nog inte ekonomi…

Jo, men vi pratar inte om något magiskt här. Det är bara så värdet uttrycks för oss som mäter i SEK. Jag får samma SEK-belopp som om jag köpt en fysisk guldklimp, visst. Men ETF:en som speglar guld i USD är ändå känslig för två rörliga faktorer och det är där valutaexponeringen kommer in.

Det handlar inte om ineffektivitet utan om vilka parametrar som driver mitt utfall i hemvaluta. Så även om slutvärdet i SEK blir rätt betyder det inte att resan dit är oberoende av valutan.

Om man enligt dig har valutarisk i ohedgad etf, vad händer då när man hedgar?

1 gillning

Om du påstår detta då är också guldklimpen utsatt för samma risk.

Resultaten mellan ETFen och äga guldklimpen är exakt lika många kronor. Därmed är den ekonomiska exponeringen identisk!

När man hedgar neutraliserar man just valutakomponenten, så att avkastningen i SEK speglar enbart guldets rörelse. Det är ju hela syftet med valutasäkring. Så om ETF:en är hedgad mot SEK, tar fonden aktivt bort effekten av USD/SEK.

Det bekräftar ju också att det finns en valutaexponering i den ohedgade versionen, annars skulle det inte finnas något att säkra bort.

Absolut, om du äger en fysisk guldklimp och värderar den i SEK, så påverkas värdet av både guldpriset i USD och USD/SEK. Det är exakt samma mekanik som för ETF:en. Skillnaden är inte i tillgången, utan i att man som investerare mäter sitt utfall i en annan valuta än den där prisbildningen sker.

Så ja, även guldbiten har en indirekt valutaexponering ur en svensk investerares perspektiv. Den är inte mindre verklig bara för att man slipper mellanledet via börsen. Resultatet i kronor blir detsamma, men påverkas fortfarande av två faktorer. Det är det som är poängen.

2 gillningar

Så enligt dig tar man alltså en valutarisk när avkastningen i SEK blir exakt samma (ohedgad) och man tar bort valutarisken när avkastningen i SEK blir olika (hedgad)? :exploding_head:

1 gillning

Man tar en valutarisk när utfallet i SEK påverkas av valutaparet. Att resultatet råkar bli exakt samma i ett exempel är irrelevant, det kunde lika gärna blivit något annat om valutakursen rört sig annorlunda.

Hedging handlar inte om att ge ett annat resultat, utan om att ta bort valutans (USD i detta fallet) påverkan som faktor. Det är skillnaden.

1 gillning