Tack! Det är skönt att bli rättad ibland. Jag får väl skylla på skånskan eller nå’t. ![]()
kutym min käre vän mvh vik språkpolis ![]()
Borde man inte räkna med iallafall 17% kontant, för att täcka lagfart och eventuella övriga kostnader som man också måste pynta upp vid köpet? I så fall krymper ju köpeskillingen om man bara sitter på en mille.
Fast är det hus någon vill ha? Gamla med stora renoveringsbehov troligtvis vad gäller både det estetiska och tekniska och höga driftskostnader. Lättare att få bolån än renoveringslån tänker jag?
En kompis köpte hus i lund, tror det gick på 7 miljoner. Väldigt liten tomt, kök mm från 60 talet osv. Man vill ju blåsa hela kåken i princip men hade inga pengar till det.![]()
Bra för miljön och bevarandet av kulturhistoriska värden att låta bli. ![]()
Du är tvåa på bollen. ![]()
Ja, definitivt. Om man inte överdoserat mäklarpratets “ljust och fräscht” samt ser hemmet som en kuliss för sitt tiktokkonto.
Nu pratade jag primärt ytskikt, inte att bila upp hela kåken samt sanera blåbetong och asbest…
Ja, då får man ju skylla sig själv. Lund är något av ett specialfall eftersom det är en studentstad, akademikertätt, historisk stad, bra pendlingsmöjligheter även till Malmö och Köpenhamn etc. Det finns ju alltid s k “edge cases”.
Gör gärna en egen sökning. Husen finns, så jag köper inte riktigt de argumenten. F ö bor jag en mil från din polare och i en 70-talskåk som förmodligen är större och inte kostar i närheten av sju mille… om vi nu ska vara anekdotiska. ![]()
Om man vill säkra hem lite pengar vid en framtida husförsäljning (lägre skatt genom avdrag) kan man passa på att samtidigt göra lite förändringar och förbättringar i utrustning eller layout.
Blev själv väldigt överraskad över hur mycket man får dra av för grundförbättringar eller värdehöjande repararioner/renoveringar när jag sålde mitt första hus för snart 30 år sedan. Samma sak med hus nr 2. Vi har hittills fram till idag lagt ner över 3 milj. på vår nuvarande bostad (är nog inte färdiga än…) och 22% avdrag på det man kan motivera och få igenom är ju inte kattsk*t, antingen för oss själva eller arvingarna. Det kräver minimalt jobb (t.ex Excel) och är enkelt gjort om man gör det fortlöpande ism åtgärderna.
Är förvånad över hur många i bekantskapskretsen som missar det här och som gjort andragsgilla förändringar på stora belopp genom åren. Men utan kvitton och dokumentation blir det svårare att få igen och många skyller på att man inte bryr eller brytt sig eftersom det inte går pga 5-årsregeln…
Detta är troligen många som missar, som du säger. När jag sålde mitt gamla torp hade vi lagt stora summor på takrestaurering, renovering inne, skorsten, trädgård, brunn, vildsvinsstaket och så vidare. Mycket gick att dra av efter försäljningen.
Men vi hade kvitton, fakturor och bilder samlade.
Samlar nu med, med kolonilotten, men mer ifall kommunen avslutar föreningens avtal. Då ska man få ersättning för kostnader kring vissa delar av lotten och stugan.
Kan ju också vara att man gjort det själv eller svart.
Vi gjorde mycket själva, men bara material kostar massor. ![]()
Så är det. Vi har gjort en del, blandannat, Bytat värmepump(130 000kr), bytat 2 elradiatorer mot vattenburna, installerat elbilsladdare, installerat fiber(och fast nät i hela huset), målat om några rum, byggt staket, byggt in soptunnor, bytat sprucket plasttak till plåt på vedskjulet,bytat vindskivor och lite annat. Oklart vad man kan få avdrag på men inte tänkt sälja närmaste åren ändå. Materialkostnaderna har inte varit så höga för oss ännu. Dock kommer vi nog behöva byta ca 100 kvadrat trädäck snart så då går det lite virke.
Glöm inte stämpelskatt på 1,5% och med ganska stor sannolikhet att behöva ta upp nya pantbrev på många hus. Det springer fort iväg…
Japp, absolut. Därför tittade jag på fyramiljonershus där handpenningen då är 600k, så det finns utrymme för fler om och men och glöm inte här trots allt.
Jag hävdar ändå att många verkar gå från föräldrarna till ägd lägenhet och från ägd lägenhet till framtida familjehemmet. Det är ingen helig regel att det ska vara så…
Ja så är det nog i många fall men min poäng var att många verkar tro att det endast handlar om åtgärder inom 5 år innan försäljningen. Skatteverket kräver inte att det finns kvitton men utan dessa blir det ju svårare att bevisa vad man gjort. Om man gjort jobbet själv eller anlitat någon svart kan man kanske i vilket fall hävda materialkostnaderna.
Så fint att du delar med dig av din spirituella resa Är lite i samma bana fast jag oroar mig då och då trots mina globala indexfonder
Glöm inte att det dessutom kostar att underhålla ridningen- fortsatta ridlektioner, träningar på annan ort+tävlingar och avgifter. Ser ut som att det är lite lågt räknat på försärking och vaccinationer också.
Hästägandet är ett ekonomiskt svart hål…
Jag har gått från en resa där allt man fick över gick till stereon eller hemmabion under många år.
till idag där fördelningen är:
12500:- ISK
13000: hyra, mat o allt annat
6000:- lånet
Skulle egentligen inte ha nått problem att “bränna” dom 12500:-/mån på prylar men behöver inte o viljan har “dött ut”
Just nu sparar jag hårt för att ha en summa som ger mig möjligheter att sluta jobba om jag vill.
Inget problem att göra slut på pengar. . men egentligen inget större problem att låta bli heller