Jag är värd tvåsiffriga miljoner nu, men hade jag inte “överkonsumerat” genom att utbilda mig och tagit bostadslån för att köpa bostad hade jag garanterat haft mycket mindre pengar idag.
Tanken att lån är ekonomiskt dumt är det bara oinsatta som påstår, givetvis är lån värt det om avkastningen är större än räntan.
Grattis, i snitt ökar en högskole utbildning lönen med 17-21%. Men du har 10% kortare tid på dig att bygga förmögenheten samtidigt som du måste betala av ett lån, vilket normalt innebär kortare tid för ränta på ränta effekt eftersom du sparar mindre i början av livet. Risken är dessutom att du lever ett liv där du ser lån som en lösning på mer saker.
Slänger du in dom siffrorna i en monte carlo analys så inser du att du hade tur (om du och jag nu har samma åsikt om vad rik är).
Det är intressant det där, hur studier påverkar. Du har rätt i sak att man kan spara mer tidigare i livet om man inte pluggar, men är det verkligen så enkelt i praktiken? Jag ser snarare ett scenario där man, om man börjar jobba direkt, ökar sin spend i linje med inkomsten, som ändå är så låg att man i praktiken inte sparar så mycket. Säg att man jobbar och tjänar 20 000 kr/mån netto. Då kanske man spenderar 100 % och sen efter 2-5 år (motsvatande studieperiod) så står man där utan något vidare sparkapital men tjänar fortfarande 20 netto. Om man istället studerat så lever man som en rått.. um, student på 10 000 kr/mån i 2-5 år och efter det har man 0 i sparkapital, en skuld som kostar 1-2 000 /mån, och en lön som är kanske 30 000 kr netto som låter dig spara mycket varje månad.
I scenariot att den första personen också levt på 10 000 kr /mån och sparat 10/mån köper jag ditt resonemang men jag tror sällan det funkar så i praktiken.
Bra poäng, jag tror leva som fattig student är nyttigt. Men statistiskt lyckas fler bli rika utan lån. Och färre rika blir av med sin förmögenhet om dom inte tar lån. Jag tänker på bolaget Intrum i dom här diskussionerna, dom lånar pengar för att köpa upp folks lån och återkräva betalning, men lånade för mycket så dom fick paniksälja och var nära konkurs och på 10år har 85% av deras värde försvunnit. Snacka om ironi där ett bolag som bör vara experter på lånekalkyler själv trillar dit.
Ursäkta att jag lägger mig i. Men jag bara måste påpeka att även om jag startade tråden om när man ska amortera istället för att spara. Jag är miljonär tack vare att jag har lån. Innan ökning kostade min hyra plus lån 4600-4800 i månaden. Hyres hade kostat 7000 minst.
Folk i min sits som är mest arbetslös och sedan sjukpensionär brukar i regel knappt klara sig på bidrag. Jag är miljonär och kan inom tid handla saker som Folk i min situation i regel aldrig kommer kunna göra. Och det är tack vare lånet.
Japp det tycker jag, det är korrekt. Det krävs en motpol till människor som tror överkonsumtion är en lösning och alla företag som tjänar på dessa människor. Men jag är i minoritet så du hittar knappast mina åsikter som reklam på TV.