Många lägger nog sin lön under brytningsgränsen så statistiskt sett drar dessa ner snittet. Över gränsen så krävs stora ökningar för att det ska ”kännas” då hälften automatiskt försvinner.
Perspektivet för min del förändrades när jag gick över brytningsgränsen. 50k eller 60k spelar inte så stor roll om jag ska väga det mot trivsel och andra faktorer.
Dvs jag hade troligen tagit den ”lägre” lönen om de andra faktorerna varit sämre med högre lön. Över 70k så flyttar jag idag några prioriteringar.
Allt är relativt…
När man blandar in vilken livsstil man har råd med blir det ännu knepigare, då väldigt många fler parametrar än nuvarande lön fäller avgörande. Jag är högavlönad enl rösterna i denna undersökning. Men jag är ensamstående. Och har haft en ”medellön” i väldigt många år fram tills ganska nyligen. Det är stoor skillnad på att ha 60k eller 120k i ”hushållsinkomst”.
Jag röstade på 50-59 och tycker att det är en väldigt hög lön.
Jag kan inte se att det är relevant för begreppet högavlönad vilka kostnader man har beroende på var man bor, I alla fall inte om det är inom Sverige. Det har betydelse för hur mycket en hög lön räcker till men begreppet högavlönad har inte med det att göra, tycker jag.
Inte så vanligt som man kan tro, År 2020 låg P75 för 20-64 åringar på 38 500 kr/mån (dvs 75% hade under 38 500 kr/mån i lön). P90 värdet var istället 50 500 för alla.
Ps, för kvinnor låg till och med P90 värdet under gränsvärdet för statlig skatt…
För mig tänker jag att chefer är högavlönade. Och chefer i min jobbvärld tjänar från 60 000 kr (mellanchef) och uppåt. Det är först vid dessa löner som det går att få bolån till den fina villan eller citylägenheten, vilket jag ser som synonymt med hög lön. Det vill säga hög lön = attraktivt boende.
År 2020 i åldern 16-64
Ca 10% av befolkningen hade över 600 ksek i årsinkomst (50 ksek/månad)
Ca 8% av befolkningen hade över 650 ksek i årsinkomst (55 ksek/månad)
Haha. Ja, du ser. Jag tog i, men inte tillräckligt mycket. Vad skulle du säga för lön för att kunna köpa något för säg 10 Mkr? Räcker 70 000 kr/mån per person (gift par). Sedan brukar väl få som köper så dyra objekt behöva låna 85 % utan kommer in med en stor slant är min bild.
Intressant tråd med många olika faktorer som spelar in. Jag valde 70-79k då jag dels baserar det på vart jag bor, men även på den ständigt ökande inflationen. Exempelvis så är min inkomst en bra bit över detta spann men jag känner inte mig inte “högavlönad” då våra utgifter skenar, tycker jag i alla fall.
Däremot så är vi en familj på 5 personer, villa, 2 bilar och hund. Hade det bara varit jag och min fästmö så hade det säkerligen varit annorlunda.
Återigen, situationsbaserade faktorer som spelar in.
En sak måste ske för att vi skall hänga med dock, lönerna i allmänhet måste se en ökning (inte bara några kronor i timmen, eller ett par hundra i månaden). Men den diskussionen sparar vi till en annan tråd.
Reflekterar också över att många säger att de inte är högavlönade för att de inte kan leva ett liv i lyx eller “kan inte direkt ta helikopter till jobbet”.
I min mening hamnar man i percentil 90 så är man högavlönad och då har man lite över 50 000 kr/månaden om man sedan har 70 000 eller 100 000 så lär vi prata om topp 1% lönemässigt.
Jag skulle nog säga att tjänar man topp 25% så bör man placeras som högavlönad.
Måntro om vi har samma diskussion i USA där topp 1% tjänar ca 500 000 i månaden. Säger man där också jag är inte högavlönad?
Precis, blir lite av ett “chicken and the egg” scenario och jag har själv reflekterat över detta. För bara 4 år sedan så levde vi gott och väl på en fjärdedel av inkomsten jag har idag, men det intressanta i det hela är vi själva inte tycker att vi ökar våra kostnader.
Men uppenbarligen så har vi gjort det!
Är väl den hedoniska anpassningen som visar sin effekt här.
Jag tror att uppfattningen av “högavlönad” anpassar sig utefter den krets man kollar på. I Djursholm så är man väl lite av en låginkomsttagare om man inte har ett eget bolag med minst 50 anställda, medan i en småstad i Mellansverige så kan man leva gott på 45-50k i månaden.
Men ja, man anpassar ju sina kostnader (oftast) utefter sin inkomst.
I sak har du väl rätt, dvs att man lätt kan definiera ”högavlönad” genom att se på top 10% lönemässigt. ”Problemet” är att vi har en tajt lönespridning i Sverige och en hög, progressiv skatt. Därutöver bor många höginkomsttagare i Sthlm och där räcker inte en till två normala höginkomster till en citylägenhet eller villa i bättre förort (som det pratades om ovan). Dvs även om man är höginkomsttagare (inkl partner) så är ens valmöjligheter att leva ett ”lite finare liv” begränsat. Man känner sig mao inte, och man lever inte, som en ”höginkomsttagare”.
Någonting haltar vad gäller påståendet att höginkomsttagare inte har råd med central BR eller villa i Stockholm.
Villor hinner knappt annonseras ut innan de är sålda och det verkar inte vara någon brist på köpare av BR i innerstaden.
Vilka är de som köper villa och BR i Stockholm idag ?
Om gränsen för höginkomsttagare definieras som top 10% är det ca 50 000 kr/mån. Ett par med denna lön kan låna 6,6 MSEK. Det får du ingen citylägenhet eller villa i bättre förort för. De som köper behöver generellt en framgångsrik bostadskarriär i bagaget eller ha lyckats med ett långt, enträget och framgångsrikt sparande.
Det bor många ”knegare” med normala löner i lite finare villaförorter. Skillnaden mellan dem och advokatparet i grannvillan är ofta bostadskarriären.
Varför kopplas ovanstående ihop med hög lön? Helt uppenbart har ni en högre koncentration av riktigt rika människor i Stockholm som på något magiskt vis lyckas köpa upp alla dessa hem som kopplas ihop med hög lön. Bara för att man bor i Farsta eller Skarpnäck betyder det inte att man inte har en hög lön om man ligger på 50k+ eller mer i månaden. Att vara rik och ha hög lön är ju olika saker. Jag ser hur de blandas ihop och blir en och samma sak när det diskuteras lön på detta forum.
Det var ju precis det jag beskrev ovan och det som diskuterades före jag kom in i tråden. Dvs skillnaden mellan att faktiskt vara högavlönad vs att känna sig högavlönad.
Och återigen beror det på vart och vem man jämför med. Jag förstår att lönen, per definition, ej är kopplad till boendet. Men i verkligheten så hänger de ihop.