Vanlig aktie & fondkonto eller ISK

Hej,
För månatligt sparande är det ju ISK konto som rekomenderas men i mitt fall vill jag påbörja mitt sparande med att investera ett stort kapital på ca 2 m. Är det klokt att ha fonderna i ett ISK konto där man årligen beskattar hela beloppet eller i detta fall rekommenderas en traditionell aktie & fondkonto och betala 30% skatt på vinsten i sluten av sparperioden på 5-10 år? Jag vet att det till stor del kommer att bero på utveckligen av innehavet.
Trevlig helg

Här är en bra kalkylator du kan använda för att jämföra :slight_smile:

Om vi antar 2 miljoner i engånginsättning, 10 års sparhorisont, noll månadssparande, 7% avkastning i snitt per år och 0,3% i fondavgift så skiljer det över 400kkr till fördel för ISk på slutresultatet.

5 gillningar

Tack för snabbt svar

1 gillning

Generellt kan man säga att i de flesta fall så lönas sig ISK. Det är också otroligt smidigt eftersom du inte behöver tänka på deklarationen.

Med depå så måste man dessutom vara säker på att man kommer hålla sina fonder och aktier under en väldigt lång tid utan att sälja, byta eller ombalansera.

På ISK kan du både sälja, byta och ombalansera dina innehav utan extra skatt.

Ärligtalat hade jag inte tänkt på de aspekterna. Tack!

2 gillningar

En stor fördel med ISK som jag aldrig hört det talas om är den effekt det kan ha på bostadstillägg o hemtjänstavgifter.

Jag är god man till halvdussinet personer. När man av olika skäl säljer fonder i en depå/fondkonto blir det reavinstskatt. Det drabbar alla. Men det drabbar dem med bostadstillägg och hemtjänst dubbelt eftersom bidraget sänks och avgiften höjs med hänsyn till den vinst som skett.

Med en ISK sprids beskattningen ut. Även detta påverkar bidrag o avgifter. Men det blir ingen chock enstaka år. När bidrag sänks o avgifter höjs sakta är det lätt att anpassa sig. Men när bostadsbidraget som kanske står för en tredjedel av inkomsten plötsligt försvinner, blir det tufft.

3 gillningar

I det fallet borde det vara ännu smartare med kapitalförsäkring då den inte syns i deklarationen alls.

Ja, absolut, men som god man har man inte riktigt friheten att välja så fritt. Särskilt KF kräver en omständig procedur med rådgivning från banken och godkännande av överförmyndarnämnden.

Målsättningen som god man får aldrig vara att bygga en förmögenhet, utan ge personen en bra vardag. Ibland är inkomsterna ändå större än utgifterna. Vad ska du göra då? Sätta in guldöverdragna kranar på servicehusets/gruppboendets toalett?

Har man tillräckligt mycket pengar, blir du snart av med hela bostadsbidraget ändå. Förmögenhet (exkl bostad) påverkar nämligen också. En kvinna fick ärva ca 1M. Hon gick från max bidrag till inget från en månad till nästa, trots hel avsaknad av kapitalinkomst (än).

Hemtjänstavgifter brukar inte påverkas lika brutalt. Men där kan det vara olika i olika kommuner.